- Snoop a arătat într-o altă analiză că PSD, condus de Marcel Ciolacu, a cheltuit 50 de milioane de euro, bani publici, în ultimii cinci ani, pentru propagandă. Cei mai mulți bani dintre toate partidele.
- Pentru a nu-și folosi subvențiile, pe care nu le pot deconta de la stat, partidele cheltuie zeci de milioane de lei din bani privați care înseamnă, de fapt, bani recuperați de la bugetul de stat.
- Candidatul PNL Nicolae Ciucă a cheltuit 17.6 milioane de lei, în timp ce Elena Lasconi (USR), intrată în turul doi, s-a folosit de 16.4 milioane de lei.
- Campania lui Mircea Geoană a costat 8.3 milioane de lei, bani din care peste jumătate au mers către firma TV Buzău Trust SRL deținută de vicepreședintele echipei de fotbal Gloria Buzău.
- George Simion a cheltuit 4.3 milioane de lei în campania prezidențială.
- Călin Georgescu, candidatul care a câștigat primul tur, cu peste două milioane de voturi, a declarat zero cheltuieli la AEP. Dar Biroul Electoral Central a dispus ca toate materiale de promovare electorală din online care „îl ilustrează pe Călin Georgescu” să fie înlăturate, deoarece nu conțin codul de identificare a mandatarului financiar.
Partidul Social Democrat a transferat 66 de milioane de lei în contul de campanie al lui Marcel Ciolacu în cinci tranșe. Sumele provin din finanțare privată, ceea ce înseamnă împrumuturi, donații sau cotizații.
Pentru că nu a folosit banii din subvenția încasată de la buget, Marcel Ciolacu are dreptul să solicite rambursarea sumelor utilizate în campania prezidențială.
Dacă ar fi folosit banii din subvenție, nu ar mai fi avut acest drept. Astfel, pe lângă subvenție, PSD încasează banii publici prin rambursare.
Social-democrații au încasat doar în lunile octombrie și noiembrie 10 milioane de euro de la buget ca subvenție, dar au păstrat banii în vistieria de partid. Informația a fost prezentată de HotNews.ro
Împrumuturile au fost acordate, în cea mai mare parte de membrii PSD, în cursul anului 2024. Ele au fost încheiate la notar, iar potrivit mai multor surse din partid, banii vor fi returnați în 2025, conform datei stabilite în contractul de împrumut semnat la notar.
Lista oficială a celor care au împrumutat PSD va fi făcută publică în mai 2025.
O primă analiză făcută de Snoop arată că pe lista social-democraților care au împrumutat partidul în 2024 se află mai mulți lideri, iar unele împrumuturi au fost făcute înainte de alegerile locale și europarlamentare. Informațiile apar în declarațiile de avere ale celor menționați.
George Becali a anunțat că a împrumutat PSD cu 2.5 milioane de lei. Gabriela Firea a precizat pentru Hotnews.ro, în mai 2024, că George Becali a împrumutat partidul „prin notar, în condițiile legii”.
Marcel Ciolacu. 6 milioane de euro pentru televiziuni și online
Conform informațiilor consultate de Snoop privind cheltuielile efectuate de candidatul Marcel Ciolacu, cele mai mari sume au fost direcționate către promovarea în mass-media și online.
Plățile au fost realizate, în principal, prin intermediul a două firme: Concept Media Management și Vertigo Events, despre care site-ul de investigații Snoop.ro a scris că sunt folosite de PSD pentru contractele cu presa.
- Concept Media Management – 716.307 de lei pentru online;
- Concept Media Management – 10.5 milioane de lei pentru propagandă electorală la tv.
Șase televiziuni au încasat bani de la PSD prin intermediul Concept Media Management, dar numele lor nu este dezvăluit de partid.
- 2.539.634,10 de lei
- 2.148.921,16 de lei
- 1.888.445,87 de lei
- 1.725.648,81 de lei
- 1.172.138,81 de lei
- 651.188,23 de lei
Vertigo Events: 6.79 de milioane de lei pentru online
Vertigo Events: 1.5 milioane de lei pentru radio și tv
Alte firme folosite folosite de PSD pentru plata banilor sunt:
- Stative Media: 2.68 de milioane de lei pentru online
- Stative Media: 746.355 de lei pentru online
- The Plan B Concept SRL: 7.46 milioane de lei
Dacă adunăm aceste sume, Marcel Ciolacu a fost promovat în online, radio și tv cu 30 de milioane de lei (6 milioane de euro), dar datele nu sunt finale.
SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ
Elena Lasconi: finanțare privată, dar și din subvenție
Campania prezidențială a Elenei Lasconi (USR) a avut o compoziție mixtă: 6 milioane de lei din subvenția USR și 13 milioane de lei din finanțare privată (împrumuturi, donații, cotizații). Acestea din urmă pot fi cerute de la bugetul de stat.
Pentru 6 milioane de lei, suma din subvenție, Elena Lasconi nu poate cere rambursare la finalul campaniei.
Trei milioane de lei au mers către promovarea în spațiul online prin intermediul a trei firme: Taskminds SRL, Propaganda Creative Services și Zenvertising.
Taskminds SRL este o firmă deținută de Pop Otto Vasile, iar cifra de afaceri a firmei în 2023 a fost sub 500.000 de lei.
- Taskminds SRL: 888.247 de lei pentru online
- Taskminds SRL: 1.184.502 de lei pentru online.
- Propaganda Creative Services: 473.734 de lei pentru online
- Propaganda Creative Services: 592.013 de lei pentru online
- Propaganda Creative Services: 1.776.574 de lei pentru online
- Zenvertising SRL: 74.370 de lei pentru online
Valoarea totală a contractelor pentru online depășește 5 milioane de lei, dacă sunt luate în calcul și contractele cu o valoare mai mică.
Spre deosebire de PSD, unde nu apar numele televiziunilor cu care au fost încheiate contracte, USR a prezentat și aceste informații.
- Antena 3 SA – 602.437 de lei / 107.100 de lei
- Campus Media TV (Digi24) – 39.475 de lei
Nicolae Ciucă: 17.6 milioane de lei în campanie
Din primele informații prezentate de AEP, Nicolae Ciucă a beneficiat de un transfer de 10 milioane de lei de la PNL. Suma apare ca fiind finanțare privată, adică nu sunt banii din subvenție.
Tot AEP precizează însă că Nicolae Ciucă a cheltuit 17.6 milioane de lei în campanie, ceea ce înseamnă că instituția trebuie să actualizeze informațiile privind veniturile din campania liderului PNL.
Promovarea în spațiul online a fost asigurată de Casimo Sibinvest SRL cu 2.5 milioane de lei și Avandor Internațional SRL cu 4.3 milioane de lei. AEP nu a prezentat datele finale, deci s-ar putea să apară diferențe față de suma prezentată.
Banii au mers și către televiziuni, chiar dacă datele finale nu sunt încă prezentate. Nicolae Ciucă a avut mai multe intervenții la posturile tv în ultima săptămână pentru care a plătit sute de mii de euro. În ultimele zece zile de campanie a fost prezent la RTV, Digi24 și Realitatea TV.
Cel mai mare contract oficial prezentat este cu Realitatea TV prin intermediul DBV Media House: 1.1 milioane de lei. Valoarea nu este una finală.
Pe listă mai apar:
Campus Media: 228.980 de lei / 143.058 de lei. În lista de cheltuieli nu apare însă emisiunea la care Nicolae Ciucă a fost însoțit de primarii PNL. Prețul pentru promovare electorală la Digi TV în prime-time a fost de 35.000 de euro fără TVA pentru 15 minute. Emisiunea a durat 60 de minute cu tot cu pauzele de publicitate.
- RTV: 596.525 de lei
- Antena 3 SA: 361.402 de lei
- B1TV: 213.111 de lei / 248.685 de lei
Mircea Geoană. Bani către firma unui om din fotbal și site-ul știripesurse
Cea mai mare sumă a mers de la candidatul Mircea Geoană către firma TV Buzău Trust SRL, fiind făcute mai multe plăți. Firma aparține lui Mocanu Antonel, care apare pe site-ul de sport Golazo.ro ca fiind vicepreședinte la echipa de fotbal Gloria Buzău. El a primit banii pentru „propagandă electorală online”.
Facturile sunt de aproape 5,85 milioane de lei, în condițiile în care întreaga campanie a lui Mircea Geoană a costat 8,3 milioane de lei.
Printre site-urile care au primit cei mai mulți bani de la candidatul Mircea Geoană prin intermediul TV Buzău Trust SRL se află știripesurse, deținut de Iosif Buble, soțul deputatei PSD Diana Tușa. Plata este publicitate electorală.
PFA-ul lui Liviu Iolu, soțul candidatei Sanda Nicola (Partidul România în Acțiune), a încasat aproape 75.000 de lei (15.000 de euro) în campania lui Mircea Geoană pentru „servicii de consultanță în domeniul comunicării”.
George Simion. 4.3 milioane de lei în campania prezidențială
Candidatul AUR, George Simion, a folosit sumele pentru propagandă online și tipărirea de broșuri.
Cea mai mare sumă din finanțarea privată folosită a fost utilizată pentru promovarea online: 2,6 milioane de lei.
Călin Georgescu, zero lei declarați la cheltuieli
Călin Georgescu a fost singurul candidat cu zero cheltuieli, lucru care nu s-a mai regăsit în istoria campaniilor din România. Contracandidații l-au acuzat că nu și-a marcat publicitatea online, iar Biroul Electoral Central a decis că toate materialele online să fie scoase din cauza nerespectării legii finanțării campaniilor electorale.
Niciun material din online al lui Călin Georgescu nu avea codul mandatarului financiar (CMF), care era obligatoriu.
Cu toate acestea, nimic nu s-a întâmplat în urma deciziei BEC.
SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ
Colaj foto: Ion Mateș