Sari la conținut
Jurnalism fără lesă.

Caută o pagină sau un articol..

  • Follow-up
  • Investigații
  • Prețul cărții lui Ciucă: 3.000 de exemplare tipărite și promovate cu 2,5 milioane de euro 

    Prețul cărții lui Ciucă: 3.000 de exemplare tipărite și promovate cu 2,5 milioane de euro 
    Cartea autobiografică a lui Nicolae Ciucă, intitulată „În slujba țării”, a fost tipărită în 3.000 de exemplare, „un tiraj redus”, și a costat 23.659 euro, conform răspunsului PNL pentru Snoop. Datele oficiale ale PNL arată că partidul a plătit și panourile unde a promovat cartea: campania de publicitate a costat 2,5 milioane de euro.

    3.000 de exemplare este tirajul volumului „În slujba țării”, realizat de editura RAO și plătit de PNL, a spus noua conducere liberală, la întrebările Snoop. Tirajul a fost destinat membrilor și simpatizanților PNL, a adăugat conducerea. 

    Înainte de cartea propriu-zisă, campania de promovare a lucrării lui Ciucă a fost cea care a atras atenția. Campanie plătită din banii publici. 

    Cele 400 de panouri

    În intervalul mai–septembrie 2024, adică înainte de campania la europarlamentare și în pregătirea prezidențialelor, PNL a cheltuit aproape 2,5 milioane de euro pe 400 de panouri cu 762 de afișaje (unele panouri au avut mai multe fețe), potrivit datelor oficiale obținute de site-ul de investigații Snoop.ro. 

    PNL a precizat că suma plătită pentru panourile cu Nicolae Ciucă a provenit din subvenția încasată de partid de la bugetul de stat. 

    Partidul a susținut că panotajul outdoor a fost pentru cartea lui Nicolae Ciucă și nu a intrat sub incidența afișajului electoral, care este interzis în campaniile electorale.

    Autobiografia trebuia să apară inițial în luna iunie, potrivit declarațiilor făcute de Nicolae Ciucă. Amânarea alegerilor prezidențiale din septembrie în decembrie a schimbat strategia PNL, susțin mai multe surse din fosta conducere a partidului. 

    Cartea a fost lansată în septembrie 2024. Tot atunci a fost promovată printr-o campanie pe TikTok cu micro influenceri plătiți prin platforma FameUp. Aceeași rețetă folosită și în campania PNL la prezidențiale, despre care partidul spune că a fost „deturnată” de boți în favoarea candidatului Călin Georgescu. 

    Fosta conducere a PNL, cu Nicolae Ciucă președinte și Lucian Bode, secretar general, a refuzat să ofere orice informație legată de costurile privind cartea „În slujba țării”, publicată la editura RAO.

    Nici conducerea editurii RAO nu a dorit să dezvăluie tirajul sau valoarea achitată de PNL pentru cartea lui Nicolae Ciucă. Editura a invocat clauza de confidențialitate.

    Snoop.ro a cerut informații financiare despre cartea lui Nicolae Ciucă la începutul lunii octombrie, iar răspunsul la solicitare a venit după 100 de zile, deși termenul legal este de 10 zile. 

    Pentru a-l obține, Snoop a discutat cu Ilie Bolojan, noul președinte interimar al PNL, dar și cu Ciprian Ciucu, prim-vicepreședinte PNL.

    23.659 euro a costat cartea, 2,5 milioane de euro a costat publicitatea la ea

    „Cartea la care faceți referire a făcut obiectul strategiei de comunicare adoptate de Partidul Național Liberal, în vederea informării cu privire la activitatea liderului Partidului Național Liberal. Cartea „În slujba țării” conține informații relevante, menite să contribuie la o mai bună înțelegere a viziunii și experienței liderului PNL, aspecte esențiale în perioada campaniei electorale”, a fost poziția PNL pentru redacție.

    Partidul spune că „a pus la dispoziția publicului cartea pe site-ul nicolaeciuca.ro, acolo unde a putut fi descărcată gratuit, astfel încât orice român să poată avea acces la ea”.

    „Cartea a fost tipărită într-un tiraj redus, de 3.000 de exemplare, acestea fiind destinate membrilor și simpatizanților Partidului Național Liberal. Valoarea contractului cu editura a fost de 117.589,50 lei (aproximativ 23.659 euro). Menționăm că tipărirea cărții a fost finanțată din donațiile și cotizațiile membrilor de partid și nu din subvenția acordată de la bugetul de stat”, se arată în răspunsul PNL pentru Snoop.ro.

    Datele prezentate de PNL:

    Cum a decis PNL ca plata cărții să nu se facă din fonduri publice

    După publicarea investigației Snoop.ro privind panourile lui Nicolae Ciucă, președintele AUR, George Simion, a depus o plângere penală pentru modul în care PNL a folosit banii din subvenție.

    „Pentru a evita eventualele probleme legate de finanțarea cărții lui Ciucă s-a decis la nivelul conducerii ca plata către editură să nu se mai facă din fondurile primite ca subvenție, banii publici, ci din donații și cotizații. Suma nu era foarte mare, a fost ușor de acoperit”, au declarat surse din conducerea PNL pentru Snoop.ro.

    PNL a dezvăluit că drepturile patrimoniale de autor cu privire la cartea „În slujba țării” au fost cedate de Nicolae Ciucă către partid cu „titlu gratuit, iar toate deciziile privind editarea, promovarea și distribuirea cărții reflectă exclusiv strategia de comunicare a Partidului Național Liberal”.

    Robert Sighiartău: A fost o comunicare inadecvată, nu cartea a costat 2-3 milioane de euro

    Deputatul PNL, Robert Sighiartău, se numără printre membrii PNL care au primit cartea autobiografică de la Nicolae Ciucă. Spune că toată campania outdoor a fost făcută cu scopul de a-i crește notorietatea candidatului PNL la prezidențiale, nu pentru cartea „În slujba țării”.

    „Strategia de promovare a cărții și ideea de a face teasing a fost luată de către niște consultanți și fostul secretar general, Lucian Bode. Ei știu care a fost obiectivul. A fost o campanie outdoor pentru a crește notorietatea candidatului. E clar că la nivel de comunicare, țin minte lunile din vară, au fost niște inadvertențe care au pus candidatul într-o lumină negativă. S-a indus ideea că doar cartea costa 2-3 milioane de euro și nu campania publicitară de promovare a candidatului”, a declarat Sighiartău pentru Snoop.ro.

    Eu am spus că a fost o comunicare inadecvată, nu poți spune că a costat promovarea unei cărți trei milioane de euro. Scopul final era promovarea candidatului, asta e realitatea.
    – Robert Sighiartău

    „Întrebați-l pe Lucian Bode că a fost secretar general”

    În timpul campaniei pentru europarlamentare, PNL a susținut că panourile nu au legătură cu partidul, ci doar cu cartea pe care o va lansa Nicolae Ciucă.

    Întrebat dacă partidul a mințit în această situație, Robert Sighiartău a răspuns: „nu știu dacă a mințit, întrebați-l pe Lucian Bode că a fost secretar general, el dispune plățile, dânșii știu mai bine ce s-a întâmplat”.

    „Din punctul meu de vedere este subiect închis. Mă interesează viitorul, nu trecutul. Strategia trebuie gândită să nu devină o vulnerabilitate pentru candidatul PNL. Nu ar fi trebuit să existe discuții și comunicarea deficitară care a indus ideea că s-a cheltuit o grămadă de bani pentru lansarea unei cărți”, a fost concluzia lui Sighiartău.

    El susține că va pleda pentru reducerea subvenției partidelor și un grad mai mare de transparență în cheltuirea banilor.

    Controversa din campania electorală: a fost legală sau nu campania lui Nicolae Ciucă

    Campania outdoor pentru cartea lui Nicolae Ciucă a ridicat mai multe semne de întrebare în mai 2024. PSD, USR și AUR au contestat menținerea panourilor în timpul campaniei de la europarlamentare și au acuzat PNL că încalcă legea.

    Birourile electorale de circumscripție au luat însă decizii diferite în acest caz. Dacă în județe precum Cluj sau Sălaj s-a dispus înlăturarea panourilor cu Nicolae Ciucă în campania de la europarlamentare, în alte județe s-a decis că panourile nu încalcă legea.

    „Chiar dacă domnul Nicolae Ciucă nu participă în calitate de candidat la alegerile din iunie 2024, iar afișul electoral nu cuprinde însemnele PNL, se apreciază în majoritate că montarea unor astfel de panouri în perioada imediat anterioară zilei alegerilor reprezintă afișe cu mesaj electoral mascat, fiind în realitate o campanie electorală mascată, realizată în mod direct pentru partidul politic PNL… Nu poate fi disociată funcția de președinte al PNL de imaginea acestui partid în contextul alegerilor din 9 iunie 2024”, scria PSD într-o plângere depusă în județul Cluj.

    Plângerea PSD a avut succes, biroul electoral de circumscripție considerând că panourile cu Nicolae Ciucă au încălcat legea. În județele Timiș, Călărași sau Giurgiu, PNL a câștigat și a menținut panourile cu promovarea cărții lui Nicolae Ciucă.

    Gazetarul Cristian Tudor Popescu a scris, în septembrie 2024, că autobiografia lui Nicolae Ciucă se află pe locul doi în istoria „coțcăriilor editoriale postdecembriste”.

    „Cartea lui Ciucă – pe locul 2. Deși pentru cartea lui N. Ciucă despre slujbă și țară (Ostașul a căzut între timp) PNL, partid beneficiar de fonduri electorale de la guvern, a cheltuit peste 2 milioane euro, ea nu este decât pe locul 2 în istoria coțcăriilor „editoriale” postdecembriste, după „Eterna și fascinanta Românie”, tipărită în 1994 cu aproape 6 milioane de dolari, bani dați de la buget de guvernul Văcăroiu”.
    – Cristian Tudor Popescu

    Mihai Tudose a plătit 0,67 euro pentru cartea sa la editura RAO

    Mihai Tudose, europarlamentar PSD, a plătit editurii RAO, la finalul anului 2023, 40.200 de euro pentru publicarea unei cărți despre mandatul său în Parlamentul European. Banii au provenit de la grupul socialiștilor din PE, iar tirajul a fost de 60.000 de exemplare. 

    Cartea a fost distribuită gratuit în perioada ianuarie – februarie 2024, potrivit declarației lui Mihai Tudose pentru Snoop.ro.

    Dacă Nicolae Ciucă a plătit editurii RAO aproape opt euro pentru fiecare exemplar, costul în cazul lui Mihai Tudose a fost de doar 0,67 euro pentru fiecare carte tipărită. 

    „Precizez că în ambele cazuri valoarea contractelor este scutită de plata TVA, în baza legislației europene. Atât pe carte, cât și pe site-uri a existat obligația – care a fost respectată – a afișării logo-ului grupului S&D, iar în varianta online și a menționării site-ului grupului. Nu a fost necesară procedural și nu s-a marcat ca publicitate politică, întrucât a fost vorba de acțiuni de informare publică privind activitatea mea europarlamentară, nu reclamă politică”, a afirmat Mihai Tudose pentru site-ul Snoop.ro.

    Fotografia principală: Octav Ganea / Inquam Photos

    Despre autor
    Cristian Andrei este jurnalist de 17 ani, fiind preocupat de politica internă și modul în care partidele finanțează mass-media. A lucrat în presa tipărită, televiziune și online. A făcut parte din redacția Gândul ca reporter special, iar în televiziune a lucrat pentru Digi24. A fost senior editor la Radio Europa Liberă România și reporter Libertatea. În 2022, a câștigat premiul „Ion Rațiu” pentru jurnalism după investigațiile despre mecanismul prin care partidele își cumpără, cu bani publici, imagine pozitivă în presă.