Mergi la conținut
Jurnalism fără lesă.

Caută o pagină sau un articol..

  • Investigații
  • Mirosul banilor din campanie. AUR și PNL au dat peste 3 milioane de euro la Realitatea, șapte televiziuni au promovat PSD

    Mirosul banilor din campanie. AUR și PNL au dat peste 3 milioane de euro la Realitatea, șapte televiziuni au promovat PSD
    Unele emisiuni din campania de la europarlamentare au fost mai scumpe decât o mașină de lux, depășind 200.000 de euro, recunosc marile partide. Prezența politicienilor la televiziuni a fost taxată la minut, dar publicul nu a fost mereu informat că emisiunea este plătită. Mai mult, jurnaliști cunoscuți au moderat emisiunile care promovau candidații.

    Snoop și ActiveWatch au aflat cum se transformă banii publici în publicitate pentru partide. Sumele exacte sunt ținute la secret de politicieni, dar și de televiziuni. În acest timp, CNA declară că nu este interesat să afle costul emisiunilor, iar colaborarea cu Autoritatea Electorală Permanentă, cea care supraveghează finanțele partidelor și campaniile electorale, este inexistentă.

    Campania electorală pentru alegerile europarlamentare, ultima din România înaintea celor care încep în această lună, a durat 30 de zile, în perioada mai-iunie. Televiziunile au încasat în acest interval aproape 9 milioane de euro de la partide (aproape 45 de milioane de lei), conform datelor oficiale raportate la Autoritatea Electorală Permanentă.

    Cum a funcționat mecanismul invitaților TV

    Un telespectator care s-a uitat în timpul campaniei pentru europarlamentare la o emisiune pe care apărea sigla „promovare electorală” ar fi trebuit să înțeleagă că are de-a face cu o emisiune plătită.

    „Orice interviu luat de un jurnalist al unui post de radio sau televiziune unui candidat reprezintă o emisiune informativă, de actualitate. Prezența jurnaliștilor într-o astfel de emisiune, difuzată contra cost, oferă un transfer de credibilitate unui produs de publicitate politică, ceea ce reprezintă o trădare a misiunii presei de a servi interesul public și de a informa corect și imparțial. De aici și interdicția legală de a încasa bani pentru astfel de emisiuni”, este poziția ActiveWatch, organizație care urmărește cu atenție de peste 20 de ani dezbaterile și campaniile publice legate de libertatea presei.

    ONG-ul susține în Raportul dedicat campaniei electorale că prezența moderatorilor televiziunilor în astfel de emisiuni plătite de partide în campanie este ilegală și încalcă normele europene.

    Raportul ActiveWatch și documentarea Snoop dezvăluie hibele campaniei electorale pentru europarlamentare și cum se folosesc partidele de lacunele legislative.

    „Dacă sponsorizarea înseamnă, conform Legii audiovizualului și jurisprudenței CCR și ÎCCJ, orice contribuție la finanțarea serviciului media audiovizual efectuată de partide politice sau chiar de candidați independenți, ca persoane fizice, în scopul promovării numelui, a imaginii și a activităţii, rezultă că sponsorizarea programelor jurnalelor de știri și programelor de actualități politice de către partide politice este interzisă de legea audiovizualului, în concordanță cu prevederile Directivei Serviciilor Media Audiovizuale” – ActiveWatch

    Modelul românesc: jurnaliștii televiziunilor moderează emisiuni plătite

    Pe 26 mai 2024, la ora 20:00, Mihai Tudose (PSD) a participat la o emisiune marcată ca fiind promovare electorală la postul Prima News. Moderatorul emisiunii a fost Ionuț Cristache.

    Într-un scurt fragment din începutul emisiunii, moderatorul și invitatul Mihai Tudose (PSD) au un schimb ironic de mesaje, dar nimeni nu precizează că emisiunea este plătită de social-democrați. Informația a fost dezvăluită de conducerea Prima News.

    Dialogul dintre Tudose și moderatorul Cristache de la Prima News, singura televiziune care a recunoscut suma de peste 80.000 euro / captură Prima News

    Ionuț Cristache: Bună seara, domnule Tudose, bine ați revenit la minunata emisiune. Sper că sunteți de acord.

    Mihai Tudose: Cea mai minunată.

    Ionuț Cristache: Normal. Ia explicați-mi și mie, domnule Tudose, că nu am avut ocazia să vă întreb în această campanie și profit de prezența dumneavoastră, care a fost sensul acestei comasări? Aia cu stabilitatea? Făceți-mi și mie plăcerea aceasta și poate apoi vă fac și eu una.

    Snoop a vrut să afle de la Mihai Tudose, primul pe lista de europarlamentare PSD-PNL, care a fost costul emisiunii, dar s-a lovit de un refuz ferm. Nici partidul nu a dorit să ofere informațiile solicitate despre facturile plătite către diferite televiziuni.

    Într-un răspuns primit direct de la conducerea Prima News, Snoop și ActiveWatch au aflat secretul celor din Kiseleff: 80.325 de euro a costat prezența lui Mihai Tudose în emisiunea moderată de Ionuț Cristache.

    Publicului nu i s-a transmis vreodată pe parcursul emisiunii că este un produs contra cost.

    Este un caz mai degrabă izolat în care se poate preciza cu exactitate prețul plătit pentru publicitate politică pe bani publici.

    Emisiuni marcate discret cu „publicitate electorală”

    Situația generală este mult mai complicată. Televiziunile nu prezintă un raport transparent privind emisiunile derulate în timpul campaniilor și cât au încasat pentru ele, iar partidele refuză să ofere informații precise despre sumele plătite, deși folosesc bani publici pentru a-și promova o imagine pozitivă.

    Un astfel de caz, în care partidul și televiziunea au refuzat să ofere orice informație, este cel al unei emisiuni de la România TV, unde invitați au fost candidații PSD Gabriela Firea și Victor Negrescu.

    Test: unde apare marcajul de promovare electorală? Răspuns: în stânga-sus, deasupra invitatului Victor Negrescu, cu litere care se confundă cu fundalul / Captură RTV

    Interviul, marcat foarte discret ca „promovare electorală”, a fost difuzat pe 5 iunie, în ultima săptămână din campania pentru europarlamentare.

    Moderatoare a fost Andreea Crețulescu. Costul per minut pentru a participa la o emisiune de tip electoral la RTV a fost raportat la CNA ca fiind de 4.500 de euro per minut, fără TVA. Emisiunea a durat în mod real 45 de minute, conform paginii de Facebook a PSD, dar în raportarea RTV apare ca având 3.600 de secunde (60 de minute).

    Dacă înmulțim 45 de minute cu prețul de 5.335 de euro (preț per minut cu TVA) rezultă un cost final de 240.975 de euro pentru această apariție a candidaților PSD la România TV.

    În timpul emisiunii, care a fost declarată ca promovare electorală pentru PSD, televiziunea a rulat următoarele burtiere:

    Burtiere RTV de la emisiunea la care au participat candidații la Europarlamentare Victor Negrescu și Gabriela Firea / colaj Snoop

    „Este important să aflați în această seară ce vi se pregătește. Vom răspunde la întrebări esențiale: de exemplu, în următorii ani, vor mai putea circula aici în Europa cu mașini cu combustie internă, cu benzină sau motorină, sau vom fi obligați în logica ecologiei, a încălzirii globale, a limitării emisiilor de carbon să folosim doar mașini electrice”, este un fragment din introducerea făcută de moderatoare, care nu menționează că emisiunea este una de promovare electorală.

    Semnul de „promovare electorală” este foarte greu de observat, fiind situat pe ecran în partea din stânga sus, deasupra capului europarlamentarului Victor Negrescu.

    Întrebată de Snoop, Gabriela Firea a declarat că nu știe dacă s-a plătit pentru emisiune. Nici Victor Negrescu nu a fost informat de partid dacă este o emisiune plătită.

    PSD a refuzat să răspundă la solicitarea Snoop privind sumele date televiziunilor în campania pentru europarlamentare. Purtătorul de cuvânt al PSD, Lucian Romașcanu, a promis de mai multe ori că va răspunde solicitării Snoop, dar înainte de publicarea materialului nu a mai răspuns la telefon, iar biroul de presă nu a trimis vreo informație solicitată. 

    Site-ul de investigații Snoop și organizația non-guvernamentală ActiveWatch au bătut la toate ușile, timp de patru luni, pentru a afla răspunsurile. De multe ori, decidenții, partide sau televiziuni, dar chiar și instituții ale statului au refuzat furnizarea de informații sau au ridicat din umeri.

    Un raport ajunge pe masa CNA, dar este aproape ignorat (click pentru detalii)

    Televiziunile au oferit la finalul campaniei o raportare pentru emisiunile pe care le-au marcat ca fiind de „promovare electorală” către Consiliul Național al Audiovizualului.

    Simultan, partidele au trimis propriile raportări către Autoritatea Electorală Permanentă, instituția care verifică legalitatea cheltuielilor și rambursează sumele cheltuite în campanie dacă nu sunt din subvenția de stat.

    „Problema principală este că publicul nu este informat despre destinatarul final. Partidele folosesc agenții intermediare pentru a ascunde unde se duc banii. Publicul nu este informat. Sunt presiuni externe pentru modificarea acestui mecanism netransparent”, a declarat pentru Snoop, sub protecția anonimatului, o sursă din AEP.

    Cele două rapoarte, de la CNA și AEP, plus prețul per minut anunțat de televiziuni înaintea campaniei electorale, ar fi trebuit să ofere destule amănunte referitoare la factura de campanie.

    Problema este că unele emisiuni declarate ca „promovare electorală” nu sunt recunoscute de unele partide ca parte a unui contract, iar spoturi care au fost difuzate la tv, cu un cost de mii de euro pentru 30 de secunde, nu apar în raportarea către CNA.

    „PSD a avut spoturi la Antena3, s-au văzut în campanie. Nu știm de ce nu au fost raportat la CNA, dar au fost spoturi, chiar foarte multe”, a declarat un lider PSD, sub protecția anonimatului pentru Snoop.ro.

    Membrii Consiliului nu au dezbătut raportul primit de la televiziuni în profunzime și nici nu au verificat dacă toate datele sunt transmise corect.

    USR spune că n-a plătit niciun ban pentru emisiuni

    Postul de televiziune Realitatea Plus a raportat o emisiune de „promovare electorală”, de jumătate de oră, care a avut loc pe 15 mai. Moderatoare a fost Anca Alexandrescu, iar invitată a fost Cristina Prună, candidată pe lista USR pentru un post de europarlamentar. Durata a fost de 30 de minute, iar emisiunea a fost de la ora 21:00.

    USR și Cristina Prună susțin că nu s-a plătit niciun euro pentru participarea la emisiune, deși ea a fost marcată ca „promovare electorală” și a fost raportată la CNA.

    „Am verificat cu colegii mei și mi-au confirmat în mod cert că această apariție nu a fost plătită de USR. Invitația mi-a fost adresată de Realitatea Plus și mi s-a spus că, dacă nu particip la emisiune, va exista un portret al meu realizat împreună cu un jurnalist sau un analist în intervalul de 30 de minute. Am acceptat invitația la emisiune. Nu mi s-a spus că este o emisiune de promovare electorală și nu mi s-a spus că USR ar fi încheiat vreun contract cu Realitatea Plus”, a declarat Cristina Prună pentru Snoop.ro.

    ActiveWatch a întrebat Realitatea Plus dacă raportările la CNA au fost făcute corect, iar răspunsul a fost afirmativ.

    „Nu înțeleg de ce a fost marcată ca emisiune de promovare electorală. Nu am o explicație. Nu a existat un contract cu USR sau un contract între mine și Realitatea TV. Instituțiile statului ar trebui să aibă reguli clare și ele să fie respectate de televiziuni”, a precizat reprezentanta USR pentru Snoop.

    Uniunea Salvați România a furnizat un răspuns transparent despre contractele încheiate în campanie pentru europarlamentare. A fost singurul partid care a răspuns rapid la solicitarea site-ului de investigații Snoop.ro.

    „În campania din iunie 2024 pentru alegerile europarlamentare și locale, USR a plătit publicitate electorală la două televiziuni: B1 TV și Digi24. Sumele achitate au fost: B1 TV CHANNEL S.R.L. – 988,999.72 lei și CAMPUS MEDIA TV – 856,891.15 lei”, a fost răspunsul oficial al USR pentru Snoop.ro.

    Cristina Prună la lansarea oficiala a candidatilor USR la alegerile europarlamentare. Inquam Photos / George Calin

    La postul B1 TV, USR a fost facturată pentru difuzarea de 50 de ori a unui spot electoral de 6 secunde și materiale de promovare electorală de 71 de minute.

    Promovarea la postul tv Digi24, firma sub care funcționează este Campus TV, a constat în difuzarea de „spoturi electorale însumând 90 de secunde și 4.560 de secunde (76 de minute) de materiale de promovare”.

    USR susține că nu a plătit pentru participarea vreunui invitat la o emisiune de tip „promovare electorală”, în care să fie unu la unu cu un moderator.

    PNL a băgat banii într-o agenție apropiată de Realitatea PLUS și familia Păcuraru

    Biroul de presă al PNL a refuzat să ofere informații despre sumele plătite de partid în campania de la europarlamentare. Deși a promis în repetate rânduri că va da toate informațiile solicitate, nici europarlamentarul Rareș Bogdan nu a obținut sumele exacte plătite de PNL către televiziuni.

    Acesta nu a putut preciza dacă participarea sa la două emisiuni tv – la Digi24 și Antena3, în calitate de invitat în timpul campaniei de la europarlamentare, a fost plătită de partid sau nu.

    Cu toate acestea, sub semnătura secretarului general al PNL, Lucian Bode, un document trimis către Autoritatea Electorală Permanentă precizează că partidul a plătit trei emisiuni de promovare electorală la Antena3 CNN.

    Interviurile cu reprezentanții PNL, spoturile de campanie și preluarea conferințelor de presă au fost raportate însă de televiziuni către CNA.

    DBV Media House apare în documentele consultate de Snoop ca având contract cu PNL pentru „producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la televiziune, radio și presa scrisă”.

    În timpul campaniei de la europarlamentare, au existat două facturi de la PNL către agenția DBV Media House: una de 5,17 milioane de lei, iar a doua de 2,33 milioane de lei.

    Un total de 7,5 milioane de lei (1,5 milioane de euro) pentru campania PNL de la europarlamentare care a fost direcționat spre firmele controlate de familia Păcuraru.

    La aceeași adresă cu sediul DBV Media House își are sediul și fundația lui Maricel Păcuraru, patronul Realitatea PLUS, dar și alte firme apropiate de familia Păcuraru. La DBV Media House acționar este firma PHG Media Invest, care aparține soției patronului Realitatea PLUS, Daniela-Madi Păcuraru.

    „Prin DBV Media House sunt efectuate plățile către Realitatea TV, site-ul lor, radioul din grupul lor, tot ce are legătură cu Realitatea”, a dezvăluit un membru din conducerea PNL pentru Snoop.ro.

    Minutul de promovare la Realitatea PLUS a fost 2.900 de euro în campania pentru europarlamentare. Prețul pentru spoturi sau preluarea conferințelor a fost diferit.

    Realitatea PLUS a trimis către CNA mai multe exemple în care a promovat activitatea PNL, conform raportului ActiveWatch.

    Liberalii au trimis și către televiziunea fondată de Sebastian Ghiță, România TV, sume importante în campanie.

    Pentru promovarea acțiunilor partidului, factura de la RTV a fost de 1.793.820 de lei (aproape 360.000 de mii de euro).

    Într-un document semnat de Lucian Bode la finalul campaniei electorale scrie că PNL a plătit către RTV HD „difuzarea activități de propagandă electorală – miting”. Potrivit documentului consultat au fost 16 mitinguri în care discursurile liderilor PNL au fost preluate de postul tv.

    Postul de televiziune Digi24 (firma Campus Media TV) a avut un contract cu PNL pentru campania de la europarlamentare pentru care a încasat aproape 1,4 milioane de lei (276.000 de euro). Suma a fost plătită în trei tranșe în perioada campaniei electorale.

    Printre invitații postului tv Digi24 s-a numărat și actualul europarlamentar Rareș Bogdan. În emisiunea „Jurnalul de Seară”, din 5 iunie 2024, emisiune moderată de Cosmin Prelipceanu, liberalul a avut la dispoziție jumătate de oră sub titulatura de „promovare electorală”.

    Prețul anunțat înaintea campaniei electorale de Digi24 pentru prezența de 15 minute într-o emisiune a fost de 35.000 de euro. Rareș Bogdan a fost prezent 30 de minute în emisiune, ceea ce înseamnă că prețul posibil a fost de 70.000 de euro. Peste 80.000 euro cu TVA.

    Rareș Bogdan a declarat că nu știe dacă s-a plătit pentru această emisiune, deoarece nu are o defalcare a sumelor plătite către televiziuni. Postul tv a refuzat să răspundă întrebărilor venite din partea ActiveWatch pe acest subiect.

    Grupul Clever, în cadrul căruia se află Prima și Prima News, a primit de la PNL, în baza contractului de promovare, aproape 900.000 de lei.

    Suma totală plătită de Partidul Național Liberal în campania de la europarlamentare pentru televiziune, radio și presă scrisă a fost de 15.277.073 de lei.

    Un clasament în care s-au intercalat mașini și emisiuni scumpe: doar Lamborghini Urus poate bate emisiunea AUR de la Realitatea, scumpă cât un Ferrari. Sumele sunt exprimate în euro

    Realitatea de AUR: 2 milioane de euro într-o lună

    George Simion a declarat în mai multe rânduri că susține transparența sumelor cheltuite din bani publici. Ultima campanie electorală a schimbat însă atitudinea conducerii AUR.

    „Contractul încheiat este unul confidențial. Programul electoral este raportat la CNA în condițiile legii, informațiile sunt publice iar prețurile sunt standardizate. Toate datele sunt disponibile în documentele înaintate către instituțiile autorizate, ele fiind publice”, a fost răspunsul primit de Snoop când a întrebat conducerea AUR despre sumele plătite pentru mai multe participări la postul Realitatea Plus.

    Partidul condus de George Simion a raportat către Autoritatea Electorală că a plătit pentru televiziuni, presă scrisă și radiouri peste 10 milioane de lei (2 milioane de euro).

    Candidații AUR au fost prezenți în dese rânduri în emisiunile postului Realitatea TV, minutele petrecute în platou fiind raportate la CNA de televiziune.

    „Am avut un singur contract în campanie: cu Realitatea. Toți banii au mers la Realitatea, sunt aproape două milioane de euro. Vom avea un contract și pentru parlamentare cu Realitatea TV. Au fost emisiuni pentru care s-au plătit peste 200.000 de euro. Prețul a fost cel anunțat la CNA, 2.900 de euro per minut”, au declarat surse din AUR pentru Snoop.ro.

    Banii de la AUR către trustul Realitatea Plus au trecut printr-o agenție intermediară folosită de partid: DGI Multimedia Design SRL.

    O factură importantă apare pe 31 mai 2024: 3,8 milioane de lei pentru „producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la televiziune”.

    Pe 31 mai 2024, la emisiunea „100%” de pe postul Realitatea au participat Gheorge Piperea, Georgiana Teodorescu și Cristian Terheș, candidați pe lista AUR pentru europarlamentare. Emisiunea a durat două ore, în intervalul 21:00 – 23:00.

    George Simion (dreapta sus) în emisiunea marcată cu „promovare” electorală de la Realitatea PLUS / captură Realitatea PLUS

    De la ora 22.00, în aceeași emisiune apare în emisiune și președintele AUR, George Simion.

    Realitatea Plus a raportat emisiunea la CNA ca fiind de promovare electorală și a transmis și minutele aferente. Dacă un minut de prezență în emisiune costă 2.900 de euro.

    Un preț estimativ, pe baza raportărilor făcute de televiziune privind prețul per minut și durata, arată că o emisiune de 120 de minute, cu invitații unui partid, costă 414.000 de euro. Emisiunea a avut și pauze publicitare, așa că e posibil ca totalul să fie mai mic decât suma indicată.

    Postul de televiziune nu a răspuns solicitării ActiveWatch despre costul defalcat al emisiunilor plătite de AUR. CNA nu a solicitat postului Realitatea TV să precizeze suma încasată.

    Partidul AUR a refuzat să ofere informații transparente despre emisiunea din 31 mai 2024 la solicitarea Snoop.

    PSD a avut contracte cu șapte televiziuni în campanie

    Partidul condus de Marcel Ciolacu a ținut la secret toate informațiile privind sumele cheltuite în campania electorală pentru promovarea la televiziuni. Solicitarea privind banii utilizați nu a primit vreun răspuns, deși partidul a confirmat primirea solicitării.

    Suma utilizată de PSD pentru televiziuni, radio și presă scrisă în cele 30 de zile de campanie a fost de 2,72 milioane de euro (13.670.672 de lei).

    Contractele s-au derulat printr-o agenție intermediară: Concept Media Management SRL. Firma aparține Brândușei Andreea Vlanga cu 95% și lui Ciprian Gabriel Scrieciu cu 5%.

    PSD a raportat la AEP că prin intermediul Concept Media Management SRL a plătit promovarea electorală pentru europarlamentare la Antena 3 CNN, România TV, Realitatea TV, Digi24, Prima, B1 TV și Etno TV.

    Mihai Tudose, primul pe lista Alianței PSD – PNL pentru europarlamentare, a participat, pe 3 iunie 2024, la emisiunea „Jurnal de seară”, difuzată de la ora 21:00. Moderator a fost Cosmin Prelipceanu, iar emisiunea a fost raportată de Digi24 la CNA ca fiind promovare electorală pentru 30 de minute. Informația a fost prezentată și în Raportul ActiveWatch.

    Europarlamentarul PSD a refuzat să spună dacă social-democrații au plătit pentru participarea sa la emisiunea. Postul TV nu a răspuns solicitării venite din partea „ActiveWatch”. Cosmin Prelipceanu nu menționează la începutul sau finalul interviului dacă a fost contra cost, dar semnul de „promovare electorală” se poate observa pe burtieră.

    Emisiunea cu Mihai Tudose nu mai este prezentă pe pe site-ul digi24.ro cu înregistrarea emisiunilor, însă este prezentă pe pagina de Facebook a PSD.

    Digi24 a anunțat înaintea campaniei că prezența într-o emisiune de promovare electorală va fi taxată cu 70.000 de euro pentru 30 de minute, fără taxe.

    Costul ar putea fi astfel 80.000 de euro pentru prezența lui Mihai Tudose la emisiunea de la Digi24, dacă prețul anunțat de postul de televiziune nu a fost modificat ulterior.

    Astfel, doar trei emisiuni cu reprezentanți PSD, două cu Mihai Tudose (Prima News și Digi24), plus o emisiune la RTV cu Gabriela Firea și Victor Negrescu au un cost estimat, potrivit raportărilor făcute de partide la CNA și tariful per minut, între 300.000 și 400.000 de euro.

    Raportul ActiveWatch: Lipsa de transparență afectează dreptul la corectă informare

    ActiveWatch trage un semnal de alarmă în raportul despre campania electorală pentru că „opacitatea unor partide și a unor televiziuni” de a oferi informații transparente despre modul în care sunt cheltuiți banii publici în timpul campaniilor „are impact asupra sănătății ecosistemului media și, în același timp, afectează dreptul la corectă informare a cetățeanului”.

    ONG-ul dezvăluie că majoritatea constituită la nivelul Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) nu a sancționat derapajele din campania electorală.

    „Într-o ședință publică din 19 septembrie 2024, reprezentanții CNA și unii radiodifuzori privați au susținut că este legal și deontologic ca aceștia din urmă să primească bani din partea partidelor politice pentru interviurile pe care le fac cu competitorii electorali în campanie”, se arată în raportul ActiveWatch.

    CNA a refuzat să interzică ca jurnaliștii televiziunilor să modereze emisiuni plătite în campania pentru parlamentare și prezidențiale.

    Următoarea campanie, cea pentru prezidențiale, începe pe 25 octombrie. 

    Acest material a fost realizat cu date obținute de publicația de investigații Snoop și de organizația non-guvernamentală ActiveWatch. Citește AICI raportul celor de la ActiveWatch. Articolul și raportul au fost realizate independent, folosind același set de date.

    Editor: Răzvan Luțac
    Video și grafice: Răzvan Luțac

    SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ

    Contăm pe donațiile cititorilor pentru a continua să publicăm investigații. Îți mulțumim!
    donează
    Alege tipul donației:
    Alege suma dorită:
    Susține



    Despre autor
    Cristian Andrei este jurnalist de 17 ani, fiind preocupat de politica internă și modul în care partidele finanțează mass-media. A lucrat în presa tipărită, televiziune și online. A făcut parte din redacția Gândul ca reporter special, iar în televiziune a lucrat pentru Digi24. A fost senior editor la Radio Europa Liberă România și reporter Libertatea. În 2022, a câștigat premiul „Ion Rațiu” pentru jurnalism după investigațiile despre mecanismul prin care partidele își cumpără, cu bani publici, imagine pozitivă în presă.