- PSD a plătit cei mai mulți bani pentru promovarea în presă și propagandă în ultimii cinci ani. A fost singurul partid care nu a oferit informații despre site-urile cu care a încheiat contracte.
- Deși Marcel Ciolacu a susținut în mai multe conferințe de presă că este un adept al transparenței, a ascuns mereu destinația banilor și a refuzat să răspundă solicitărilor presei. A ignorat avertismentele organismelor internaționale care au criticat secretomania contractelor.
- PSD folosește agenții precum Vertigo Events și Concept Media Management pentru a cumpăra spațiu în presă, TV și online, evitând transparența. Deși partidele nu pot încheia contracte directe cu televiziunile în afara campaniei, o fac cu site-urile acestora.
- Articolele comandate de PSD nu au fost marcate ca publicitate politică de toate site-urile cu care au avut contract. Articole la indigo, laudative la adresa lui Marcel Ciolacu, au apărut pe mai multe site-uri în ultimii ani. În spatele strategiei privind comunicarea PSD se află Bogdan Popescu, omul care stabilește bugetele pentru presă, conform informațiilor obținute de Snoop.
- Singurele informații oferite presei în timpul mandatului lui Marcel Ciolacu au fost despre contractele încheiate de Viorica Dăncilă, fost președinte PSD și candidată la prezidențiale, care a luat în urmă cu cinci ani, 22.26% din voturi.
- Marcel Ciolacu a promis, în aprilie 2022, că va publica numele site-urilor cu care are contracte PSD și va schimba legea pentru ca publicitatea politică să fie marcată. Nu a făcut nimic în acest sens.
- 50 de milioane de euro, suma cheltuită de PSD în ultimii cinci ani, reprezintă bugetul unei redacții de presă independentă pentru cel puțin 50 de ani.
Au trecut 265 de zile de la ultima solicitare pe care Snoop i-a adresat-o lui Marcel Ciolacu, până ieri președinte PSD, în baza legii 544/2001, privind accesul la informațiile de interes public. Am întrebat partidul numele agențiilor cu care colaborează pentru promovarea publicității politice în România și numele site-urile pe care publicitatea politică comandată a fost publicată.
PSD și Marcel Ciolacu nu au răspuns vreodată la această solicitare.
Care este doar una dintre numeroasele solicitări adresate conducerii PSD în ultimii cinci ani, la care partidul a refuzat să ofere informațiile cerute. Legea obligă partidele să răspundă, având în vedere că beneficiază de bani publici sub formă de subvenții.
Raportul Departamentului de Stat al SUA pentru anul 2023 a criticat relația toxică din România între partide și anumite site-uri prin intermediul contractelor secrete, atrăgând atenția că banii folosiți de PSD și PNL duc la apariția articolelor proguvernamentale.
„Finanțarea a dus la cenzură și autocenzură și a avut ca efect oprirea criticilor mass-media, dezinformarea publicului și afectarea gravă a pieței media prin concurență neloială”, prezintă Raportul citat.
Purtătorul de cuvânt al PSD, Lucian Romașcanu, a declarat pentru Snoop, pe 15 octombrie 2024, că PSD va răspunde la solicitarea din luna martie. Nu a revenit cu vreun răspuns.
SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ
Marcel Ciolacu a respectat legea doar pentru contractele Vioricăi Dăncilă
Marcel Ciolacu a devenit președintele interimar al PSD pe 27 noiembrie 2019, după ce Viorica Dăncilă a fost înlăturată rapid în urma înfrângerii în fața lui Klaus Iohannis. Dăncilă a pierdut atunci cu 22.26% din voturi, un scor mai mare decât al lui Marcel Ciolacu la alegerile de duminică – 19.15%.
În februarie 2020, noua conducere a PSD a oferit detalii complete site-ului Europa Liberă România despre contractele avute de Viorica Dăncilă cu televiziunile în timpul campaniei prezidențiale.
A fost prima și ultima dată când Marcel Ciolacu a oferit informații despre contractele cu presa. Datele erau exclusiv despre campania prezidențială a Vioricăi Dăncilă, campanie în care Marcel Ciolacu nu a avut un rol important.
Banii au venit la partid, contractele cu presa au rămas secrete
În perioada 2020 – septembrie 2024, PSD-ul condus de Marcel Ciolacu a încasat peste 500 de milioane de lei (100 de milioane de euro) de la bugetul de stat sub formă de subvenție.
- 2020 – 124.1 milioane de lei
- 2021 – 90.2 milioane de lei
- 2022 – 98.8 milioane de lei
- 2023 – 88.3 milioane de lei
- 2024 – 127 milioane de lei (ianuarie-noiembrie)
Banii alocați pentru presă și propagandă au reprezentat cea mai importantă cheltuială anuală a PSD în fiecare an. Din suma cheltuită în fiecare an, ponderea pentru presă și propagandă a fost:
- 2021 – 71.21% – 39.6 milioane de lei
- 2022 – 58.54% – 54.8 milioane de lei
- 2023 – 67.87% – 57.2 milioane de lei
- 2024 – 65.5 milioane de lei (procentul se poate stabili la finalul anului, suma este aferentă intervalului ianuarie – septembrie).
Un calcul simplu arată că 217 milioane de lei au fost plătiți pentru presă și propagandă în intervalul 1 ianuarie 2021 – 30 septembrie 2024.
Informațiile pentru anul 2020 nu sunt publice, dar conform mediei anuale, partidul a folosit peste jumătate din banii cheltuiți pentru presă și propagandă. Anul 2020 a fost unul cu două runde de alegeri, locale și parlamentare. Subvenția încasată în 2020 a fost de 124 milioane de lei (aproape 25 de milioane de euro).
2024 este și el un an atipic. Este primul an sub conducerea lui Marcel Ciolacu în care partidul a utilizat mai mulți bani decât a încasat sub formă de subvenție. A putut face asta pentru că nu a cheltuit întreaga subvenție încasată în anii trecuți.
Subvenția încasată în intervalul ianuarie – noiembrie 2024 a fost de peste 125 milioane de lei (25 milioane de euro), iar la capitolul presă și propagandă sunt peste 65.5 milioane de lei pentru intervalul ianuarie – septembrie (13,16 milioane de euro).
Nu au fost publicate încă datele pentru lunile octombrie și noiembrie (campanie electorală).
Conform informațiilor colectate de Snoop, suma plătită în mandatul lui Marcel Ciolacu în fruntea PSD pentru presă și propagandă a depășit 250 de milioane de lei (50 milioane de euro).
Traseul banilor în campanie electorală
1. Partidele pot să folosească în campania electorală, 30 de zile înaintea alegerilor, subvenția pentru diferite plăți, inclusiv pentru presă.
2. În timpul campaniilor electorale, partidele au dreptul să utilizeze banii publici și pentru contracte directe sau indirecte cu televiziunile.
3. Toate materialele publicate în timpul campaniei electorale trebuie marcate pentru ca Autoritatea Electorală Permanentă să nu impună sancțiuni. În campania pentru prezidențiale, pe ecrane au apărut marcaje precum Promovare electorală sau CMF (Cod Mandatarul Financiar). Nu toate emisiunile marcate drept promovare electorală au în spate un contract. Emisiunile pe care apare CMF sunt obligatoriu plătite. Emisiunile de dezbatere electorală nu sunt contra cost.
4. AEP publică în timpul campaniei sumele cheltuite de partide, cu numele televiziunilor sau agențiilor care au încasat banii.
5. Dacă un partid folosește subvenția în campania electorală nu are dreptul la rambursare. Se pot rambursa sumele care provin din împrumuturi, donații sau contribuții ale candidaților și dacă partidul a depășit pragul de 3%.
6. Regimul aplicat în timpul campaniilor electorale oferă mai multă transparență decât cel din afara perioadei electorale.
Bogdan Popescu. Omul din spatele comunicării PSD, care decide bugetele pentru presă
La nivel public, Bogdan Popescu reprezintă un nume aproape necunoscut. În interiorul partidului este „foarte important”, spun lideri din PSD care îl descriu drept omul care indică articolele comandate de social-democrați în presă.
Bogdan Popescu lucrează cu social-democrații de peste 20 de ani. Atât în sediul din Kiseleff, dar și la Palatul Victoria, este cunoscut drept consultantul lui Marcel Ciolacu.
Fost consilier al lui Mihai Tănăsescu, ministru de Finanțe în guvernarea Năstase, Bogdan Popescu a mai lucrat și pentru Mircea Geoană când conducea partidul. A colaborat și cu Valeriu Zgonea, când acesta ajunsese numărul doi în PSD.
„Bogdan Popescu are cardul PSD pe mână, el controlează unde se duc banii pentru promovarea lui Ciolacu și a PSD în mass-media. Toate postările făcute pe Facebook de Marcel Ciolacu sunt scrise de echipa lui. Când apar multe postări scrise într-o singură zi, politicienii din PSD nu au scris un rând, totul vine de la Popescu și ei doar postează pe Facebook. Nici măcar nu li se cere părerea. Toate știrile pozitive din presă sunt tot opera lui Popescu și echipei lui”, a declarat un lider sub protecția anonimatului.
Consultantul lui Marcel Ciolacu lucrează direct cu agențiile intermediare, cele care au contracte cu site-urile de știri și televiziunile.
Practic, deciziile strategice luate de Popescu și echipa sa sunt implementate de agențiile Vertigo și Concept Media Management.
„Strategia partidului în zona de comunicare, bugetele pentru presă, toate sunt în responsabilitatea lui Bogdan Popescu. Nu are cont oficial de Facebook sau de Instagram. Totul e făcut din umbră, sunt foarte puține imagini publice cu Bogdan”, a spus un social-democrat pentru Snoop.
Europarlamentarul PNL Rareș Bogdan l-a avertizat public pe Bogdan Popescu să renunțe la promovarea atacurilor în cadrul televiziunilor, după ce un scandal a izbucnit din cauza ceasului Rolex purtat de prim-vicepreședintele PNL în timpul unei vizite electorale în județul Maramureș.
A fost o ocazie rară când un lider politic i-a menționat numele în spațiul public, arătând și rolul jucat în cadrul PSD.
Popescu a participat alături de Marcel Ciolacu la vizita din New York, SUA, din decembrie 2023.
Lideri de top ai PSD, precum Sorin Grindeanu, Mihai Tudose și Gabriela Firea, au declarat că nu au informații despre contractele partidului cu presa. Alți membri din Biroul Național al PSD au confirmat pentru Snoop că, în ultimii cinci ani, nu au fost prezentate analize sau detalii despre cheltuirea subvențiilor și contractele cu presa.
„Totul este decis de Popescu cu Ciolacu și cel mult alți doi oameni. Partidul nu este informat, nu ia decizii pe tema banilor pentru presă. Nimeni nu știe, nu știu dacă vă vine să credeți”, a declarat un vicepreședinte PSD.
Bogdan Popescu nu a răspuns solicitărilor Snoop până la publicarea articolului.
Traseul banilor pentru presă când nu este campanie electorală
1. Partidele votează în Parlament legea bugetului în care sunt prevăzute subvențiile pentru partidele care au aleși în forul național sau aleși locali. Subvenția este proporțională cu numărul de aleși per partid. Nu toate partidele primesc subvenție.
2. Autoritatea Electorală Permanentă plătește lunar subvenția stabilită către partide. Subvenția a crescut în ultimii opt ani de la 14 milioane de lei la aproape 400 de milioane de lei.
3. Partidele pot încheia direct un contract pentru publicitate politică cu un site sau prin intermediul unei agenții de publicitate. Contractele cu televiziunile sunt permise doar în timpul campaniilor electorale. Toate marile televiziuni au și site-uri de știri.
4. Site-ul publică articolele comandate de partid. Publicul ar trebui să fie informat printr-un semn, gen P, că articolul este plătit. Multe site-uri nu marchează articolele comandate de partide. Publicul nu este informat corect în acest caz.
5. Site-urile trimit un raport partidului cu data publicării articolului și un link aferent. Raportul e trimis direct sau prin intermediul agenției de publicitate. În ambele cazuri, liderii partidelor sunt informați unde au ajuns banii și ce articole au fost promovate.
6. Partidele au obligația, conform legii 544/2001, privind informațiile de interes public, să răspundă la solicitările despre contractele încheiate cu bani publici. PSD este singurul partid care a refuzat permanent să ofere informații concrete despre unde au ajuns banii publici.
7. Partidele au pierdut procese pentru că nu au respectat legea 544/2001, dar procesele durează foarte mult. În cazul PSD, după ce a pierdut un proces definitiv cu jurnalistul Ovidiu Vanghele, Centrul pentru Investigații Media, a fost nevoie de un proces suplimentar privind executarea sentinței. Și după ce acest proces a fost câștigat, PSD tot nu a oferit toate informațiile solicitate.
Vertigo Events și Concept Media Management
PSD lucrează cu două firme principale în relația cu presa și mediul online: Concept Media Management și Vertigo Events SRL. Cele două agenții acționează ca un intermediar între PSD și mass-media. Marcel Ciolacu a menționat deseori că nu are contracte directe cu site-urile sau televiziunile, ci doar cu agențiile.
În realitate, PSD stabilește bugetul și tema de promovare, iar agențiile se ocupă de contractele cu site-urile. După publicare, agențiile furnizează partidului un raport complet despre materialele promovate, inclusiv datele de trafic.
Cele mai mari sume au mers în cei cinci ani ai PSD sub conducerea lui Marcel Ciolacu către site-urile principalelor televiziuni, conform mai multor informații obținute de Snoop.
Marcel Ciolacu a refuzat să prezinte o situație exactă a banilor cheltuiți.
- Concept Media Management este firma prin care PSD face plățile către televiziuni în timpul campaniilor electorale și către site-urile de știri în afara campaniei.
Informația apare în rapoartele de cheltuieli ale PSD din timpul campaniilor electorale și a fost confirmată și din zona media pentru perioada când nu există campanii electorale.
Ea este deținută de Brîndușa Andreea Vlanga cu 95% și de Ciprian-Gabriel Screciu cu 5%.
Administratorul firmei este Brîndușa Andreea Vlanga, iar societatea comercială are trei angajați, conform informațiilor de pe termene.ro.
În ultima campania pentru alegerile europarlamentare, PSD a plătit prin intermediul Concept Media Management „propaganda electorală la tv”. Într-o singură lună de campanie, partidul condus de Marcel Ciolacu a trimis 13.3 milioane de lei (2.66 milioane de euro) către șapte televiziuni.
Liderul PSD a refuzat să prezinte care au fost cele șapte televiziuni care au avut contracte cu PSD, dar din informațiile Snoop, cele mai mari sume au ajuns la Romania TV și Antena 3. Contracte au mai avut Digi24, Realitatea TV, Prima News, B1 Tv sau Etno TV.
Concept Media Management a fost implicată și în campania prezidențială a lui Marcel Ciolacu, firma făcând plățile către televiziuni pentru promovarea candidatului PSD.
- Vertigo Events este controlată în prezent de Gabriel Radu Constantinescu, care este acționar unic și administrator al firmei.
Marcel Ciolacu a recunoscut, în septembrie 2022, într-un material publicat de Recorder, că firma Vertigo Events este o agenție intermediară pentru PSD. Firma era controlată în acel moment de Cezar Batog
Cezar Batog, în CV-ul oficial de pe site-ul Romgaz, precizează că a fost între 2006 și 2022 administrator al grupului de companii Publicis Groupe Media GM, Optimedia România. Săptămâna Financiară scria că, din februarie 2020, Cezar Batog a preluat 40% din Vertigo Events, iar în 2022 a fost numit pe filiera PSD în Consiliul de Administrație al Romgaz. A plecat din Vertigo pe 2 februarie 2023.
Vertigo Events apare în documentele oficiale de la Autoritatea Electorală Permanentă ca agenție intermediară și la alegerile europarlamentare din 2024. PSD a plătit pentru „online” prin intermediul Vertigo Events 14.2 milioane de lei (2.84 milioane de euro). Factura este din 15 mai 2024.
Firma apare și cu două plăți încasate de la PSD pe 29 octombrie 2024: 1.5 milioane de lei pentru radio și tv și 6.79 milioane de lei pentru online.
PSD a depus un proiect care a fost ținut la sertar în comisia condusă de Laura Vicol
În aprilie 2023, mai mulți deputați și senatori PSD au depus un proiect de lege privind modificarea legii privind finanțarea activității partidelor și a campaniilor electorale. Marcel Ciolacu nu apare pe lista semnatarilor, dar inițiativa legislativă copia un proiect elaborat de Autoritatea Electorală Permanentă în octombrie 2022.
Printre schimbările preconizate:
- lista tuturor firmelor cu care partidele aveau contracte trebuia să fie publicată.
- articolele care aveau în spate un contract între partid / agenție și un site urmau să fie marcate cu un semn distinct care să indice că e publicitate politică.
Proiectul de lege a trecut tacit de Senat în septembrie 2023. Procedura adoptării tacite înseamnă că inițiativa nu a fost votată, ci doar a fost depășit termenul până la care se putea da un vot în plen.
Procedural, Camera Deputaților trebuia să dea votul final asupra proiectului. Inițiativa a fost trimisă pentru raport la Comisia Juridică, condusă atunci de Laura Vicol, iar raportul trebuia să fie finalizat până pe 5 octombrie 2023.
Proiectul nu a primit niciodată raport final din cauza neînțelegerilor apărute între PSD și PNL pe subiect.
Până la ora demisiei, Marcel Ciolacu nu a răspuns solicitărilor cu privire la banii cheltuiți de social-democrați în presă, sub conducerea sa.
SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ
Foto: Marcel Ciolacu, Inquam Photos / Octav Ganea
Editor: Iulia Roșu