Sari la conținut
Jurnalism fără lesă.

Caută o pagină sau un articol..

  • Analize de sistem
  • Rețeta boților lui Călin Georgescu: cum a obținut 4,5 milioane de vizualizări într-o zi pe un cont nou

    Rețeta boților lui Călin Georgescu: cum a obținut 4,5 milioane de vizualizări într-o zi pe un cont nou
    Un expert în marketing digital și securitate cibernetică a identificat peste 100 de conturi false la primul video al noului profil TikTok folosit de candidatul independent. Și arată întreg procesul, de la crearea conturilor fake până la creșterea accelerată a vizualizărilor, comentariilor și aprecierilor. E doar una dintre rețetele folosite pentru creșterea din online în ultimele săptămâni.

    Călin Georgescu și-a anunțat urmăritorii că poate fi găsit pe TikTok la o nouă adresă. Motivele sunt multiple, însă, în principal, audiența vechiului cont scăzuse, după ce a fost vizat de măsuri luate de platforma socială (interdicție ShadowBan). Candidatul extremist Georgescu a acuzat „o formă de cenzură care a redus drastic vizibilitatea” contului său inițal.

    Într-o singură zi, noul cont calin.georgescu.real a urcat un videoclip cu candidatul independent la alegerile prezidențiale. Până luni seară, la ora 00:00, acesta adunase 4,5 milioane de vizualizări, 562,4 mii de aprecieri și peste 44.000 comentarii.

    Captură din noaptea de 9 spre 10 decembrie 2024, cu videoclipul ajuns la 4 milioane și jumătate de vizualizări

    „Începând de astăzi, 8 decembrie, acesta este canal meu oficial de TikTok, aici ne vom regăsi împreună, aici vom face live, aici vom transmite mesajele”, a transmis Călin Georgescu.

    „S-a întâmplat după intervenția Uniunii Europene”, spune Andrei Bușe, specialist marketing digital și securitate cibernetică.

    Reprezentanții TikTok au fost audiați în Parlamentul European în legătură cu suspiciunile privind influențarea primului tur al alegerilor prezidențiale din România. Aceștia au negat că ar fi favorizat candidatul Călin Georgescu, care a obținut 22,94% din voturi și s-a clasat pe primul loc.

    SNOOP ARE NEVOIE DE TINE

    Jurnalismul de investigație independent are nevoie de susținerea ta. Nu avem patroni și nu primim bani de la stat.
    donează

    Numere-record

    Creșterea în ritm accelerat de pe TikTok apăruse în raportul SRI declasificat după ședința CSAT. În document se vorbește de 25.000 conturi coordonate. După primul tur al alegerilor prezidențiale, videoclipurile cu hashtag-ul #calingeorgescu ajunseseră, într-o singură zi, să strângă aproape 100 de milioane de vizualizări.

    În perioada 7 septembrie – 6 decembrie, toată toamna, videoclipurile cu respectivul cuvânt-cheie au strâns peste 700 de milioane de vizualizări, însă boom-ul, după cum se vede din grafic, are loc între turul 1 și turul 2, care a fost anulat.  

    Cum a variat hashtag-ul Călin Georgescu – a avut un vârf după primul tur al prezidențialelor

    Acum, un videoclip are 4,5 milioane de vizualizări într-o zi.

    Cum se poate ajunge la o asemenea performanță?

    Secretul din comentarii

    Specialistul în securitate cibernetică Andrei Bușe a scanat zona de comentarii a primului video publicat de Călin Georgescu pe contul proaspăt. 

    Bușe a observat un tipar: conturi care i-au atras atenția și le-a identificat ca fiind false. Profiluri care nu postează imagini video, ci doar repostează clipuri cu Călin Georgescu. Utilizatori cu nume și prenume românești, dar și unii care imită pagini, cu nume false sau, simplu, utilizator (user) urmat de un număr (cod) lung.

    „Cu ajutorul unor instrumente specifice, mi-am dat seama de un șablon, un model prin care e realizată această creștere artificială. Așa cum se afirmă și în experimentul Recorder (care a creat de la zero un clip cu un candidat fals și l-a urcat până la un milion de vizualizări în doar o oră, n.r.), din trafic fake se generează trafic organic”, spune el. 

    În alte cuvinte, se creează un circuit în care boții le fac loc oamenilor reali, atrași de un videoclip „viral”.

    Andrei Bușe a explicat, în zece pași, cum se pune în aplicare un astfel de mecanism. 

    • Snoop va prezenta pașii fără a intra în detalii tehnice, de cod, tocmai pentru ca utilizatorii TikTok să nu folosească acest articol decât în scop informativ și nu pentru a-și crește artificial numărul de vizualizări.
    • Cei zece pași au fost verificați, independent, și cu alți cinci programatori, care au afirmat individual că un asemenea scenariu este „foarte probabil”, „realizabil” sau „posibil”.

    Cei zece pași

    1. Se creează adrese de e-mail, în general, pe site-uri care generează e-mailuri temporare. Acestea sunt valabile suficient de mult timp pentru a permite crearea unui cont pe TikTok. Este mai dificilă utilizarea unui cont pe Gmail, serviciu Google, de exemplu, pentru că solicită un număr de telefon pentru verificarea conturilor noi.

    2. Numele utilizatorilor pot fi adăugate automat în programe (script-uri), fiind extrase din liste de nume din surse online, cum ar fi Wikipedia (de exemplu – din lista de prenume românești). Acestea sunt apoi combinate într-un tabel (Excel): într-o coloană cu prenumele (Vasile, Andreea, Mariana, Petre, Eusebiu, Dorina), într-o altă coloană cu numele de familie (Ionescu, Petrescu, Ivan, Niculae etc.) Exemple: Elena Pop, Florin Gherasim, Claudia Voicu, Ana Ciolan. E doar una dintre variante.

    3. Script-urile (coduri scris de programator pentru automatizarea unui proces, care altfel ar trebui făcut manual) rezolvă testele Captcha (sistemul prin care utilizatorul selectează anumite imagini pentru a face deosebirea dintre om și robot), și astfel se pot face și conturi automat. Prin asta, se evită o poartă de securitate implementată de TikTok.

    4. Prin web scraping, proces de extragere automată a datelor de pe internet, sunt identificate videoclipuri relevante pe baza unor cuvinte-cheie sau tag-uri. Apoi, linkurile de la aceste videoclipuri sunt urcate pe aplicația Telegram;

    5. Prin programe disponibile pe internet, pe care Snoop nu le va utiliza pentru a nu încuraja această utilizare a rețelei sociale, videoclipurile sunt urcate sau repostate automat pe conturile false;

    6. Astfel, se ajunge ușor la videoclipuri cu milioane de vizualizări. Despre cum un video poate atinge un milion de vizualizări, Recorder a publicat un reportaj ieri, 9 decembrie, în cadrul rubricii Știrile Zilei;

    7. Sistemul poate fi adaptat pentru a genera automat comentarii sau aprecieri. De exemplu, comentariile pot fi urcate într-un fișier text (.txt) sau stocate într-o bază de date, iar apoi repostate automat;

    8. Conturile false pot fi identificate prin anumite indicii sau „scăpări”. De exemplu, multe au 0 aprecieri pe cont, însă au zeci de repostări cu videoclipuri care au strâns sute de mii de vizualizări. 

    Un cont cu 0 like-uri (colț sus), dar cu zeci de repostări ale unor videoclipuri laudative la adresa lui CG și critice la adresa contracandiaților, UE sau CCR

    9. Algoritmul TikTok vede atunci când un hashtag sau un subiect este postat de mii de conturi și îl interpretează ca fiind de interes. Apoi îl promovează pe platformă, unde ajunge să fie văzut de utilizatori reali, nu doar de boți (conturi false).

    10. Un ultimul aspect este controlul platformei. Andrei Bușe susține că TikTok nu are metode eficiente de filtrare. „Nu cerne conținutul real de cel fake.” Algoritmul împinge orice subiect considerat „de actualitate”, despre care „vorbesc” mii de conturi, fără a evalua autenticitatea acestuia. 

    Toate celelalte platforme au departamente specializate pe conținut politic, alegeri, guvernare. De unde obții suport și poți dialoga. La TikTok nu există așa ceva, pentru că la ei politica oficială este că: nu fac politică pe platformă. – Andrei Bușe

    Cum a fost promovat Georgescu în online

    Mecanismul descris de specialistul IT român este doar una dintre rețetele folosite pentru a genera creșterea semnificativă din online a postările despre Călin Georgescu în ultimele săptămâni.

    Snoop și alte publicații au arătat mai multe metode prin care numele lui Călin Georgescu a fost împins pe rețele precum TikTok, Facebook sau Telegram.

    1. Reclamele finanțate cu bani rusești: AdNow

    Jurnalistul Victor Ilie a publicat, în Snoop, dovezi despre AdNow, o rețea ​​de sute de publicații, influenceri și reclame finanțate cu bani de la Moscova, care propagă dezinformare și teorii conspiraționiste în peisajul media din România de cel puțin opt ani. 

    Impactul asupra publicului s-a resimțit pe termen lung, iar aceeași narativă folosită și de candidatul Călin Georgescu i-a creat acestuia drum către utilizatorii care au accesat reclamele și site-urile finanțate din bani rusești. 

    Tot Snoop a arătat că, în același birou al companiei AdNow, a fost fondată și compania unor susținători ai lui Călin Georgescu, unii dintre aceștia politicieni SOS.

    1. Rețeaua rusească care i-a susținut candidatura, „Portal Kombat”

    Site-ul de investigații Public Record a arătat cum zeci de site-uri coordonate din Rusia (în principal prin Pravda) și canale Telegram au susținut candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale, inclusiv prin articole postate pe site-uri din afara țării. 

    Acestea „diseminează mesaje anti-UE, îl descriu pe Georgescu ca fiind un suveranist și, mai nou, condamnă anularea alegerilor”, arată publicația.   

    1. Conturi legate de Rusia îl promovează pe CG

    O investigație Context a scris, din 29 noiembrie, că „date de pe rețelele sociale X (fosta Twitter), Telegram și Facebook arată o serie de conturi legate de Rusia cu sute de mii de urmăritori și cu vădite simpatii pro-ruse, anti-occidentale și conspiraționiste care îl promovează constant pe Călin Georgescu”.

    1. Conturile AUR, „împrumutate” de Georgescu

    Tot Context a arătat că o rețea de pagini de propagandă pentru partidul extremist AUR, deghizate în portaluri de știri, rulează promovare pentru Călin Georgescu, candidatul cu zero cheltuieli raportate în campania electorală.

    Subiectul a fost confirmat de jurnaliștii Luiza Vasiliu și Victor Ilie, care au publicat, pe Substack-ul propriu, că „O rețea din care fac parte cel puțin 25 de pagini de Facebook și 25 de site-uri, cu reclame care au fost văzute de 160 de milioane ori, a plătit între 167.900 și 264.909 mii de euro pentru peste 4.000 de reclame de dezinformare în perioada august-decembrie 2024”.

    Reclamele au fost descoperite de cercetătorii de la CheckFirst și Reset Tech.

    Raportul Serviciului de Informații Externe (SIE) confirmă datele obținute de jurnaliști, arătând că Rusia a inundat spațiul informațional cu narative polarizante și susținerea unor actori politici apropiați de Kremlin (extremiști, naționaliști, populiști). Raportul evidențiază utilizarea formatorilor de opinie locali cu viziuni eurosceptice și promovarea teoriilor conspiraționiste pentru influențarea procesului electoral.

    SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ

    În vremuri tulburi pentru democrație, avem nevoie de tine pentru a continua să facem jurnalism de investigație.
    donează
    Alege tipul donației:
    Alege suma dorită:
    Susține

    Foto deschidere: Inquam Photos / Octav Ganea
    Editor: Iulia Roșu
    Editor IT: Radu Mihai

    Despre autor
    Răzvan Luțac e în presă din 2009. Pe-atunci fugea, după orele de la liceu, să scrie despre fotbalul mic. La început ca ajutor, a fost înglobat în echipa de investigații a ziarului care s-a ocupat de cazuri precum Gala Bute, Hexi Pharma, Colectiv, investigațiile post-Colectiv. A scris și la Libertatea între 2018 și 2024, când a plecat și de la GSP. Din 2024 colaborează cu HotNews și este co-fondator SNOOP.ro.