Sari la conținut
Jurnalism fără lesă.

Caută o pagină sau un articol..

  • Investigații
  • Strategia cu bani rusești. Cum au ajuns reclamele la medicină naturistă și știrile cu sfinți să influențeze votul românilor la prezidențiale

    Strategia cu bani rusești. Cum au ajuns reclamele la medicină naturistă și știrile cu sfinți să influențeze votul românilor la prezidențiale
    Am descoperit sute de publicații, influenceri și reclame finanțate cu bani de la Moscova, care propagă dezinformare și teorii conspiraționiste în peisajul media din România de cel puțin opt ani. Impactul asupra publicului se resimte pe termen lung, orientând votul la alegerile prezidențiale și parlamentare către partide și candidați extremiști.

    • Cel puțin două milioane de euro au fost direcționați în perioada 2016-2024 de AdNow, o companie de advertising digital cu legături la Kremlin, către site-urile unor televiziuni precum RTV și Realitatea Plus, influenceri conspiraționiști și publicații cu conținut de extremă dreapta, conform documentelor financiare obținute de Snoop. Aceasta este doar suma identificată de Fiscul român.
    • În pandemie, sute de pagini de Facebook și Instagram asociate cu AdNow au fost închise pentru răspândirea dezinformării despre vaccinuri și afirmații false. Unele afirmații se regăsesc azi în discursurile lui Călin Georgescu, candidat pentru funcția de președinte al României, dar și ale partidului POT.
    • Doar în ultima lună, pe internetul românesc, reclamele lor la tratamente naturiste și escrocherii online au avut peste 440 de milioane de afișări. Influencerii și bloggeri români au continuat să publice, inclusiv texte de propagandă pro-Georgescu.
    • După ani în care au sădit frica și neîncredrea în oameni, prin site-uri cu conținut conspiraționist și reclame la leacuri băbești, apare figura „salvatorului” – Călin Georgescu, care se prezintă ca un Mesia, singurul ce poate salva o societate în criză.
    • Este un mecanism care a avut succes, pentru că „e ușor să manipulezi schema mentală a religiozității și a neîncrederii, unde nu ai tradiție democratică”, explică Emilian Mihailov, Directorul Centrului de Etică Aplicată.  
    • AdNow s-a născut în aceeași casă din Londra cu o firmă a hackerilor ruși de stat GRU, o firmă a unui văr al lui Vladimir Putin, dar și alte companii cu legături până la Kremlin. Inclusiv Bunelu Ltd, despre care veți citi în episodul următor al acestei investigații. 

    Participant la protest, Iași, august 2024. Fotografie de Victor Ilie/Snoop

    „Oameni buni, venim aici să vă informăm, să lucrăm împreună! Nu vă iubiți țara! Nu vă iubiți copiii! Degeaba i-ați crescut! Îi vor înrola într-un război care nu este al nostru! Nu vă informați, nu vă știți istoria! La școală nu se mai face istoria românilor, se face istoria Holocaustului! Noi ne-am adunat aici și pentru voi! Veniți lângă noi!”

    Asta strigă cu disperare o femeie în vârstă, pe 10 august 2024, în Piața Unirii din Iași, la un miting împotriva „Noii Ordini Mondiale”, unde s-au adunat vreo 20 de oameni. Are un microfon conectat la o boxă uriașă cu leduri. E supărată că trecătorii nu-i dau atenție, când ea le spune că vrea să-i salveze de inteligența artificială și cipurile 5G. 

    Alături, un bărbat împarte șoptind pliante A4 despre o „dictatură neomarxistă, nazistă și satanică”. Îndeamnă oamenii să „conecteze punctele” pentru a nu se lăsa „dezbinați de minciunile și înșelătoria cu care ei încearcă să ne atace prin politicienii corupți și mass-media trădătoare, aservită acelorași globaliști”.

    Este retorica pe care astăzi Călin Georgescu, candidat în finala prezidențială, o distribuie pe mii de conturi de social media, care i-au adus peste două milioane de voturi în 24 noiembrie. 

    • „Ne apropiem de marea trezire”, declara Călin Georgescu la podcastul Forumul Țărilor Nealiniate, un vlog pro-rus, unde insista cu o lună înainte de alegeri că Uniunea Europeană nu mai are lideri și „este zero, chiar zero absolut”. Adăuga că mai sunt doar doi lideri „adevărați” în UE: premierii Slovaciei și ai Ungariei. Adică cei mai importanți aliați ai lui Putin.
    • „Știți cât costă o alocație pentru un copil din Ucraina? Ce îi oferă România, statul român? Vă spun eu – 3.700 lei, iar pentru un copil român costă 248 lei aceeași alocație, la aceeași vârstă”, a declarat Călin Georgescu luna trecută, la o emisiune TV, conform Europa Liberă.
    • „Refuzul continuării sprijinului economic și militar către Ucraina, în războiul declanșat de Rusia. Susținerea PĂCII și considerarea faptului că suntem atrași într-un conflict din cauza altor interese din spate. Lăsați vă rog în comentarii părerea voastră, a românilor!” (1.3 milioane de vizualizari, 95 800 like-uri) (Sunt cuvintele lui Georgescu, consemnate de un raport Expert Forum despre cum a crescut Călin Georgescu în sondaje.)

    SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ

    Contăm pe donațiile cititorilor pentru a continua să publicăm investigații. Îți mulțumim!
    donează

    „Un candidat aliniat Rusiei”, titra presa de la Moscova despre Călin Georgescu în noaptea primului tur al alegerilor prezidențiale din România. Victoria sa din 24 noiembrie a fost primită cu entuziasm în mai multe publicații de propagandă rusă, inclusiv Sputnik, Russia Today și RIA Novosti.

    Dar fenomenul Georgescu nu s-a născut peste noapte – o arată aparițiile sale în momente de criză în mai bine de un deceniu. Pe 14 iunie 2016, Sputnik, vocea statului rus, scria: „Dr. Călin Georgescu va fi viitorul prim-ministru al României”. 

    Nici influența rusă în internetul românesc nu este recentă, ci a fost construită în ani – prin campanii care implică atât site-uri de știri cunoscute, cât și influenceri controversați sau reclame la medicina alternativă. Acestora li se adaugă valuri de dezinformare (fake news) bine orchestrată, capabilă să atragă publicul în teorii conspiraționiste.   

    Acesta este primul episod dintr-o serie de investigații care urmărește sursele de dezinformare ale oamenilor speriați că nu mai trăiesc în siguranță în lumea de astăzi, victime ale conspirațiilor de pe internet. Ca să ajungem la ele, am luat urma surselor de finanțare ale mai multor publicații cu conținut conspiraționist.

    Am găsit bani rusești. 

    Care sunt consecințele, explică specialiștii intervievați de Snoop. 

    Frauda prin medicina naturistă 

    Călin Georgescu, în lac. Foto: captură YouTube

    La începutul celui de-al doilea an de pandemie, în februarie 2021, AdNow, o agenție de marketing de proveniență rusească împingea agresiv publicitate în online-ul românesc pentru tratamente alternative menite să vindece o varietate de boli. Reclamele îi încurajau pe oameni să ignore rețetele primite de medici și să apeleze la remedii naturiste fără efect curativ, precum tratarea Covid cu țuică și vitamina C. 

    Dezinformarea prin publicitatea online este „dezinformarea viitorului”, explică, pentru Snoop, matematicianul Paul-Olivier Dehaye, activist pentru drepturile digitale și protecția datelor, cercetătorul care a descoperit mecanismele din spatele Cambridge Analytica și care a devoalat manipularea votanților Brexit. 

    În timp ce AdNow rula „o campanie de escrocare în masă a populației” de vârsta a treia, din România, Ministerul Sănătății începea campania de vaccinare. Klaus Iohannis se vaccina pe 15 ianuarie și asigura populația că e o procedură sigură și eficientă. Cu o zi înainte, Călin Georgescu, pe atunci premierul propus de AUR, se filma într-o pădure austriacă sub ninsoare și rostea fraze precum „Este o pandemie a fricii și a prostiei. Iar peste ea este o pandemie a ipocriziei și manipulării”. Apoi înota într-un lac, în timp ce se uita la cameră și spunea: 

    Am încredere în sistemul meu imunitar, pentru că am încredere și credință deplină în Creatorul lui. Imunitatea mea ține de suveranitatea ființei mele. Imunitatea mea se întreține și se antrenează doar în natură, (…) nu în laborator.

    Clipul se cheamă „Dr. Călin Georgescu – Calea către Universul tău!”, unde particula „Dr.” sugerează că e o autoritate în domeniul medical. 

    Călin Georgescu este doctor, dar în pedologie – ramură care se ocupă cu studiul solurilor. Și-a luat doctoratul în 1999.

    Georgescu are un istoric bine documentat de teorii conspiraționiste, de la negarea existenței cancerului până la demonizarea chimioterapiei sau a vaccinurilor. Partenera sa se descrie pe propriul site drept „educator holistic experimentat, specializat în sănătate naturală, nutriție integrativă, detoxifiere și regenerare celulară, iridologie clinică, terapii de echilibrare energetică”.

    Cristela Georgescu acoperă astfel larga plajă de medicină alternativă pe care partidul POT, susținător declarat al candidatului Georgescu, care tocmai a intrat în Parlament cu peste 6% din voturi, promite în programul său electoral că-l va legaliza și îl va introduce în serviciile de sănătate publică.

    Noii parlamentari POT vor să înființeze comisii naționale pentru terapii alternative și centre de „sănătate holistică” în 50 de spitale de stat din țară (cu doar 50 de milioane de euro). 

    „Democrația nu ne vine natural”, crede Emilian Mihailov, conferențiarul de la Facultatea de Filosofie a Universității București, director al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată,

    Mihailov explică pentru Snoop legătura dintre credințele în medicina alternativă, dezinformarea ezoterică și conspirațiile online în contextul electoral actual.

    Unde nu ai tradiție democratică, e ușor să manipulezi schema mentală a religiozității, schema mentală a neîncrederii, și tot așa.

    În contrast cu democrația, „schema mentală a religiozității este bine înrădăcinată în mintea noastră, a fost șlefuită pe parcursul a sute de mii de ani. Nu a apărut, ca libertatea de exprimare, acum o sută de ani. Ea poate să ia forma de ezoterism, astrologie, spiritism, creștinism, iudaism. La fel și în cazul preferințelor politice”.

    Mâine nu mai e Georgescu, dar peste cinci ani o să fie altul, care nu o să vorbească despre România eternă, ci despre România invizibilă sau România spirituală. Chiar dacă azi individul care e preferat de populație nu o să treacă, asta nu înseamnă că pe viitor nu o să apară altul care o să stimuleze această schemă mentală a religiozității.”

    Ce ne face vulnerabili la dezinformare, spune cercetătorul, e suma credințelor noastre: 

    E vorba despre naturism cu lipsă de informare, cu lipsă de încredere în clasa politică, cu lipsă de încredere în clasa socială, cu educație mai slabă, cu experiențe negative. Tot timpul e vorba despre un cocktail de credințe, care devine un cocktail Molotov.

    Trei ani după campania de înșelăciune din România, AdNow continuă cu reclamele la medicina alternativă. Am introdus datele pe un astfel de site. O reprezentantă de la EuSuntSănătos.ro ne-a sunat apoi. Ne-a întrebat direct: „Aveți mai multă încredere în medicamente sau în medicină naturistă?” 

    Am contactat o societate comercială din Iași, Expres Colet, un client mai vechi al AdNow, care vinde pe internet produse pentru potență, pastile naturiste pentru inimă sau produse cosmetice. 

    Expres Colet vând produse pe mai mult de 60 de site-uri în tot Estul Europei, din Rusia până în Bulgaria, și au venituri anuale de peste 4 milioane de euro. 

    Site-uri pe care Expres Colet vinde produse

    „Am întrerupt colaborarea cu AdNow, pentru că aveau mesaje prea agresive la produsele noastre și promiteau ceva ce noi nu ofeream”, spune unul dintre directori. Mai mult, își amintește el, „aveam un trafic foarte mare, aveam foarte mulți vizitatori, dar foarte puțini cumpărători”, așa că au încheiat contractul.

    • Conform datelor statistice din platforma AdNow, doar în ultima lună reclamele rușilor care rulează pe site-urile din România au avut 441 milioane de afișări. Un număr care depășește de aproximativ patru-cinci ori traficul mediu lunar al unor site-uri de știri de top (de exemplu, Digi24.ro), fiind comparabil cu cel al unor platforme internaționale, ca CNN sau New York Times. E un indicator și pentru traficul site-urilor conspiraționiste pe care-și plasează AdNow reclamele. Agenția nu a funcționat, însă, doar în România.

    AdNow și legăturile cu Rusia 

    În 2021, influencerii Leo Grasset din Franța și Mirko Drotschman din Germania au fost abordați de un angajat al Fazze, o agenție de marketing care le-a oferit bani pentru a publica conținut ce punea la îndoială eficacitatea vaccinurilor anti-Covid. Angajatul le-a cerut explicit să nu menționeze că produc conținut plătit. Nu a vrut să dezvăluie sursa banilor și a subliniat dorința clientului de a rămâne anonim.

    În mai 2021, o investigație comună a mai multor publicații internaționale, printre care BBC și The Wall Street Journal, a dezvăluit că Fazze era deținută de compania de PR AdNow, cu birouri în Londra și Moscova. Fazze și AdNow au orchestrat o campanie de dezinformare care a alimentat mișcarea anti-vaccinistă din întreaga lume. Influencerii trebuiau să spună că produsele Pfizer și Astrazeneca te transformau în maimuțe, în vreme ce statul rus încerca să împingă vaccinul Sputnik V pe aceleași piețe internaționale.

    Yulia Serebryanskaya. Foto: Facebook

    Presa a descoperit că în spatele AdNow era rusoaica Yulia Serebryanskaya, o rotiță în aparatul de propagandă al Kremlinului. Potrivit biografiei sale online, Serebryanskaya este o femeie de afaceri din Moscova, cunoscută pentru implicarea sa în campaniile electorale ale lui Dmitri Medvedev în 2007 și ale lui Vladimir Putin în 2012. A ocupat funcții în departamentul de publicitate politică al partidului Rusia Unită al lui Putin, conform Europa Liberă Rusia. 

    Serviciile franceze au început o investigație. Meta a închis atunci 65 de conturi de Facebook și 243 pe Instagram legate de Fazze și AdNow, care răspândeau conspirații despre vaccinuri, mai ales în India și America Latină. 

    AdNow Llp a fost înființată la Londra de rusul Stanislav Fesenko și britanicul Ewan Tolladay. Aceștia se află și în spatele unei fraude masive de date personale prin intermediul unor jocuri, pe care oamenii și le instalau pe telefon fără să știe că le dădeau acces la date private. Sediul central al AdNow, însă, era la Moscova, unde agenția era controlată de Yulia Serebryanskaya, angajată a partidului lui Vladimir Putin, Rusia Unită.

    Firmele înregistrate la adresa din Londra, din cartierul Fitzrovia, la același sediu cu AdNow.
    Cu ce se ocupă firmele înregistrate din Londra, din cartierul Fitzrovia, la aceeași adresă cu AdNow:
    • Companiile din spatele Fazze, AdNow și AnnGames;
    • Un exchange de criptomonede al Fancy Bears, unitate de hackeri ai GRU, serviciul rusesc de informații militare;
    • O societate de lobby cu conexiuni politice de la Donald Trump până la extrema dreaptă din Albania;
    • O firmă care, în 2017, a stat în spatele unei uriașe campanii de infectare a calculatoarelor prin accesarea reclamelor de pe internet (malvertising); 
    • O firmă de consultanță a unuia dintre verișorii președintelui rus Vladimir Putin, bănuit că și-a spălat banii prin luxosul cartier londonez Fitzrovia.

    Angajatele AdNow din România 

    Am găsit în România mai multe angajate ale AdNow, printre care și pe Cătalina Chiper, head of publishers, adică un factor decident în ceea ce privește alegerea partenerilor de afaceri ai companiei. A studiat relații publice și comunicare la Universitatea Babeș-Boyai din Cluj și s-a specializat cu un master în brand management, la Moscova, între 2015 și 2017.

    Chiper explică modelul lor de business și cum ajung reclamele la public. 

    Cătălina Chiper în Moscova. Foto: Facebook

    „Sunt grupuri sau pagini foarte mari din România, care au audiență mare. Acolo stau genul ăla de oameni care ar putea da click pe ad-urile noastre sau ale unor rețele similare. Aia e audiența. Genul ăsta de articole sau conținut cu teoria conspirației, cu tot felul de preluări de pe site-uri dubioase, ezoterice, astea-s cumva legate. E audiența care cere chestia asta.”

    Chiper se dezice de ruși, pentru că astăzi AdNow funcționează pe o companie înregistrată în Bulgaria, Renodo Media Ltd, deținută de un cetățean georgian. Admite, însă, că în 2021, când jurnaliștii occidentali luau urma banilor pentru influenceri, „nouă ni s-a zis că, dacă ne contactează cineva de la BBC sau cine a făcut materialele, să nu răspundem”. 

    Insistă că „nu mai avem legătură cu Rusia. Nu că am fi fost noi cu rușii, că noi niciodată nu am colaborat cu Rusia. Dar owner-ul a fost rus”. 

    Totuși, o subalternă de-ale Cătălinei Chiper o contrazice. Spune că toate reclamele cu care a lucrat veneau direct din Rusia, de la conturi de mail, Skype sau Facebook fără nume reale. 

    Pentru siguranța sa, nu îi vom publica numele, însă angajata a furnizat reporterului Snoop mai multe documente care arată ce fel de reclame produceau AdNow. Mai exact, produse cosmetice care n-au existat niciodată, dar au fost vândute credulilor, leacuri minune pentru cardiaci sau diabetici care, conform specialiștilor consultați, „în cel mai fericit caz nu produc niciun rău”.

    Fișierele sursă ale reclamelor erau în rusă și engleză, adunau traducerea textelor în zeci de limbi de pe tot mapamondul. În aceleași documente excel se regăseau testimoniale false despre succesul tratamentelor naturiste, postările pentru social media, dar și numele angajaților responsabili de campanii. 

    Așa arată excel-urile cu reclame care trebuie plasate pentru Toxic off și alte produse.

    Unul dintre produsele promovate este „Toxic Off”, un supliment alimentar folosit pentru o escrocherie în masă, despre care a relatat și Libertatea în 2022. Reclamele AdNow veneau de pe serverele AdNow, erau scrise de angajații lor și împânzite în tot spațiul est-european; publicitatea pretindea că produsul te-ar vindeca de paraziți intestinali, negi și condiloame produse de virusul HPV. În reclame apăreau pacienți fictivi, doctori fictivi.

    Cu toate astea, Chiper susține că astăzi AdNow nu mai împinge reclame la propriile produse, ci funcționează doar ca un intermediar de publicitate. Adică e doar o interfață între vânzători ca Expres Colet și site-urile unor televiziuni ca RTV sau Realitatea PLUS.

    Reclame difuzate și acum pe realitatea.net de pe serverele AdNow.

    Chiper a confirmat colaborarea cu Realitatea PLUS. A adăugat că ar prefera și site-urile unor televiziuni „mai quality”, ca Digi24, dar nu a reușit încă să intre acolo.

    Întrebată dacă putem lua legătura cu clienții AdNow, care își promovează produsele prin intermediul lor, Chiper spune că îi este imposibil, pentru că structura tehnică a serverelor nu îi permite asta. 

    Sute de mii de lei a luat România TV de la AdNow 

    Am obținut date financiare care arată că site-ul televiziunii de știri România TV a luat bani între 2016 și 2020 de la AdNow, agenția de marketing online controlată de ruși. 

    • În conturile RTV a intrat lunar aceeași sumă, pentru „publicitate online pe romaniatv.net și economica.net”, potrivit facturilor, cu excepția  campaniilor electorale, când miza creștea odată cu încasările. 

    România TV a fost mereu o tribună pentru vocile proruse și antioccident. Este cea mai urmărită televiziune de știri din țară, dar și cea mai sancționată instituție media de către Consiliul Național al Audiovizualului. De la înființare, au fost amendați sau somați de aproape trei sute de ori pentru dezinformări și știri false. Recent, au primit o amendă de 100.000 lei pentru că au făcut campanie în 16 de emisiuni fostului coleg de partid al lui Călin Georgescu, Simion, înainte să înceapă perioada electorală. 

    Am avut acces la peste 100 GB de date financiare, contracte, mailuri, extrase de cont, facturi, raportări interne și bilete de avion ale angajaților care merg la șeful din Belgrad, fugarul Sebastian Ghiță, fost parlamentar PSD, cercetat în mai multe dosare penale deschise de DNA pentru trafic de influență, dare de mită și spălare de bani. 

    O parte din burtierele RTV

    Documentele financiare ajunse în posesia jurnaliștilor Snoop arată că în conturile firmelor din grupul România TV au intrat 486.242 lei (aproximativ o sută de mii de euro) de la AdNow, în perioada 2016-2020. Conform documentelor bancare, banii au venit la RTV (romaniatv.net) din două conturi din Letonia și Cipru, ambele jurisdicții opace, unde o mulțime dintre bogații lumii își ascund banii de autoritățile fiscale.

    Modelul de business al AdNow implică o aplicație instalată pe un site de știri. Aceasta permite țintirea utilizatorilor de internet cu diverse tipuri de reclame. 

    Cititorul nu știe cine îi trimite acea reclamă, nici de ce îi apare pe un site anume și nici ce date personale îi ia din calculator sau telefon. 

    Proprietarul publicației online care le permite unor companii ca AdNow sau Google să livreze reclame către propriul public primește câțiva cenți pentru fiecare cititor care dă click pe fiecare reclamă, conform datelor de piață. AdNow, de exemplu, plătește astăzi 0,074 dolari pentru un click și chiar mai puțin pentru o afișare.  

    Pe site-ul companiei AdNow este trecut prețul de 0,074 dolari pentru un click pentru site-urile din România

    O persoană din conducerea postului de televiziune, care a fost de acord să discute despre AdNow sub protecția anonimatului, spune că „clickurile sigur nu există”, și ne-a explicat că „șeful de la online, Mihai Oprea, e responsabil de relația cu AdNow, iar el are linie directă la Belgrad”. L-am contactat pe Oprea ca să înțelegem pentru ce plătește AdNow, de fapt, dar a refuzat să stea de vorbă.

    Facturile emise de către RTV pentru AdNow au valori lunare egale, însă două luni fac excepția. În aprilie și decembrie 2019, RTV ia sume mult mai mari. Atunci au avut loc campaniile electorale pentru referendumul pe justiție, alegerile parlamentare și prezidențiale. 

    Firma pe care e înregistrat site-ul televiziunii, RTV Properties Management SRL, factura periodic sume rotunde, câte 10.500 de euro, iar banii intrau cu religiozitate.
    Totuși, conform comentariilor clienților AdNow, care pot fi găsite pe forumuri, bloguri sau în recenzii, arată că rușii erau rău-platnici.

    În total, RTV a adunat o sută de mii de euro de la AdNow, dar de cinci ori mai mult a ajuns la o agenția de publicitate Digital Atelier Interactiv SRL, care a încasat de la ruși 2.546.068 lei (jumătate de milion de euro) în patru ani.

    Datele fiscale consultate de Snoop arată că Digital Atelier a facturat cele mai mari sume către compania britanică. Dar Alexandru Niță, asociat și administrator al firmei de digital marketing, precizează că „AdNow a avut o prezență extinsă pe majoritatea publicațiilor naționale și locale din România. Îmi este greu să cred că Digital Atelier Interactiv a fost cel mai mare partener al lor pe România, având în vedere că noi am intermediat spații publicitare doar pe o mică parte din aceste site-uri”.

    Jumătate de milion de euro de la AdNow pentru o agenție de publicitate din România

    Între 2016 și 2020, AdNow Llp a făcut plăți de aproape 2 milioane de euro către firme înregistrate în țara noastră, aproximativ 8,3 milioane de lei. Cei mai mulți, jumătate de milion de euro, au ajuns la Digital Atelier Interactiv SRL, o agenție de publicitate fondată de românii Alexandru Niță și Ilie Cătălin Straton.

    Firma a fost închisă în 2021, dar pe fostul lor site spuneau că plasau publicitate în cele mai vizibile publicații din România, de la Libertatea și Antenele lui Dan Voiculescu la bloguri de gătit, platforme de e-commerce sau cu sfaturi pentru părinți. Între timp, și-au mutat afacerile pe alte firme de marketing digital și în imobiliare.

    Contactat de Snoop, Alexandru Niță recunoaște că a intermediat publicitate pentru agenția AdNow, dar că nu era la curent cu scandalul din 2021, când rușii plăteau influenceri ca să denigreze vaccinurile.

    Totuși, Agenția Digital Atelier a înregistrat în 2017 două site-uri asemănătoare (RemediiNaturalePar.biz și LeoAndersLanguage.com) celor promovate în reclamele rușilor, cu subiecte înșelătoare, unul naturopat și altul cu numele unei fraude replicate în toată lumea. 

    „Domeniile web au fost achiziționate la solicitarea unui client extern, care intenționa să le folosească pentru o campanie publicitară. Din diverse motive, campania nu s-a concretizat, iar domeniile nu au fost utilizate și au expirat în 2019”,  precizează Alexandru Niță.

    Cu toate astea, publicul român a fost expus la frauda LeoAndersLanguage, de vreme ce există mărturii ale victimelor din România.

    Ce este frauda LeoAndersLanguage, care promitea să te învețe 23 de limbi cumpărând o carte (Click pentru detalii)

    Unul dintre aceste site-uri se numește LeoAndersLanguage.com. Înregistrat pe persoană fizică de către Cătălin Straton pe 10 iunie 2017, a fost activ până în 2019. Cât a funcționat link-ul, identitatea proprietarului a fost confidențială. Între timp, mulțumită unei breșe de securitate a registratarului, știm inclusiv că Straton a plătit cu cardul la ora 14:57:05 și atunci a fost activat domeniul de internet.

    Leo Anders este subiectul unui fake news celebru în mai multe țări europene ca Cehia, Polonia sau Slovacia, în ultimii zece ani. Mai multe site-uri înfățișau un lingivist care îți promitea că poți învăța orice limbă străină în două săptămâni, dacă plătești pentru singura carte pe care trebuie s-o citești ca să faci asta. Pe internetul românesc, încă există știri despre poliglotul Leo Anders, care vorbește 23 de limbi străine. 

    Lingvista Rodica Zafiu demasca ridicolul falsului poliglot în „Dilema veche”. În Serbia, publicația de fact-checking FakeNews.rs demonta acest fake news care împânzise Europa. La fel și în Cehia, unde o mulțime de oameni au fost țepuiți de același fake news.

    Victimele din România ale fraudelor în numele poliglotului Leo Anders nu s-au făcut auzite la timp și nu vom ști niciodată câți oameni au plătit ca să învețe rapid 23 de limbi străine.

    Lectorul Irina Dobrot, profesoară de engleză la Universitatea Tehnică de Construcții din București, a încercat în 2017 să verifice metoda lui Leo Anders. În concluziile cercetării sale spunea că, prin „publicitatea pentru metoda eficientă a lui Anders, sunt exploatate psihologic anumite slăbiciuni ale oamenilor. Fenomenul nu e nou și nu a început în era consumeristă. Ne putem întoarce în istorie la basme, la spiritul din lampa lui Aladin sau orice alte personaje asemănătoare care îți puteau îndeplini trei dorințe pentru care nu trebuie să muncești prea mult.”

    Pe lângă soluția minune de învățare a 23 de limbi străine în două săptămâni, agenția Digital Atelier a mai înregistrat și un site pentru o soluție minune împotriva căderii părului, remediinaturalepar.biz. Acest site nu mai funcționează. 

    Frauda prin pagini clonate

    Reclamele AdNow nu duc doar spre medicina naturistă, ci și spre site-uri clonă – copii ale unor site-uri reale de știri. Câteva exemple de știri false publicate pe site-uri clonate:

    • „Cristian Tudor Popescu oferă consultanță de afaceri și câștigă 10.000 de lei pe zi.”
    • „Nicolae Ciucă a fost dat afară din studio de la Prima TV, pentru că a explicat cum pot face românii 30.000 de lei pe lună. Banca Centrală a României a sunat pentru a opri emisiunea.”
    • „S-a dat ordin de mobilizare în România. Ministerul Apărării, ANUNȚ de ultimă oră despre ordinul de mobilizare la război primit de români acasă.”

    Strategia de dezinformare presupune într-o primă fază copierea detaliilor esențiale de identificare a publicațiilor de încredere: brandul, logoul, fonturile, autorii. Astfel, ajungi să fii redirecționat către copii ale unor site-uri precum Digi24.ro sau RFI.ro. Un ochi neatent nu sesizează nicio diferență între publicația reală și copia sa.

    De exemplu, pe un site care arată ca cel al publicației Digi24.ro citim că gazetarul Cristian Tudor Popescu oferă consultanță de afaceri, când, de fapt, acesta n-a mai fost invitat la Digi24 de cel puțin trei ani, după o demisie cu scandal legat de politica editorială a postului. 

    După același principiu, o copie a site-ului Radio France Internationale (RFI) România, anunță că liberalul Nicolae Ciucă a fost dat afară din studio de la Prima TV, pentru că ar fi explicat cum pot face românii 30.000 de lei pe lună.

    În luna ianuarie 2024, Transgaz scotea la licitație execuția gazoductului care ar urma să conecteze România la magistrala BRUA. Campania de dezinformare care copiază publicații susține proiectul energetic BRUA, dar colectează date prețioase despre oameni care cred că se pot îmbogăți rapid.

    Factual și Recorder au relatat pe larg despre schemele de îmbogățire rapidă cu investiții în BRUA, iar Compania Națională Romgaz dădea comunicate publice ca să contracareze fraudele. 

    Le-am dat și datele noastre, pretinzând că suntem interesați de investiții. În mai puțin de un minut a sunat telefonul. La celălalt capăt, un cetățean moldovean a încercat să ne convingă să-i dăm datele cardului. Aceștia ne-au sunat insistent până a doua zi după alegeri – 18 apeluri în două săptămâni.

    Numărul victimelor fraudelor online din România nu poate fi estimat, spune Mihai Rotariu, purtătorul de cuvânt al Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică, pentru Snoop. Multe nu raportează incidentele „din rușine” și doar câteva cazuri ajung la Poliție. „O parte din victime sunt căutate și a doua oară, iar atacatorii pretind că reprezintă o instituție de stat. Parchetul, DNSC sau Poliția cer din nou datele bancare ale victimei și îi iau și banii pe care nu i-au luat la primul atac.”

    În august, DIICOT și omologii PCCOCS din Republica Moldova au destructurat o grupare care a obținut peste 1,2 milioane de euro din fraude online. Printre imaginile folosite în aceste reclame false s-a numărat și cea a fostului ministru al Energiei, Virgil Popescu, acum europarlamentar PNL. 

    În 2023, imaginea sa era utilizată pentru a promova investiții în Hidroelectrica, compania de stat listată recent la bursa din București.

    Virgil Popescu, fostul ministru al energiei. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

    Rețeta e simplă, crede fostul ministru al Energiei, contactat de Snoop. Acesta a observat că aceste fraude au mereu aceleași elemente: „Pe de-o parte, e folosită identitatea unor companii de stat din sectorul de energie despre care se știe că au bani. Pe de altă parte, sunt țintite persoane care nu au cunoștințe despre piețele de capital, despre cum să-ți protejezi datele bancare, deci persoane care pot fi ușor influențate”. 

    Virgil Popescu avertizează că datele colectate prin fraude online pot fi utilizate nu doar în scopuri financiare, ci și electorale. „Își fac o bază de date cu cei care cad în plasă și ar urma să poată influența persoanele respective într-un fel sau în altul în viitor”. Cum s-a întâmplat la alegerile din Republica Moldova. „Au avut datele oamenilor creduli și le-au făcut carduri cu bani pe ele.”

    Procurorii din Republica Moldova au descoperit că, în timpul campaniei electorale prezidențiale, peste 140.000 de conturi deschise la banca rusească Promsviazbank au fost folosite pentru a transfera 24 de milioane de dolari în Moldova. Fondurile au fost folosite pentru coruperea alegătorilor, prin rețeaua oligarhului prorus Ilan Șor

    Cătălina Chiper, head of publishers AdNow, a negat că reclamele companiei ar duce către clone de publicații. După discuția cu reporterul Snoop, acest tip de reclame și site-urile clonă au dispărut.

    EU DisInfo Lab a publicat un raport detaliat despre cum funcționează dezinformarea prin clone de site-uri de știri false. Operațiunea e atribuită serviciilor rusești de informații, iar scopul e sabotarea sprijinului acordat Ucrainei și divizarea țărilor care au sărit în ajutor. 

    Spre deosebire de cazurile documentate de experții lor în mai multe țări din Europa, în România aceste site-uri nu livrau decât pretexte pentru fraudă, dar fostul ministru al Energiei, Virgil Popescu, atrage atenția că, de fapt, în România ar decredibiliza companiile din sectorul energetic ca Romgaz sau Transgaz, adică fix concurența rusească

    AdNow a lansat în România și o aplicația de livrat mâncare. Care n-a existat niciodată (click pentru detalii)

    În 2018, AdNow a lansat în România aplicația de livrare mâncare FoodEx, promovată cu sloganul „Luați FoodEx oriunde”. În mai multe publicații au apărut materiale plătite, oamenii au instalat-o, au oferit date personale, dar aplicația nu a funcționat niciodată. 

    Fotografia cu brandul Foodex, pe care au publicat-o site-urile de știri din România, a fost furată din ghidul Michelin, de la un restaurant din Singapore. Mai mult, sediul declarat al FoodEx era într-un hotel din Malta, Valleta, iar în România nimeni nu răspundea la reclamații.

    Contul de Facebook al FoodEx România a recomandat un singur  local: BAZ Bistro&Bar. Pagina s-a transformat între timp în Matei Sergiu (Nimenidenicaieri), candidat la parlamentare din partea Partidului Oamenilor Tineri – o formațiune politică nouă, fondată de fosta deputată AUR Ana Maria Negrilă, promotoarea controversatei legi Pia. Partidul îl susține deschis pe Călin Georgescu, „un președinte care să prețuiască cu adevărat România”. Printre indicațiile primite de susținătorii lui Georgescu erau, conform unei investigații G4Media, să „pregătească terenul” pentru parlamentare și să comenteze că votează „POT”. 

    Angajările pentru FoodEx România au fost anunțate pe pagina de Facebook a rusului Daniil Starkov. Potrivit profilului său de LinkedIn, acesta a avut funcții de conducere la Mail.ru și VKontakte, cele mai mari corporații tech din Federația Rusă. În CV, Starkov este și absolventul unui curs de specializare academică numit Programul Prezidențial, organizat de Ministerul Economiei din Rusia.

    I-am trimis lui Daniil Starkov o serie de întrebări pe contul de email de pe foodex.com, dar am primit ca răspuns doar o eroare, chiar de pe serverele companiei mamă, AdNow.com. Nici pe contul personal de email nu a răspuns solicitării de interviu.

    Doctorul Andrei Laslău, influencer mai ales în pandemie, a făcut bani de la ruși

    Din aceleași conturi au ajuns bani și la influenceri ca Andrei Laslău, care se descrie ca fiind un Dr. Oz de România, prezentator TV cu sfaturi medicale fără bază științifică, proaspăt ales de Trump șef al serviciilor de asigurări de sănătate din SUA. 

    În total, timp de patru ani, au intrat în mai multe instituții media și producători de conținut aproape două milioane de euro (8.344.250 lei), bani fiscalizați, de la AdNow. Aceștia, însă, sunt doar o parte, pentru că multe plăți sunt făcute în criptomonede sau aplicații fintech opace ca PayPal, sau Wirecard, cu care operează AdNow. 

    Astăzi Andrei Laslău face trimiteri către site-ul noutati.info de pe pagina sa de Facebook cu 2.4 milioane de urmăritori – „Pagina oficială a celebrului doctor Andrei Laslau”. Doctorul postează zeci de linkuri zilnic către articole cu horoscop, sfinți sau diverse texte pe subiecte de actualitate. O dată la cinci-șase postări se regăsește câte o știre despre Călin Georgescu de tipul: 

    • Cum ar arăta România condusă de Călin Georgescu? O privire asupra tuturor scenariilor posibile, de la oportunități extraordinare la provocări neașteptate;
    • Gică Hagi, prima reacție după ce a apărut în clipul de campanie al lui Călin Georgescu: „Merg pe linia asta”
    • Imagini interesante cu Cristela Georgescu, soția lui Călin Georgescu în costum de baie în zăpada.
    Capturi cu articolele publicate pe site-ul noutati.info care îi aparține lui Andrei Laslău

    Postările sale din Facebook despre Călin Georgescu adună sute de comentarii care îl susțin pe candidatul independent în turul doi. 

    În pandemie, Andrei Laslau – „Slăbește mâncând regește™” a fost unul dintre cei mai vizibili influenceri români. Potrivit unei analize realizate de cercetătoarea Adina Marincea pe 10.000 dintre cele mai populare postări de pe Facebook despre coronavirus, Laslău și Adina Alberts, promotoare de tratamente alternative pentru COVID-19,  au avut împreună de zece ori mai multe postări decât Raed Arafat pe tema pandemiei. Au adunat astfel de opt ori mai multe interacțiuni decât șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă.

    Laslău se arată însă indignat c-a fost menționat alături de nume grele ale conspirației antivacciniste.

    „Eu lucrez în spital, îmi fac a doua specializare în endocrinologie, sunt în anul V, am terminat un rezidențiat în chirurgie generală. N-am nicio legătură cu medicina alternativă”, ne-a spus el, deși pe andreilaslau.ro încă apar recomandări de uleiuri esențiale și tratamente minune. „Eu am participat la campania guvernamentală – Poartă mască, fii responsabil! – am fost pro vaccin, m-am vaccinat în direct, pe Facebook, am făcut reclamă pro-vaccin continuu și m-au făcut antivaccinist.” 

    Cu toate astea, doctorul Laslău a contribuit la mai multe campanii virale pe internet în perioada pandemiei, de tipul „Câți bani a primit Ianțu pentru a spune că are coronavirus?” (conform Paginademedia.ro) sau a distribuit postări cu titluri precum:

    Titluri promovate de dr. Laslău

    Comentariile au curs în valuri conspiraționiste, nemoderate: „Nimeni nu are voie să facă acest vaccin”, „Nu ne interesează, nu ne luați libertatea, nici Dumnezeu nu ne-a luat-o de la creație”, „Corect, se experimentează  și noi suntem cobai proști care acceptăm.”

    AdNow Llp din Marea Britanie a trimis către firma lui – Andrei Laslau Media Services SRL – aproape 200 de mii de euro în 2017 și 2018. În perioada respectivă, Laslau distribuia link-uri de pe stiriactuale.net, un site care-ți ia datele pentru sute de furnizori și care publica atunci rețete de pui cu usturoi, horoscop și articole despre vise premonitorii.

    Andrei Laslău crede că a fost ales de rușii de la AdNow pentru că avea un trafic uriaș, milioane de afișări pentru un public pe care-l consideră needucat, după cum ne-a spus. Deși are studii de medicină, pe site-ul andreilaslau.ro livrează tratamente alternative. Explică de ce:

    Întotdeauna, la miraculos se distribuie, miraculosul se învârte pe internet peste tot. Radioterapia, dacă-l salvează [pe om] de un cancer în gât, [acesta] nu zice mai departe. Rahaturile astea miraculoase. Toți vor tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte, cum zicea o doctoriță. Suntem o țară de oameni care cred în medicină alternativă, în horoscop, în tot felul de lucruri care nu țin de știință și de studii.

    Cu alte cuvinte, doctorul Andrei Laslău susține ferm că nu va trata niciodată într-un spital public pacienții cu leacurile de pe site-urile sale.

    Un alt site către care Laslău a făcut mereu trimiteri este FabricatInRomania.info, iar articolele acestei publicații pe care o deține sunt din aceeași familie de clickbait. Între timp, site-ul a virat spre horoscop zilnic și rugăciuni ocazionale.

    Chiar și după ce tensiunea generată de restricțiile pandemice s-a încheiat, Andrei Laslău a rămas activ pe piața conspirațiilor. La mai puțin de jumătate de an de la invadarea Ucrainei de către ruși, Laslău a început să publice dezinformări despre cum statul român îi va trimite pe bărbați la război.

    Contactat de Snoop, influencerul nu s-a arătat deranjat de originea banilor primiți prin AdNow. Spune că platformele de publicitate online pot avea finanțări indirecte din Rusia, pentru că „europenii nu dau bani pe nimic”. „Nu înseamnă că de la telefonul lui Putin” se postează anumite știri, explică el. 

    „Oamenii [de la AdNow] vor să facă bani de fapt. Ei cumpără niște spații comerciale și probabil că dau niște mii, zeci de mii, sute de mii de euro, vor banii înapoi, vor profit”, spune Laslău.  

    Nu crede că există vreo „influențare a opiniei publice”. 

    „Dimpotrivă”, spune pentru Snoop Leo Grasset, youtuber-ul francez care a refuzat banii de la AdNow și a pornit scandalul despre rețeaua lor de dezinformare, în Franța. Crede că expunerea repetată la reclame pentru pseudoștiință și jumătăți de adevăr îi va face pe oameni să-și schimbe opiniile în timp. „Și ăsta e un lucru extrem de periculos, pe care rușii l-au înțeles de mult”, subliniază el.

    Influencerii ar trebui să se gândească, întărește Grasset, la responsabilitatea pe care o au față de public. Altfel, „impactul tău asupra lumii e unul negativ”.

    „Bănuiesc c-o fi fost cineva din Rusia, habar n-am dacă au avut pe cineva în spate, dar asta nu înseamnă că noi suntem rusofili. să zicem că banii ăia sunt rusești – asta nu înseamnă nimic despre noi”, încheie Laslău.

    Când l-am întrebat, într-un mesaj ulterior, dacă în loc să întrerupă colaborarea cu AdNow, a transferat contractul publicitar pe noutati.info, Laslău a spus că nu.

    Bloggerul conspiraționist Polifrone de la AZ News / Gânduri din Ierusalim

    Banii AdNow au ajuns și la bloggeri români care publică texte de propagandă ultraconservatoare și conspirații. Două dintre aceste site-uri – AZ News și Gânduri din Ierusalim – sunt deținute de Daniel Polifrone, fost polițist în Oltenia și susținător al extremistului Cătălin Georgescu.

    Polifrone a încasat de la AdNow, prin firma sa, Global Mega Solution, 253.485 lei (aproximativ 50.000 de euro), între 2017 și 2020. 

    Daniel Polifrone. Foto: Facebook

    Până să își lanseze propriul site de fake news, Polifrone s-a exprimat o vreme pe ActiveNews, o altă publicație care produce conspirații și dezinformări încă din 2013.

    În actuala campanie electorală au publicat articole cu titluri precum „Candidatul prezidențial Călin Georgescu amenințat cu moartea de brigăzile ANTIFA sub ochii Jandarmeriei Române” sau „Cristela Georgescu, viitoarea posibilă Primă Doamnă a României, în Revista Familia Ortodoxă – VACCINURILE: să alegem în cunoștință de cauză!” 

    Pe pagina sa de autor ActiveNews, se descrie ca  „autorul cunoscutului blog creștin Gânduri din Ierusalim. (…) Am 45 de ani, sunt un simplu mirean, fost polițist, demisionar din 2016, după 16 ani de activitate, am cochetat o scurtă perioadă și cu politica, demisionând și de aici foarte rapid”. 

    A candidat, în 2020, din partea ALDE, la primăria Dragomirești Vale, dar, potrivit propriei declarații, a ieșit după trei luni petrecute în consiliul local.

    Titluri promovate de „Gânduri din Ierusalim”

    Pe ActiveNews, Polifrone a publicat timp de câteva luni mai multe știri false despre avioanele care ne otrăvesc prin urmele pe care le lasă pe cer sau dezbaterea card versus cash. Îl susține ferm pe episcopul pro-rus IPS Teodosie de la Constanța și îi atacă pe politicienii care nu îi împărtășesc convingerile radicale.

    Colaborarea lui Polifrone cu ActiveNews s-a încheiat în cele mai prietenoase condiții, în octombrie 2023, când publicația titra:

    • ActiveNews salută apariția unei noi publicații conservatoare! Daniel Polifrone: Am lansat portalul de știri AZNews

    Astăzi AZ News publică zeci de materiale care îl susțin pe Călin Georgescu și o demonizează pe Elena Lasconi, în timp ce transmite mesaje panicarde. 

    • Cu cât Călin Georgescu va fi mai atacat, cu atât poporul va fi mai hotărât să îl susțină! Oamenii nu mai suportă manipulările și minciunile!
    • Dacă CCR îl elimină pe Călin Georgescu din cursa prezidențială, în România va izbucni un război civil!
    Știri publicate de AZ News.

    Publicația „conservatoare” AZ News livrează publicului narative rusești și antioccidentale și anunță iminența unui nou război mondial.

    • Rusia, amenințare directă la adresa României: „Punctul dincolo de care nu vom tolera o astfel de atitudine”
    • Liderii europeni în alertă: Civilii sunt îndemnați să se pregătească pentru război! General NATO: „Ne pregătim de un conflict cu Rusia”
    • Raport îngrijorător al serviciilor secrete europene: Rusia va ataca România și alte țări din Europa

    „Gânduri din Ierusalim” este un blog, dar și un cont de Youtube al lui Polifrone cu 160K urmăritori, care a adunat peste 44 de milioane de vizualizări. Drept referință, cea mai populară publicație de jurnalism video din țara noastră, Recorder, are doar de 3 ori mai multe vizualizări decât pagina lui Polifrone. 

    Cele mai populare clipuri ale acestui canal cu iz religios abordează creștinismul într-un mod mistic și superstițios. 

    • „Rugăciunea care îndeplinește orice dorință celui ce o rostește”
    • „Nimic rău nu te atinge, dacă ai trei lucruri… Pot să vină toți dracii din iad că nu au ce-ţi face!”

    Iar când nu vorbește despre religie, publică texte homofobe împotriva LGBTQIA+, precum „Confesiunea dramatică a unui homosexual trezit la viaţă”.  

    Întrebat de Snoop dacă reclamele AdNow, afișate de sute de milioane de ori în ultima lună dinainte de alegeri ar putea avea efecte electorale, Polifrone a spus că „gândirea politică nu este afectată de publicitatea neuropată. Legătura aceasta o faceți dumneavoastră în mod tendențios”. 

    Blogul dublează conținutul de pe YouTube, dar uneori îl și întrece:

    • Noua Ordine Mondială și pregătirile decimării populației cu 50% – Declarațiile oamenilor care conduc lumea
    • Tinerele vaccinate împotriva HPV dintr-o localitate din Columbia manifestă simptome inexplicabile (GALERIE FOTO)
    • Autoritățile din România dau vina pe brânză, dar testează pe copii un vaccin neautorizat în Uniunea Europeană provenit din Kazahstan!

    Pentru ce a primit bani de la AdNow?

    Polifrone recunoaște că „am descoperit această firmă de publicitate pe unul dintre site-urile unei televiziuni din România, am făcut și eu cont, am inserat un cod în site și reclamele erau cu diverse creme sau nu mai știu ce prostii”. 

    Refuză să spună de ce a întrerupt colaborarea cu AdNow chiar în momentul izbucnirii scandalului cu campania de dezinformare din Franța. 

    Secretele Media, articole despre vrăji, sfârșitul lumii și cum „să-ți speli păcatele, dacă salvezi un copil de la avort”

    În 2017, la Craiova, soții Răzvan și Nicoleta Miulescu înființau Secretele Media SRL, o agenție de publicitate în acte, dar care ține un site cu motto-ul: „Ascunse în văzul tuturor, văzute doar de doritori!” 

    În 2020 au cedat firma unui alt craiovean, Mihail Borîntiș.  

    AdNow a dat 447.283 de lei către Secretele Media în perioada iunie 2017 și noiembrie 2019. Aproape o sută de mii de euro la cursul acelor ani.

    Pagina de Facebook Secretele Media se prezintă ca „o comunitate care unește oamenii, îi aduce să fie mai aproape unii de alții pentru a trăi într-o lume mai bună!” Cele mai populare postări sunt despre tratamente cu usturoi, urzici sau rugăciuni generate de AI. Unele chiar sar de un milion de vizualizări pe Facebook. 

    Capturi cu titluri de articole publicate pe Secretele Media

    În pandemie, postările Secretele Media îl demonizau pe Raed Arafat pentru condițiile de înmormântare ale morților de Covid, promovau influenceri care aveau poziții vehemente antivaccinare, ca Părintele Calistrat sau actorul Dan Puric, care anunța apocaliptic că „suntem în război virusologico-ideologic“. Ambii sunt susținători ai lui Călin Georgescu.  

    Adresa de mail a publicației Secretele Media este [email protected], iar numele asociat contului este Petruț Vișan. L-am găsit în Craiova, unde ocupă poziția de director al unei fabrici de carton. 

    De numele lui se leagă doar un singur articol publicat pe secretele.com, dar plecând de la acest email am identificat și alte publicații, secretele.news și secretele.tv.

    Acestea din urmă au mai puține postări cu leacuri naturiste și mai multe conspirații, semnate de Petruț Vișan, dar care funcționează pe o altă firmă, ITV Digital Online, deținută tot de el.

    • Polițiștii din Marea Britanie nu mai au voie să folosească apelative precum „domnule” sau „doamnă”
    • Țiriac, scos din sărite de mărirea pensiilor
    • În Asia a fost descoperită o tulpină de 10 ori mai puternică ca noul coronavirus. Vine sfârșitul lumii!

    Deși firma care administrează secretele.com a fost înființată de soții Miulescu abia în 2017, publicația e activă online din 2014, când avea alt design și alte semnături. 

    În acea vreme, printre cei mai activi autori era Maya Oprescu, un cont fals care a și dispărut de pe Facebook, după ce a distribuit conspirații, tratamente naturiste fără nicio bază științifică sau conținut religios mistic, majoritatea de pe site-urile RespectSiPrietenie.ro, CitateImpresionante.ro, news-white.com, SfantulDuh.com sau CitateFrumoase.com.

    În episodul următor Snoop vă arată cine stă în spatele firmei Bunelu Ltd., înregistrată la aceeași adresă din Londra cu AdNow, o afacere de dezinformare și conspirații care ajung până în Parlamentul României. 

    ***

    Realizarea acestei investigații este susținută dintr-un grant oferit de fondul IJ4EU. Institutul Internațional de Presă (IPI), Centrul European pentru Jurnalism (EJC) și alți parteneri ai fondului IJ4EU nu sunt responsabili pentru conținutul publicat sau pentru utilizarea acestuia.

    Erată: Într-o variantă anterioară, Snoop scrisese că Daniel Polifrone nu intrase în consiliul local Dragomirești-Vale. Potrivit declarației sale, a intrat, dar a ieșit după trei luni.

    Reporter: Victor Ilie
    Au contribuit: Luiza Vasiliu, Nicolas Quenel
    Editori: Iulia Roșu, Răzvan Luțac
    Ilustrație: Dariana Ilie
    Grafică: Ion Mateș
    Mulțumiri: Jose Miguel Calatayud 

    SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ

    Contăm pe donațiile cititorilor pentru a continua să publicăm investigații. Îți mulțumim!
    donează
    Alege tipul donației:
    Alege suma dorită:
    Susține

    Despre autor
    Victor Ilie este jurnalist de investigație din 2012 și a publicat în mai multe publicații independente ca Inclusiv, Casa Jurnalistului, RISE Project sau Recorder. A publicat materiale despre corupția din presă și de la stat, industria farmaceutică și trafic de persoane, a participat la proiecte transfrontaliere ca Panama Papers și documentări undercover ca Marele Alb sau Jagten. Din 2024 este freelancer și coordonează mai multe documentări pe propagandă și efectele ei. / Foto: Andrei Pungovschi