- În episoadele anterioare ale acestei investigații, am dezvăluit cum firma de publicitate AdNow a finanțat, ani la rând, publicații de extremă dreapta și influenceri conspiraționiști. Am arătat și rețeaua Bunelu Ltd, de la aceeași adresă, care a pus în România bazele Tracia Unită – o societate de conspiraționiști favorabili Kremlinului. Toți îl susțin astăzi pe Călin Georgescu.
- Am vorbit cu fondatorul AdNow Londra, cetățeanul rus Stanislav Fesenko, care are legături de familie cu Ministerul Apărării de la Moscova și cu diplomați din ambasada rusă la Budapesta. Am aflat cum a fraudat românii printr-un offshore ca să colecteze date personale.
- Notițele unui ofițer FSB, serviciul de informații al Federației Ruse, descendent al KGB-ului sovietic, arată o schimbare de paradigma în propaganda rusă: nu mai lucrează cu televiziuni și radiouri, ci cu influenceri și advertiseri. Expert în războiul hibrid rusesc: România e o țară de tranzit către UE pentru narativele rusești, iar AdNow poate fi folosită ca să colecteze date despre cei care trebuie țintiți.
- Înainte ca Bunelu Ltd să deschidă în România grupul de firme Tracia, șeful organizației ar fi primit 69 de milioane de euro din Turkmenistan. Contractul arată că transferurile trebuiau să se facă în tranșe de 5.000 de euro, ca să nu poată fi depistați de Oficiul pentru Combaterea Spălării Banilor.
Victima
Tudorel este o persoană cu dizabilități. Se deplasează cu o tricicletă veche. Când vorbesc cu el, întrerupe brusc discuția ca să aducă lemne pentru foc și să-și facă ordine în casă. E gospodar, dar și pasionat de tehnologie. Primește bani și pe Revolut, iar pe conturile lui de social media folosește imagini generate cu AI în care are toate membrele și e îmbrăcat ca un conte în vizită la Buckingham Palace. Trăiește din cerșit. În 2019 își amintește că a reușit să strângă 3.400 de lei și voia să-i înmulțească.

Și-a băgat datele cardului pe platforma Binatex.com, care promitea că „poți face bani chiar și pe vârful unui munte, important e să ai conexiune la internet și un laptop sau telefon la îndemână”.
Tudorel avea conexiune la internet și o mare nevoie de bani. Mai întâi a băgat 10 euro în Binatex. Graficul de tranzacționare arăta că banii se înmulțesc, așa că a decis să bage tot ce mai avea.
„E hoție curată, să ții minte de la mine, că eu am vrut să îmi accesez contul și nu mi s-a mai dat voie. S-a șters contul imediat după ce am băgat banii”, își amintește Tudorel. Spune că povestea lui e importantă, pentru ca „lumea să nu mai intre pe-acolo pentru nimic în lume”.
Platforma Binatex.com nu mai există. A dispărut după 2019, când a fost Tudorel escrocat.
Am ajuns la Tudorel investigând rețelele rusești de propagandă și fraude online din seria de investigații jurnalistice despre operațiuni rusești de influență în România.
- Primul episod, Strategia cu bani rusești. Cum au ajuns reclamele la medicină naturistă și știrile cu sfinți să influențeze votul românilor la prezidențiale, este despre AdNow, o companie de publicitate programatică care a pompat două milioane de euro în influenceri conspiraționiști și publicații de extremă dreapta din România. Aceștia, însă, sunt doar banii pe care i-a văzut statul român și pe care i-am putut documenta noi, pentru că majoritatea plăților către publicații se fac prin aplicații fintech pe care autoritățile nu le pot urmări.
- În al doilea episod, Cazul Bunelu: firma susținătorilor lui Georgescu și legăturile rusești. Cum se fac 300 de milioane de euro pe hârtie, am urmărit compania Bunelu Ltd, care a apărut în același birou din Londra ca AdNow, și care a pus bazele unei societăți de conspiraționiști susținători ai candidatului pro-rus Călin Georgescu.
În episodul de astăzi mergem pe urma banilor lui Tudorel și ai rușilor la care au ajuns.
Și AdNow, și Bunelu, dar și firma la care au ajuns banii lui Tudorel aveau adresa de corespondență în același birou din Londra.
Legăturile fondatorului AdNow cu statul rus, prin familie, prieteni și afaceri
Subsidiara britanică a AdNow a fost înființată de cetățeanul rus Stanislav Fesenko, despre care am scris în investigația Strategia cu bani rusești. Biroul central din Moscova al companiei era controlat de Yulia Serebrianskaya, șefă de comunicare a partidului lui Vladimir Putin, și fratele său, decedat între timp. Până acum, nu au existat foarte multe date la vedere despre Fesenko. Datele publice arătau doar că a deținut firma AdNow din Londra, că a locuit în Budapesta și în Moscova, pe strada Grina nr. 11.
Blocul din strada Grina nr. 11 a fost construit pentru angajați ai Ministerului Apărării din Federația Rusă. Conform datelor fiscale, Fesenko nu a încasat niciodată un salariu de la stat. Tatăl său, însă, Vladimir Ivanovich Fesenko, este pe ștatul de plată al Ministerului Apărării.

Născut în 1957, Fesenko senior a absolvit Institutul de Istorie Militară al Ministerului Apărării. În prezent, lucrează ca cercetător senior la Institutul de Studiu al Istoriei Militare, din cadrul Academiei Militare a Statului Major al Forțelor Armate ale Federației Ruse, și participă frecvent la conferințe de presă alături de generali din Minister și din FSB, serviciul de informații intern al rușilor.
În 2020, Fesenko senior a primit o medalie de recunoaștere a activităților sale în cadrul Armatei, Ordinul „Drujba”, în traducere, medalia „prieteniei”. Click pentru detalii.
În România nu a luat nimeni medalia prieteniei rusești. Însă, în Republica Moldova, fostul ministru al Apărării și al Serviciului de Informații Secrete, Valeriu Pasat, a primit acest onor militar, fiind un pion prețios al mișcării anti-europene și pro-ruse în anii 2010. Printre cei care au mai primit această decorație se numără și celebrități:
- Steven Seagal, actor de filme de categoria B și un fan înfocat al dictatorului Vladimir Putin;
- Marele maestru șahist Anatoly Karpov;
- Un avocat public al invaziei Ucrainei;
- George Blake, fost spion MI6, care s-a dovedit a fi o cârtiță a sovieticilor.

Tatăl lui Fesenko nu este singurul din familia sa cu un trecut militarizat. Socrul său, fost militar în armata rusă, era staționat în Dresda în anii cortinei de fier, perioadă în care și Putin activa acolo ca ofițer KGB. În acel oraș s-a născut fiica sa, Liliya Kamileyvna, cu care are trei copii.
Lylia a avut pentru o vreme adresa din buletin în căminul studențesc al Unității Militare 0538 din Moscova. Unitatea aparține Gărzii Naționale, o structură de forță care se subordonează direct Administrației Prezidențiale. Nu am putut confirma că aceasta a absolvit școala militară, dar după ce a locuit în căminul garnizoanei, a fost angajată între 2005 și 2008 într-o instituție publică civilă, Ministerul de Finanțe.
Conexiunile lui Stanislav Fesenko cu statul rus nu se opresc aici.
În Budapesta, unde locuiește Fesenko acum, un cetățean rus pe nume Maksim Pokrovskay s-a etichetat pe Facebook împreună cu soția lui, alături de Liliya și copiii lor.
Prietenul lui Fesenko, Pokrovsky, este fiul unui diplomat rus de carieră, Ambasadorul Plenipotențiar Gradul I Andrey Pokrovsky, care înainte de 1989 a fost șeful misiunilor diplomatice sovietice în mai multe țări africane, printre care Ghana, Liberia și Zimbabwe. La vârful carierei sale diplomatice a fost director adjunct al Departamentului de Securitate din Cadrul Ministerului de Afaceri Externe, instituție despre care presa a scris că a fost folosită ca acoperire pentru ofițeri de informații ai SVR, serviciul extern al rușilor.
Maksim Pokrovsky a absolvit Institutul de Stat pentru Relații Internaționale din Moscova, apoi s-a angajat la Ambasada Rusiei din Budapesta. Acolo a lucrat ca șeful Secției de Protocol a misiunii diplomatice din capitala Ungariei, apoi a fost avansat ca Atașat de Externe.
I-am solicitat un interviu lui Stanislav Fesenko prin email, dar nu a răspuns, deși l-a citit. O săptămână mai târziu, i-am trimis din nou întrebări explicite despre legăturile sale cu statul rus. De data asta, a sunat la o oră după ce și-a verificat mailul. Știm aceste detalii datorită MailTracker, o aplicație care monitorizează mesajele trimise.
Fesenko a susținut că nu mai are nicio legătură cu Pokrovsky de ani de zile și că afacerile lor nu sunt conectate. Totuși, după ce diplomatul a demisionat din Ambasada Rusă, a devenit, între 2012 și 2018, CEO al unei companii maghiare numite Credion. În aceeași perioadă, Credion a fost deținută chiar de către Stanislav Fesenko, care i-a cedat-o ulterior lui Pokrovsky. Cei doi făceau afaceri în timp ce Fesenko era proprietarul AdNow Londra.

Fesenko junior nu apare conectat direct la instituții de forță ale statului rus. Dar o altă companie în care a fost asociat duce direct către un portofoliu de firme pe care l-a folosit și GRU, serviciul de informații al Ministerului Rus al Apărării.
În investigația Strategia cu bani rusești am arătat că AdNow a împărțit sediul din Londra cu o companie folosită de grupul de hackeri Fancy Bears să-și spele banii. Coordonați de statul rus, grupul a fost acuzat de implicare în campania electorală care l-a dus la Casa Albă pe Donald Trump în 2016.
AdNow a împărțit același sediu și cu societatea Always Efficient LLP, firmă care a operat un crypto exchange asociat cu Fancy Bears și care a fost controlată prin Damitra Group, de către Sandra Gina Esparon și Evaline Sophie Joubert. Cele două femei i-au cedat lui Fesenko o firmă pe nume Enchanted Business Solutions LP.
Această din urmă afacere a fost activă chiar și în România și ne duce către cei 3.400 de lei pe care i-a pierdut Tudorel din București.

Afacerile fondatorului AdNow
O șefă româncă din cadrul AdNow, Cătălina Chiper, ne-a declarat pentru investigația anterioară că nu au produs conținut care dezinformează și nici nu pot ști cine sunt clienții lor care escrochează oameni prin vânzarea de acțiuni fictive la Hidroelectrica, Transgaz sau Romgaz.
Asta a susținut și Fesenko, care a explicat că, de fapt, nu AdNow producea conținutul pentru campaniile de dezinformare, ci un contractor special angajat pentru asta.
E-mailul personal al lui Fesenko e asociat unui cont cu care se poate loga ca administrator pe site-ul Bitanex.com, pe care îl deține pe persoană fizică și care lista în 2017 firma Enchanted Business Solutions LP ca dezvoltator.
Binatex este o afacere online construită pe calapodul fraudelor despre care am relatat în investigația „Strategia rusească”. Din toate postările lor reiese că te ajută să faci bani rapid, doar să le dai datele.

Schema Binatex nu mai e activă din 2019, însă pe tot internetul sunt oameni care povestesc cum au fost păcăliți sau care descriu platforma drept un instrument creat pentru a escroca clienții.
O scanare a domeniului binatex.com pe site-ul VirusTotal arată că mai multe firme de cybersecurity au descoperit operațiuni de phishing derulate prin platformă. Adică utilizatorilor le sunt furate și datele de pe dispozitivele unde și-au instalat aplicația.

Comisión Nacional del Mercado de Valores din Spania, instituția omoloagă Autorității de Supraveghere Financiară din România, emitea o alertă publică pe 1 iulie 2019 în legătură cu platforma de trading Bitanex. Spaniolii confirmau că platforma nu este autorizată nicăieri în UE pentru a intermedia investiții pe bursă. Din acel moment, comunicatul a fost preluat de mai multe autorități omoloage, iar site-ul a devenit inactiv.
Comunicatul spaniolilor indica și firmele care încasau banii escrocați, diferite de cea conectată la GRU, pe care Fesenko o afișase pe site. Acestea sunt Binatexia Ltd din Cipru, deținută chiar de Stanislav Fesenko, și Yulanta Business Ltd, care a fost deținută de același Fesenko și un alt cetățean rus, Vitalii Sizov. Acesta din urmă are și el o altă afacere similară, o aplicație de mobil, care îți propune să devii miliardar, dar nu înainte de a-ți băga datele cardului pe platforma sa.
L-am contactat pe Stanislav Fesenko pentru o poziție în legătură cu investigațiile noastre. S-a arătat deranjat că am folosit cuvântul „fraudă” în contextul Binatex și susține că atunci când și-a lichidat afacerea nu mai existau plângeri nesoluționate din partea clienților. A insistat că cei care și-au plasat investițiile pe site-ul său și-au asumat riscurile și trebuiau să citească atent termenii și condițiile. Fesenko a insistat și că Binatex a avut autorizații de trading, contrar comunicatelor instituțiilor europene.

Fesenko și-a testat, prima dată, metodele de „afaceri” acasă, în Rusia.
Înainte ca Fesenko să înființeze AdNow la Londra, acesta a deținut Anngeims OOO, o firmă de IT din Moscova, și AnnGames Ltd, firma omoloagă din Marea Britanie. Russian Crime, un ziar ucrainean angajat în jurnalism de gherilă antirusesc, scria că în spatele acestei firme a lui Fesenko stă, de fapt, o altă fraudă.
Mai multe recenzii lăsate de cetățeni ruși la AnnGames în 2020 spuneau că le sunt furate datele și banii prin linkuri primite în sms-uri de la firma lui Fesenko. După ce dădeau click pe linkuri, își pierdeau datele bancare, ulterior și banii.
L-am întrebat pe Fesenko dacă au existat vreodată plângeri penale ale clienților săi sau dacă a fost cercetat penal pentru această afacere. A declarat că nu a fost niciodată subiectul unui astfel de dosar penal.
Am vorbit despre acest subiect și cu Anton Shekhovtsov, expert ucrainean în științe politice, care a publicat mai multe cărți despre extrema dreaptă și tehnicile de război informațional ale Federației Ruse. În 2020, la Viena, a fondat Centrul pentru Integritate Democratică, unde „monitorizează și analizează tentativele regimurilor autoritare bazate pe valori iliberale de a ataca Europa prin influențe maligne”. Expertul a comparat AdNow cu o altă companie rusească, Social Design Agency, firmă de IT aflată pe listele internaționale de sancțiuni pentru campaniile de dezinformare derulate în țările occidentale: „Dacă ne uităm la practica rusească dinaintea invaziei Ucrainei, prin campanii de fraudare ca cele pe care le duce AdNow, vedem că au fost colectate date despre cei mai vulnerabili oameni, cei mai săraci, care voiau să facă rapid bani și care aveau un nivel scăzut de educație digitală. Au fost identificați și ca fiind oameni ce apelează la medicamente minune, la medicină alternativă, și asta arată nivelul lor de educație foarte scăzut. Ulterior, știind că sunt dispuși să facă orice pentru câțiva bani, aceiași oameni au fost abordați pe alte platforme ca Telegram și au fost plătiți pentru acte de sabotaj – să facă un cocktail Molotov pe care să-l arunce într-un centru de recrutare, de exemplu. Acești oameni sunt exact genul care ar vota și cu extremiști, corect? Deci identificarea lor e foarte importantă.” |
Armele războiului hibrid
Date noi despre aparatul de propagandă al Kremlinului ne-au fost furnizate de cercetători de date deschise, activiști și jurnaliști din Sofia, Londra și Kiev. Informațiile au venit în urma investigațiilor Snoop despre AdNow Llp, compania de marketing online care a pregătit terenul pentru răspândirea extremismului și a dezinformării, și despre Bunelu Ltd, rețeaua conspiraționiștilor pro Rusia.
Documentarea noastră s-a extins în Sofia cu ajutorul BG Elves, o comunitate de experți în cybersecurity și cercetători OSINT. Aceștia au devenit celebri la sud de Dunăre, după ce au publicat în 2024 o scurgere imensă de date, Turkstream.exposed. Alături de InformNapalm, o comunitate de jurnaliști care monitorizează activitățile ostile ale statului rus, și CyberResistence, un grup de hacktiviști care participă de partea Ucrainei în războiul cibernetic cu rușii, BG Elves au arătat în 2024 implicarea rusească în sectorului energetic bulgar, ceea ce a dus la dizolvarea guvernului. |
Petko Petkov, unul dintre experții BG Elves, a descifrat codul din spatele unei reclame AdNow care a rulat pe un site românesc de știri. În termeni tehnici, a făcut reverse engineering pe o astfel de reclamă, adică a urmărit fiecare mișcare pe care o face reclama rusească odată ce dai click pe ea.
După ce a accesat una dintre reclame, a fost redirecționat către site-uri de phishing. Acestea le-au permis rușilor să colecteze date, pe care le-au folosit ulterior pentru a-și rafina strategiile de fraudă și a-și viza mai precis publicul dorit.
Serverele de pe care livrează publicitate compania AdNow sunt în Uniunea Europeană, în Germania și Olanda, ceea ce presupune că ar trebui să respecte legislația de protecție a datelor personale – GDPR.
Reprezentanții firmei au declarat pentru Snoop și Radio Europa Liberă că nu mai au conexiuni rusești, de când și-au mutat sediul în Bulgaria, în 2021. De atunci, AdNow e operat de un SRL bulgar numit Renodo Eood.
Petkov, însă, a aflat că serverele AdNow din UE îl redirecționează pe utilizator către servere rusești, care nu sunt supuse reglementărilor GDPR și DSA. După ce utilizatorii ajung pe serverele rusești, datele de marketing din spatele reclamelor AdNow sunt colectate de două trackere înregistrate tot în Federația Rusă.
Conform legislației europene privind serviciile digitale (DSA), este interzisă extragerea datelor cetățenilor europeni și exportul lor pe servere din afara UE.
Dragoș Stanca, antreprenor tech și expert media cu o experiență de peste 20 de ani în domeniu, explică cum funcționează publicitatea AdNow și cât de importante sunt datele noastre personale, ale utilizatorilor de internet.
„Exact cum a făcut si Cambridge Analytica cu Facebook. A folosit un instrument de e-commerce, gândit să vândă produse pentru a vinde ideea că pentru Marea Britanie e mai bine în afara UE. Fără acordul Meta. Nu este o tehnică nouă. Dacă ești profilat să cumperi un telefon american sau chinezesc, la fel poți să fii profilat și să cumperi o ideologie.” – Dragoș Stanca
Prin targetare avansată, AdNow și alte rețele similare pot extrage și reutiliza date pentru a influența deciziile utilizatorilor, direcționându-i spre candidați, ideologii sau dezinformare, explică Stanca. Tehnologii gândite pentru e-commerce pot fi foarte usor folosite în alte scopuri.
„Nu doar să le ia oamenilor vizați banii de pe card, ci să le fure și viitorul.” Problema fundamentală a publicității online este că banii ajung adesea la cei care nu respectă etica digitală, iar lipsa reglementărilor face ca aceste tehnici să fie tot mai greu de controlat, explică antreprenorul în tehnologie.
Petkov a identificat pe site-ul de știri Ziua de Cluj, unul dintre clienții AdNow, spații publicitare cumpărate de alți ruși, o altă companie de advertising numită RocketProfit.
Într-o postare de Instagram din 2022, Rocketprofit își învăța clienții care vor să livreze publicitate în România, că utilizatorii de internet de la noi sunt împărțiți în două categorii.
- Potrivit datelor colectate de Rocketprofit, oamenii din Transilvania sunt patrioți pentru că preferă să consume preponderent produse locale, iar veniturile din publicitate pot crește, dacă reclamele au o tentă naționalistă.
- Cei din est și sud-est au încredere în doctori, deci reclamele la produsele naturopate ar putea să aibă un succes mai mare dacă sunt recomandate de doctori, fie ei și fictivi, ca cei din reclamele produse de AdNow.
Postarea RocketProfit mai arăta și faptul că în România, obezitatea, hipertensiunea, diabetul, prostata și impotența sunt afecțiuni medicale frecvente. Aceștia explicau că au observat din datele colectate că, dacă românii suferă de obezitate și dezvoltă hipertensiune arterială, au tendința de a cumpăra medicamente pentru hipertensiune fără să trateze obezitatea, adică „tratează preponderent efectele cauzate de o boală, nu și boala care a cauzat efectele”.

Iar Rocketprofit este doar un client. După o căutare a unui server de pe care AdNow rulează reclame, am identificat 4.100 de pagini web în tot Estul Europei unde au rulat reclamele Rocketprofit.
Am obținut un contract semnat între AdNow și publicația sârbă Pravda, unde rulează astăzi reclame AdNow.
Pe 22 noiembrie 2024, Pravda publica un material despre cum rușii pot distruge legitim baza NATO de la Deveselu. O săptămână mai târziu, citau Ministerul Rus de Externe care lansa teoria conform căreia România va trimite trupe de menținere a păcii în Ucraina, una dintre dezinformările propagate online de rețelele pro-AUR și pro-Georgescu, deși acest lucru nu a fost confirmat oficial de statul român.

Contractul dintre compania rusească și sârbi precizează în mod explicit monitorizarea utilizatorilor printr-un cod instalat pe site, pe care contractul îl denumește „pixel”. Este un element standard în industria de marketing online folosit pentru profilarea utilizatorilor și livrarea de reclame cât mai țintit.
„Fiecare platformă are propriul DMP (Data Management Platform). Fiecare bucățică de comportament digital – de la cât scroll dai, cât de rapid, până la ce pagini vizitezi – contribuie la profilare. Google, Meta sau TikTok fac același lucru, iar aceste date sunt în mod constant reexportate, fie anonimizat, fie prin alte dealuri […] Paradoxul industriei este că platformele sunt concepute să pornească de la premiza bunei-credințe, dar sistemul este folosit pentru cele mai proaste scopuri – dezinformare, manipulare politică sau fraude financiare”, explică Stanca.
Snoop a intrat în posesia unui contract al AdNow care prevede livrarea de publicitate în Peru și Chile, iar momentul în care aceștia au intrat pe piața sud-americană îl face relevant.
În toamna lui 2020, în cele două țări aveau loc adevărate cutremure politice și mișcări de stradă. Chile era zguduit de cele mai mari proteste din istoria țării, din cauza nivelului scăzut de trai. În Peru mișcările de stradă duceau la demisia președintelui.
Toamna lui 2020 pentru cele două țări sud-americane și iarna lui 2024 pentru România au în comun nemulțumiri sociale și multă furie online. Pe un astfel de fond de divizare socială, rușii investesc cu asupră de măsură, după cum am văzut în investigația Strategia Rusească, unde am arătat că AdNow a pompat cei mai mulți bani în publicitate conspiraționistă și naturopată în momente electorale.

Proiectul Kylo. Cum arată noua propagandă rusească
The Insider a publicat în vara lui 2024 o investigație despre noile modele de propagandă ale statului rus. Materialul a plecat de la o scurgere de informații din mailul unui ofițer FSB, serviciul intern de informații al Federației Ruse.
Datele la care au avut acces sunt din 2022, de după invazia Ucrainei, și arată că rușii au tot mai puțină încredere în eficiența televiziunilor și radiourilor pentru a-și livra mesajele și se concentrează tot mai mult pe servicii de marketing online și pe influenceri.
The Insider a împărtășit cu Snoop o parte din documentele care arată această schimbare de paradigmă în propaganda rusească de stat. Compania de marketing online AdNow arată ca o rotiță din noul aparat de propagandă al statului rus.
The Insider relatează că, între mai 2022 și septembrie 2023, ofițerul FSB Mikhail Kolesov se consulta cu Mikhail Kulemin, partenerul său de discuție din SVR, agenția de spionaj extern a Rusiei. Împreună au produs 10 versiuni ale documentului aflat acum și în posesia Snoop.

Kolesov i-a trimis documentul cu prezentarea chiar și lui Eduard Chernovoltsev, fostul șef al serviciului tehnico-științific al FSB, care coordonează principala divizie de asasini și hackeri ai instituției. Dar și Institutului de Științe Criminologice, organismul care a produs, între altele, și Novichok, agentul chimic cu care au fost atacați Sergei Skripal și Alexey Navalny.
Documentul programatic spune că „algoritmul de influență [al FSB] este aplicabil tuturor platformelor cibernetice globale majore” și adaugă că „indiferent de dorințele utilizatorului, îi vom prezenta cumva conținutul necesar în fluxul paginilor vizualizate”.
Planul ofițerilor ruși de informații spune că „folosind mijloace speciale de inginerie socială, vom încuraja o parte semnificativă a publicului țintă (indiferent de statutul social) să treacă la principalele resurse aflate sub controlul nostru, să studieze suplimentar materialele, să manifeste interes față de ele și să le distribuie în mediul lor”.
Pentru asta au nevoie de influenceri care să creeze confuzie. De exemplu, urmau să investească atât în actori online pro-Ucraina, cât și pro-Rusia: „În viitor, vom putea stabili relații de afaceri solide cu «relee» deosebit de active, le vom transfera astfel în categoria liderilor de opinie și vom încuraja extinderea cantitativă și calitativă a audienței lor, deci, și a noastră”.
„Moralitatea și etica nu ar trebui să joace niciun rol în felul în care este ambalat conținutul.”
Aceasta este concluzia sumbră a documentului, despre campaniile online derulate de serviciile rusești în contextul războiului din Ucraina.
Un alt document al ofițerului Kolesov arăta și ce planuri au pentru publicitatea online:
„Publicitate fake deghizată în titluri de presă, toate create de recruții SVR, vor fi vizibile de pe orice calculator sau telefon și vor fi folosite pentru țintirea audiențelor din Vest, iar după click îi vom aduce pe paginile controlate de noi”.
Adică exact ce face AdNow în România și în tot Estul Europei.
Anton Shekhovtsov povestește că, potrivit studiilor sale, România este specială în spațiul dezinformării europene pentru că este o țară de tranzit a narativelor rusești către Europa Occidentală.
„La fel cum avem spălarea de bani, avem și spălarea de narative. Dacă în Europa de Vest oamenii văd materiale de presă direct din Russia Today sau Sputnik, nu vor crede nimic din ele, pentru că sunt asociate direct cu Kremlinul. De partea cealaltă, narativele rusești prind foarte bine în Moldova și intră foarte ușor în Europa prin România. Apoi, din România, narativele ajung foarte ușor în Franța, Germania sau Marea Britanie, odată ce au fost spălate.”
„Nu mai avem legătură cu Rusia, încercăm să ne albim”
Asta declara Cătălina Chiper de la AdNow pentru Snoop, însă documentarea arată altceva.
După scandalul din 2021, când a ieșit la iveală că angajații AdNow încercau să corupă influenceri ca să denigreze campaniile naționale de vaccinare, compania și-a mutat operațiunile de la Londra în Bulgaria, la Plovdiv. Chiper ne-a povestit atunci cum au fost instruiți să refuze solicitările de interviuri din partea BBC, care investiga operațiunea de dezinformare.
După scandal, Fesenko lichida AdNow Londra, iar Giorgi Valerievich Abuladze, un cetățean georgian stabilit în Bulgaria, a înființat compania Renodo Media Eood, care deține astăzi domeniul AdNow.com.
Această companie a împins doar în ultima lună dinainte de alegerile din România reclame conspiraționiste și naturopate care au avut peste 440 milioane de afișări.
Am discutat despre acest subiect și cu profesorul de filosofie de la Cluj, Ciprian Mihali, fost ambasador al României în mai multe țări africane. Acesta crede că reclamele la înșelăciuni au un rol foarte subtil în destabilizarea unei societăți. „Aceste reclame au un efect primar, produc bani, și unul secundar: de a spori direcțiile și întinderea neîncrederii. Pentru că, după ce sunt fraudat, sunt mai precaut, inclusiv cu banii mei. Nu mai bag în bancă, nu mai cumpăr acțiuni, nu mai dezvolt o firmă, ca să nu pățesc ceva, am grijă de economiile mele. Încrederea nu e numai în instituții, cea formală. E și cea banală, că nu vine autobuzul la timp. Nu mă mai duc la medic și îmi cultiv un fel de scepticism care lovește în tot. Neîncrederea e ca o pată de ulei, se răspândește peste tot și creează un teren fertil pentru manipulări ulterioare”, explică profesorul Mihali. |
Jurnaliștii Radio Europa Liberă din Bulgaria l-au contactat pe georgianul care deține astăzi AdNow.
Acesta a susținut, la fel ca și Cătălina Chiper din România sau ca fostul patron Stanislav Fesenko, că nu știu cine folosește platforma AdNow și s-au scuzat că ar fi doar intermediari. Georgianul nu a negat că are mai multe afaceri cu cetățeni ruși, iar contul său de Facebook arată că e un nostalgic al Uniunii Sovietice.
Profesorul Mihali, însă, e de părere că „acestea sunt formele de azi ale unei propagande foarte agresive, incoerente, care nici nu-și caută coerența. Singura coerență este de a fi imprevizibilă. Acesta este războiul hibrid pe care îl poartă Rusia. Nu mai e vorba despre a împinge o ideologie anume, de măreția Rusiei, de vreo versiune cosmetizată a comunismului. Rușii practică un joc mult mai cinic, capabil să susțină orice fel de conflict, să creeze orice fel de tensiune, știind că orice tensiune socială provoacă vulnerabilitatea unei țări. ” |
Georgianul Abuladze nu e la prima afacere în industria tech, AdNow fiind doar una dintre sursele sale de venit. În total, are 51 de firme. Cele mai multe sunt din același sector IT: servicii VPN, hosting, marketing digital și multe altele.

Mare parte dintre aceste firme au fost înființate în 2024. Zece în aceeași zi din primăvară și tot atâtea în aceeași zi din august. O parte dintre companiile vechi au fost preluate de la doi cetățeni ruși. Unul dintre ei are domeniul de activitate foarte apropiat de AdNow: Mikhail Lennoi.
Rusul este programator, originar din Novosibirsk, la fel ca mulți dintre angajații AdNow. Dancho Danchev, un cercetător în cybersecurity din Bulgaria, a găsit și e-mailul lui Lennoi într-un „forum rusesc cu cybercriminali, care a fost compromis. Eu am fost printre primii care a putut colecta toate datele pentru cercetare”, pe care ulterior le-a făcut publice pe propriul blog.
Afaceri ruso-române în Bulgaria, cu manați din Turkmenistan
După ce Snoop a publicat episodul al doilea despre oamenii rușilor în România, susținătorii lui Călin Georgescu din Tracia Unită, șeful organizației, Mihai Rotariu, a dispărut de pe site. Nici telefonul acestuia nu a mai fost conectat vreodată.
În primele episoade ale investigației arătam că în același apartament din Londra, unde a fost înregistrată și AdNow, a mai avut sediul social și o altă companie numită Bunelu Ltd, care a pus bazele lanțului de firme Tracia Natural, Tracia Unită sau Tracia Invenții și Inovații SRL.
Noi documente intrate în posesia Snoop arată că în septembrie 2020, cu o lună înainte să aducă Bunelu Ltd în România, Mihai Rotariu semna contracte pentru a încasa peste 69 de milioane de euro, în tranșe de 5.000 de euro.

Conform legislației pentru combaterea spălării banilor, pentru tranzacțiile mai mari de 5.000 de euro, Rotariu ar fi trebuit să prezinte la bancă actele în baza cărora încasează cele 69 de milioane de euro. Valoarea redusă a fiecărei plăți i-a permis însă să nu dea explicații băncii, iar banii să nu fie observați de către Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor.
Potrivit contractului, Rotariu urma să primească pe firma sa, General Investment Finance SRL, 300 de milioane de manați turkmeni de la Datly Terne, o societate comercială din Așhabad, capitala Turkmenistanului. La rândul ei, compania este deținută tot de un român, Ionel Bour, un om de afaceri care a avut mai multe firme în domeniul energiei în România și Albania. În total, la valoarea monedei turkmene din toamna lui 2020, aproape 70 de milioane de euro.
Deși actele indică o sumă uriașă, contractul nu specifică foarte clar pentru ce trebuia să primească Rotariu această sumă de bani. Obiectul contractului este vag și îl obliga pe Rotariu, fără prea multe precizări, să facă „investiții”, dar nu e clar ce dă la schimb.
Banii trebuiau să ajungă în contul lui Rotariu de la Raiffeisen. Nu am reușit să verificăm și dacă acest contract a fost onorat.

Documentele au fost făcute de un bulgar, Metodi Radkov Ivanov, pe BG Elves l-au identificat.
Fost politician și membru al Partidului Socialist de la Sofia, Metodi Ivanov a fost acuzat în 2013 că ar fi participat la atacul mortal asupra unui traficant de droguri de la sud de Dunăre. În dosarul penal au fost prinși mai mulți membri ai unui cunoscut grup infracțional bulgar, Asasinii, cărora Ivanov le-ar fi procurat armament. Niciun membru al grupării nu a fost condamnat, nici partenerul lui Rotariu.
În 2020, Ivanov era acuzat de evaziune fiscală, iar un an mai târziu, Rotariu îl angaja pe post de consultant, ca să poată muta milioanele de euro din Turkmenistan în România.
Ilustrație de Mircea Drăgoi
Infografice: Ion Mateș
Editor: Iulia Roșu