Bugetul Parlamentului European, constituit din taxele și impozitele cetățenilor europeni, prevede că politicienii aleși dispun de banii pentru comunicare și promovare în mass-media din țara lor. Banii pentru comunicarea în România au fost dirijați, de cele mai multe ori, prin intermediul grupului politic din Parlamentul European și au avut ca țintă evidențierea activității unor eurodeputați sau politicilor publice de la nivelul UE, rezultă din documentarea Snoop și din răspunsurile oficiale ale europarlamentarilor la întrebările redacției.
Majoritatea articolelor nu au semnul explicit P, de la publicitate. În schimb, în aparițiile plătite se precizează că articolul a fost susținut sau poartă sigla grupului din Parlamentul European.
Dintre cei 33 de europarlamentari întrebați, pe lista celor care au răspuns se numără candidați cu șanse să obțină un nou mandat de europarlamentar precum: Mihai Tudose, Rareș Bogdan, Victor Negrescu, Eugen Tomac, Vlad Botoș sau Dacian Cioloș.
Ce am considerat de interes public (apasă pentru detalii)
Am urmărit trei teme:
- ce sume au fost alocate pentru promovarea activității în România din fondurile proprii sau ale grupului european din care ați făcut parte în perioada ianuarie 2022 – aprilie 2024?
- numele site-urilor/ televiziunilor care au primit banii pentru promovare și suma alocată?
- dacă articolele au fost marcate cu semnul P de la publicitate sau un alt semn distinct care să indice faptul că este publicitate politică?
Deși nu făcea parte din cerințele solicitării adresate, europarlamentarul Mihai Tudose, cel care deschide lista PSD – PNL, a oferit un element diferit de colegii săi. Pe acești bani, el și-a tipărit o carte, în 60.000 de exemplare, un tiraj de zece ori mai mare decât cărțile cu tiraj foarte bun din România. Cartea reprezintă, practic, raportul său de activitate din Parlamentul European, pe care l-a publicat în România.
Cartea lui Mihai Tudose are 248 de pagini și a apărut la editura RAO în decembrie 2023
Eurodeputatul social-democrat Mihai Tudose, 57 de ani, va deschide duminică, 9 iunie, lista comună a candidaților PSD-PNL. Inițial Ramona Chiriac, șefa reprezentanței Comisiei Europene din România, avea această poziție de pe lista comună a PSD-PNL, dar ea s-a retras.
În 2019, Mihai Tudose a obținut mandatul de europarlamentar din partea Pro România, gruparea inițiată de Victor Ponta. Mihai Tudose și-a dat demisia din Pro România și a revenit în PSD.
În răspunsul pentru Snoop, europarlamentarul precizează că a „derulat” două campanii de informare a publicului românesc cu privire la bilanțul activității din Parlamentul European. Ambele proiecte au fost plătite direct prestatorilor de servicii de grupul S&D din Parlamentul European, „care a supervizat întreaga procedură”, susține Tudose.
„În decembrie 2023, la editura RAO a apărut cartea «Mihai Tudose – Raport europarlamentar: mandatul 2019-2024», 248 pagini, tiraj 60.000 de exemplare, în baza unui contract în sumă de 40.200 euro. Prestatorul de servicii a fost desemnat în urma unei selecții dintre 6 oferte”, a precizat europarlamentarul.
A fost împărțită gratis, nu există fizic la Biblioteca Națională
Cartea-raport nu a fost vândută, ci împărțită gratis în perioada ianuarie – februarie 2024, în special în județul Brăila, de unde provine Mihai Tudose, afirmă el. Printre cei care au primit-o sunt aleșii locali din județ, dar și potențialii alegători.
De altfel, verificarea de la Biblioteca Națională a României, arată cum cartea nu apare în arhivele bibliotecii, ci doar în CIP – catalogul cărților în curs de apariție. „De obicei, în acea listă sunt cărți fie în curs de apariție, fie care nu au mai apărut vreodată. Adică s-a renunțat la publicare, a existat doar intenția”, a explicat un oficial al Bibliotecii. În listă, cartea are ISBN 978-606-006-912-6 și apare în dreptul editurii RAO Distribuție.
Snoop a primit un exemplar al cărții-raport chiar de la europarlamentarul PSD.
Ulterior, a existat o a doua campanie, o sinteză a activității din Parlamentul European.
Am derulat o campanie de informare pe cinci site-uri, din care patru în limba română, unul în engleză, pe fiecare din acestea apărând câte 12 articole, mediatizate și pe paginile de Facebook aferente. Este în curs de plată suma de 13.200 euro către societatea prestatară a serviciilor,
a completat europarlamentarul PSD.
Site-urile menționate sunt Ecopolitic, Ecopoliticnews, Pressonline, NewsBucurești și Descoperăbucureștiul.eu.
„Precizez că în ambele cazuri valoarea contractelor este scutită de plata TVA, în baza legislației europene. Atât pe carte, cât și pe site-uri a existat obligația – care a fost respectată – a afișării logo-ului grupului S&D, iar în varianta online și a menționării site-ului grupului. Nu a fost necesară procedural și nu s-a marcat ca publicitate politică, întrucât a fost vorba de acțiuni de informare publică privind activitatea mea europarlamentară, nu reclamă politică”, a spus Tudose despre marcarea articolelor plătite cu bani europeni.
„Drumul României spre modernizare și dezvoltare trece, inevitabil, pe la Bruxelles. Apartenența țării noastre la Uniunea Europeană nu este nici o fundătură, cum încearcă unii să ne sperie, dar nici un panaceu, cum se chinuie alții să ne convingă. Prezența României în UE este un dat al istoriei și șansă pentru români”. Așa se deschide cartea lui Mihai Tudose.
Redacția a încercat, fără succes, să contacteze editura RAO pentru a discuta despre cartea de 60.000 de exemplare a europarlamentarului Tudose.
SUSȚINE JURNALISMUL FĂRĂ LESĂ
Rareș Bogdan: „Sunt un caz special, nu am nevoie de promovare”. A avut contracte cu Comisarul, Știripesurse, Flux24
Europarlamentarul Rareș Bogdan se află pe locul doi pe lista comună PSD-PNL.
Potrivit acestuia, suma maximă care poate să fie alocată unei instituții media pe durata unui mandat de europarlamentar sub 15.000 de euro. Este suma maximă care poate fi atribuită în mod direct, fără licitație.
„Am făcut contracte de promovare în media cu instituții media de tip Calea Europeană, știripesurse, DCNews, Comisarul, Podul, Ziua de Cluj, Monitorul de Sălaj, Gazeta de Maramureș, Ziar de Iași, Flux24. Pe acestea mi le amintesc acum. Valorile vi le pot da după ce se redeschide Parlamentul European, adică după data de 12 iunie”, a declarat Rareș Bogdan pentru Snoop.
Valorile contractelor sunt între 2.000 de euro și 14.500 de euro, susține el.
„Cred că pragul maxim de 14.500 de euro l-a atins Comisarul, Flux24, iar DC News mai puțin. A mai fost cineva tot în București, tot presă centrală, dar să mă împușcați că nu îmi amintesc. Știripesurse.ro a fost la un moment dat. Contractele pe presa locală au fost mai mici, nu au atins pragul maxim”, a precizat europarlamentarul PNL.
La întrebarea referitoare la marcarea articolelor promovate, el a răspuns afirmativ: „PPE nu le promovează altfel, trebuie să apară cu susținerea EPP, sigla EPP, inclusiv pe site-uri. Nu știu dacă au avut semnul P de la publicitate, dar au avut sigla specială de la EPP”, a spus Rareș Bogdan.
Candidatul la europarlamentare spune că nu a avut vreodată un contract cu site-urile televiziunilor din București.
Nu am bani pentru promovare pe televiziunile din România. Sunt sume mari. Cu 14.500 de euro pe an ce să faci la o televiziune din România? Este 2.000 – 3.000 de euro minutul în campanie,
a subliniat Rareș Bogdan
El a adăugat că nici cu televiziunile nu a avut vreun contract.
Sumele alocate televiziunilor de către partidele din România vin de la cetățenii români, prin AEP, și au fost în ultimii ani obiectul unor investigații care au arătat că, de fapt, partidele cumpără știri, fără să informeze publicul că acesta se uită la propagandă.
Rareș Bogdan se descrie ca fiind „un caz special, aflat într-o situație inversă față de ceilalți europarlamentari”.
„Eu nu am o problemă de comunicare. Eu am o problemă să comunic cât mai puțin. Orice spun la partid sau altundeva se preia. Sunt căutat de presă pentru că vorbesc și dau informații. Sau intru pe tv și creez știri. Eu nu trebuie să-mi plătesc promovarea. Eu am tăcut mai mult în campanie să nu pară că monopolizez lucruri. Nu am o problemă de promovare”, este autopromovarea făcută de europarlamentar.
De ce a plătit totuși site-urile?
Nevoia de promovare a unor teme aride, „nu foarte juicy” (atrăgătoare, n.r.), este justificarea oferită pentru contractele încheiate cu anumite instituții media.
„Erau subiecte care țineau de chestiuni tehnice, care nu erau atât de interesante. Atunci ele trebuiau promovate în spațiul românesc, trebuia să știe lumea despre Just Transition Fund, de amprenta de carbon la produse, de multe chestiuni care țineau de rezoluțiile din Parlamentul European, care nu erau cele mai interesante din punctul de vedere al traficului. Am promovat barometre de opinie despre pozițiile românilor față de Europa”, a fost explicația oferită de Rareș Bogdan.
Ramona Strugariu, copreședinte REPER, a apărut pe coperta revistei Femeia pentru 3.000 de euro
„Sunt onorată să deschid ediția lunii aprilie a revistei Femeia și să vorbesc, într-un interviu mai amplu, despre realizările mele din Parlamentul European, activitatea politică și campaniile pe care le-am inițiat în ultimii ani, precum „Nu Te Lăsa Dusă!”, campania pentru prevenirea traficului de persoane, și „România la feminin”, a explicat Ramona Strugariu pe pagina sa ramonastrugariu.ro.
Ea explică faptul că a urmărit în revistă ”promovarea femeilor-lider din comunitate, dar şi despre cine este femeia Ramona Strugariu, ce înseamnă să fii mamă şi politician, sau cum poate fi mai bine România”.
Echipa Strugariu a răspuns solicitării Snoop.ro cu precizarea că europarlamentara încurajează libertatea presei și a descurajat finanțarea presei din partea politicienilor.
„Prin intermediul Grupului Renew Europe a fost finanțat un articol în revista Femeia, din aprilie 2024, în valoare de 3.000 de euro”, continuă răspunsul, care explică astfel prezența pe copertă.
În articolul publicat în revista Femeia nu există semnul P, dar logo-ul grupul Renew apare la finalul articolului.
Grupul Renew a plătit și pentru Dacian Cioloș între 91 și 336 de euro pentru un articol
Tot echipa a răspuns și în numele europarlamentarului Dacian Cioloș (REPER), care a folosit din fondurile grupului politic Renew Europe „un buget special pentru diseminarea informațiilor despre activitatea în Parlamentul European”.
„Și-a dorit ca subiectele europene să fie reflectate în special în presa locală din România, care de altfel are și probleme de finanțare. Aceste două obiective au făcut ca europarlamentarul Dacian Cioloș să finanțeze articole în mai multe publicații locale care fac parte din platforma PressHub”, este precizarea făcută de echipa lui Dacian Cioloș.
În privința marcării, toate articolele plătite din fondurile grupului politic RENEW au purtat logo-ul grupului, mențiunea „plătit de către PE/Renew Europe” sau „susținut de Renew Europe”. Condiția marcării este indispensabilă pentru eligibilitatea finanțării acestora de către grupul politic.
„Contractul cu Press Hub/S.C. Personna SRL a început în mai 2023 și s-a terminat în decembrie 2023 și a avut o valoare de 11.069 de euro. Costul publicării unui articol sau a unei știri în publicații, prin intermediul contractului cu PressHub, de exemplu, au variat în funcție de publicație. Costul unui articol a variat între 91 și 336 EUR per bucata, iar cel al unei știri a variat între 34 și 95 EUR per bucata”, sunt datele oferite de echipa lui Dacian Cioloș.
Exemple de articole
Președintele PMP, Eugen Tomac, a dat aproape 60.000 de euro pentru promovare, bani gestionați de popularii europeni
Eugen Tomac a făcut publicitate în următoarele siteuri:
- 13.900 de euro – ianuarie – decembrie 2022 – European Media Connections SRL (Calea Europeană, – deținută de Dan Cărbunaru, fostul purtător de cuvânt al Guvernului Ciucă)
- 1.500 de euro/ 5.000 de euro – mai – iulie 2022 / februarie iulie 203 – Sara Laboratory SRL – (deținută de Ion Cupă, fost deputat și fost membru PMP în 2020)
- 1.200 de euro – octombrie 2022 – SC European Business Environment SRL (deținută de Iosif Buble – știripesurse)
- 500 de euro/ lună – ianuarie 2022 – decembrie 2024 – Flux 24 Media Communications SRL (deținută de Andrei Bădin – Flux24)
- 3.000 de euro – Septembrie – Octombrie 2023 (campanie de comunicare PPE) – S.C. European Business Environment SRL (deținută de Iosif Buble – știripesurse)
- 24.840 de lei – septembrie – octombrie 2023 – Modern Media Group SRL
- 24.881 de lei – februarie 2024 – Modern Media Group SRL
- 2.000 de euro – februarie – martie 2024 – S.C. European Business Environment SRL
- 4.201 euro plus TVA – februarie – martie 2024 – S.C. European Business Environment SRL – (deținută de Iosif Buble – știripesurse)
- 4.500 de euro – martie – aprilie 2024 – S.C. Ancore Media SRL (B1)
„Fac menţiunea că banii sunt alocaţi prin bugetele grupului parlamentar, respectiv PPE, destinate unor astfel de cheltuieli. Referitor la punctul 3 (n.r. – marcare articole cu P), toate materialele publicate din aceste bugete conţin sigla grupului parlamentar (PPE) şi pot fi identificate cu uşurinţă”, a declarat Eugen Tomac, care a fost primul europarlamentar care a răspuns solicitării.
Vlad Botoș, singurul europarlamentar USR, s-a promovat pe știripesurse – 8.000 de euro
Plecarea lui Dacian Cioloș din fruntea USR a determinat o mișcare importantă și la nivelul Parlamentului European. Mai mulți eurodeputați au părăsit USR, iar Uniunea a rămas cu un singur europarlamentar înaintea alegerile din 9 iunie: Vlad Botoș. Ce spune el despre promovare?
Fondurile provin din bugetul grupului politic european din care fac parte și au fost utilizate pentru a informa cu privire la activitatea mea din Parlamentul European sau la activități strict legate de atribuțiile mele de europarlamentar. Nu am utilizat aceste fonduri pentru a promova activitatea mea din România
poziția lui Vlad Botoș pentru Snoop.ro
Ca și în cazul celorlalți europarlamentari, toate articolele au fost marcate cu sigla grupului politic Renew Europe.
Suma per articol publicat a fost de 307 euro.
Vasile Blaga (PNL) a dat 7.000 de euro pentru 14 articole
Principalul beneficiar al sumelor utilizate de Vasile Blaga a fost site-ul Calea Europeană, care aparține fostului purtător de cuvânt al guvernului Ciucă, Dan Cărbunaru.
Potrivit informațiilor furnizate de europarlamentar, Blaga a plătit 7.000 de euro pentru 14 articole de promovare a activității din Parlamentul European. Ele nu au fost marcate cu P, însă au fost promovate în subcategoria PPE a site-ului.
Europarlamentarul PNL menționează și o colaborare cu Smile Media, în valoare de 4.000 de euro, pentru un articol de promovare a obiectivelor politice ale PPE, fondurile aparținând grupului: „Soluțiile popularilor europeni despre atenuarea efectelor crizei energetice”.
Un articol cu această denumire apare pe site-ul HotNews, și a fost publicat pe 17 octombrie 2022.
Blaga subliniază că alături de articol au fost incluse în preț două promovări Facebook și patru zile prezență pe site, „în poziție cu vizibilitate”.
De la Victor Negrescu (PSD), cei mai mulți bani au mers spre site-ul știripesurse
Europarlamentarul social-democrat a declarat că a desfășurat campanii de informare publică privind activitatea desfășurată în PE și Grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor și Democraților.
El a prezentat o listă cu site-urile cu care a colaborat și sumele plătite.
2022
- 2.900 de euro și 7.391 de lei – Campanie de informare privind activitatea anuală desfășurată de Grup S&D: PSNews.ro, HotNews.ro, știripesurse.ro, Atlas FM, Radio Hit FM, DCNews.ro, Alba24.ro, Ziarul Unirea, ProAlba.ro, Cetatea Alba Carolina TV
- 28.560 de lei – Comunicare și suport comunicare desfășurată prin fonduri proprii: stiripesurse.ro
2023
- 1.600 de euro și 17.404 de lei – Campanie de informare privind activitatea anuală desfășurată de Grup S&D: PSNews.ro, HotNews.ro, stiripesurse.ro, Atlas FM, Radio Hit FM, DCNews.ro, Alba24.ro, Ziarul Unirea, Opinia Transilvană, ProAlba.ro, Cetatea Alba Carolina TV
- 28.560 de lei – Comunicare și suport comunicare desfășurată prin fonduri proprii: stiripesurse.ro (28.560 lei);
2024
- 9.520 de lei – Comunicare și suport comunicare desfășurată prin fonduri proprii: stiripesurse.ro (9.520 lei);
Exemple de articole:
„Valoarea unui articol pentru HotNews.ro a fost comunicat de publicație prin cererea de ofertă făcută pentru grupul S&D. Valoarea unui articol publicat de HotNews.ro a fost în anul 2022 de 800 de euro, iar în anul 2023 – 600 de euro”, a subliniat Victor Negrescu pentru Snoop.
Articolele plătit de către S&D sunt marcate obligatoriu cu însemnele grupului din PE.
Dragoș Tudorache: 2.000 de euro către Facebook
Printre europarlamentarii care au răspuns solicitării și au cheltuit cea mai mică sumă pentru promovare se numără Dragoș Tudorache (REPER), cu doar 2.000 de euro.
Suma a fost utilizată în 2022 și fost plătită către Meta, compania care deține platforma Facebook.
Siegfried Mureșan: Nu vă putem comunica valoarea
Europarlamentarul Siegfried Mureșan (PNL) a declarat că nu deține o centralizare a sumelor utilizate pentru promovarea în România și că toate informațiile se află la grupul din Parlamentul European, dar toți angajații sunt în concediu din cauza campaniei electorale.
„Ce vă putem spune este că domnul Mureșan a recomandat întotdeauna sprijinirea, prin aceste campanii, a canalelor media independente, care promovează conținut media de calitate și au nevoie de sprijin, inclusiv a canalelor media locale și regionale”, a fost singurul răspuns oficial pe acest subiect.
Maria Grapini: Toți banii sunt controlați
Maria Grapini a refuzat să prezinte o situație detaliată a site-urilor și a precizat într-un mesaj pe Whatsapp că „toți banii din bugetul Parlamentului European sunt cheltuiți doar cu aprobarea ex-ante a fiecărui contract”.
Dan Motreanu: Nu am o situație, am avut contract cu Agrointeligenția și Calea Europeană
Și europarlamentarul Dan Motreanu (PNL) a invocat perioada de campanie electorală, susținând că nu are o evidență a site-urilor pe care a apărut ca urmare a unor contracte derulate de PPE.
Printre site-urile despre care și-a amintit au fost Calea Europeană, folosit de mai mulți europarlamentari români, și Agrointeligența, site cu profil agricol, fondat de jurnalistul Vlad Macovei, care are și o emisiune la TVR.
Iuliu Winkler, UDMR: Arhiva cabinetului parlamentar e în cutii la Bruxelles
„Sunt de acord cu faptul că transparența reprezintă un principiu fundamental în cheltuirea banilor publici”, este prima frază din răspunsul lui Iuliu Winkler, eurodeputat UDMR, care face parte din grupul PPE.
Și el precizează că toate sumele plătite trec printr-un sistem riguros de verificare și decontare.
„În acest moment ne aflăm în plină campanie electorală. În data de 28 aprilie 2024 activitatea din Parlamentul European a fost suspendată din punct de vedere administrativ. Toate documentele din arhiva cabinetului parlamentar au fost depuse în cutii care sunt depozitate la sediul Parlamentului European din Bruxelles. Cei trei asistenți parlamentari care mă ajută în munca mea sunt în concediu legal de odihnă conform cerințelor Parlamentului European aferente perioadei de campanie electorală. Pentru aceste motive, nu sunt în măsură să fac alte precizări”, a fost poziția europarlamentarului UDMR.
Iuliu Winkler spune că au existat articole și subliniază că toate articolele din presa scrisă sau electronică, precum și materialele TV au fost „marcate cu însemnele vizuale ale grupului PPE”.
Snoop.ro a încercat să ia legătura cu Dan Cărbunaru (Calea Europeană) și Iosif Buble (știripesurse), cei care dețin site-urile care au încasat cei mai mulți bani din contractele cu europarlamentarii români și grupurile din PE, dar aceștia nu au putut fi contactați.