Sari la conținut
Jurnalism fără lesă.

Caută o pagină sau un articol..

  • Alegeri 2025
  • Cât costă panourile lui Crin Antonescu. 500 de „fețe” împărțite de PSD, PNL și UDMR 

    Cât costă panourile lui Crin Antonescu. 500 de „fețe” împărțite de PSD, PNL și UDMR 
    Panourile cu imaginea lui Crin Antonescu au început să fie montate în toate județele la mijlocul lunii martie și vor trebui înlăturate până pe 4 aprilie, data la care începe oficial campania electorală. PSD, PNL și UDMR au convenit să împartă atât cheltuielile pentru afișajul outdoor, cât și responsabilitatea pe județe. Un mare miting va fi organizat, sâmbătă, la Cluj, dar marele absent s-ar putea să fie premierul Ciolacu. 

    „România, înainte! Crin Antonescu președinte!” este mesajul de pe panourile electorale cu care candidatul Alianței PSD-PNL-UDMR încearcă să capteze atenția votanților înaintea alegerilor prezidențiale din mai. 

    Panourile sunt și în limba maghiară în județele unde UDMR are o bună reprezentare. 

    Slogan copiat după cel al lui Viktor Orban din 2022

    Spre exemplu, Uniunea s-a ocupat de instalarea panourilor în județele Covasna, Harghita, Satu Mare, Mureș, Cluj, Bihor, Sălaj și Maramureș, potrivit informațiile obținute de Snoop din Coaliția de guvernare. 

    „Nici nu știam că vor pune panouri în limba maghiară, le-am văzut prin oraș. Nu ne-am ocupat noi de ele, de la centru au stabilit. Bine că le-au pus, dar nu știam nimic. Nu știam că UDMR coordonează campania în județul nostru, nu am fost informați”, a declarat un lider local din Coaliție pentru Snoop. 

    Mesajul pe panourile pentru Crin Antonescu, dar în limba maghiară, este „Elore! Ne hatra”.  Un îndemn similar a avut Viktor Orban, premierul Ungariei, în campaniile electorale: „Elore menjunk, Ne hatra!” Despre asta a scris și G4Media miercuri.

    Surse din Coaliție susțin că asemănarea nu este întâmplătoare. Principalul consultant politic al lui Crin Antonescu este Balint Porcsalmi, fost președinte executiv al UDMR.  Kelemen Hunor a precizat că a lucrat cu Balint Porcsalmi în mai multe campanii electorale și este „un profesionist”.

    400-500 de „fețe” cu Crin Antonescu

    Potrivit informațiilor obținute de Snoop, finanțarea candidatului nu se face dintr-un cont comun până la începerea oficială a campaniei electorale, ci fiecare partid care îl susține a decis să contribuie cu o sumă pentru promovarea outdoor și online a lui Crin Antonescu. 

    Din cauza procedurilor interne de validare a candidaturii și până la înregistrarea alianței la Biroul Electoral Central, candidatul PSD-PNL-UDMR nu a beneficiat până în luna martie de importante resurse financiare, au declarat surse din Coaliție. 

    Mai mult, datoriile cu care a rămas PNL după campania prezidențială a întârziat demararea promovării outdoor, spun lideri din PSD. Liberalii au datorii de peste 30 de milioane de euro după mandatele lui Ciucă și Bode, aflându-se într-o criză financiară.

    Decizia în Coaliție a fost ca fiecare partid care sprijină campania lui Crin Antonescu să contribuie cu o sumă la panouri. 

    Potrivit mai multor surse politice consultate de Snoop, numărul „fețelor” pe care apare Crin Antonescu este de aproape 500 în versiunea clasică și 100 de fețe pe panourile cu led. 

    Comparativ, Nicușor Dan a anunțat că are instalate 356 de „fețe” pe panourile care au apărut la începutul lunii februarie. El a declarat că plătește 200.000 de euro pentru două luni de promovare. O față reprezintă o singură parte a unui panou, care poate avea una, două sau trei fețe. 

    Site-ul de investigații Snoop.ro a dezvăluit anul trecut că Nicolae Ciucă a plătit 500.000 de euro pentru fiecare lună în care și-a promovat lansarea cărții „În slujba țării”. Pentru perioada mai-august, PNL a plătit 2,5 milioane de euro pentru panourile cu „Un ostaș în slujba țării”, 500.000 de euro reprezentând producția, iar două milioane de euro chiria. 

    PSD și PNL au plătit câte 200.000 de euro

    Panourile lui Crin Antonescu au costat 440.000 de euro (2.2 milioane de lei), potrivit informațiilor obținute de Snoop. 

    Suma se împarte astfel: 

        • 200.000 de euro  – PSD

        • 200.000 de euro – PNL

        • 40.000 de euro – UDMR

    Costel Alexe, coordonatorul PNL pentru regiunea Moldovei, a declarat pentru Snoop că fiecare partid din Coaliție a primit sarcina să se ocupe de județele pe care le administrează. 

    „La Iași, PNL s-a ocupat de partea de panouri. La fel în alte județe cu administrație liberală”, a precizat Alexe. 

    Mircea Roșca, managerul campaniei lui Crin Antonescu: Era rău dacă panourile lipseau

    Coordonatorul campaniei lui Crin Antonescu susține că panourile candidatului se instalează de „două săptămâni”, dar „apar mai multe în perioada următoare”.

    „Crin Antonescu are o notorietate destul de mare și nu ne-am făcut o strategie de campanie bazată pe panouri. Am stabilit să fie câteva pe județ, dar costurile se împart între cele trei partide, plus panourile instalate la inițiativa filialelor. Știu că a fost vorba de o medie de 6–7 panouri per județ, în funcție de mărimea județului. Sectoarele din București au avut și panotaj propriu”, a precizat Mircea Roșca pentru Snoop. 

    Cu toate că panourile au fost instalate, liberalul spune că acest tip de promovare electorală „nu mai ajută”. Admite însă că în lipsa panourilor s-ar fi putut specula că PSD, PNL și UDMR nu se implică suficient în campania lui Crin Antonescu. 

    Panou cu Crin Antonescu în București. Foto: Cristian Andrei / Snoop

    „Dar dacă lipseau cu desăvârșire nu era bine. Ca importanță și impact nu cred că mai contează atât de mult panourile. Putea să fie un semnal negativ dacă nu apăreau panourile, văd că presa tot inventează că sunt tensiuni în Coaliție, că domnul Antonescu este nemulțumit de campanie. Chiar nu l-am văzut nemulțumit pe domnul Antonescu în nici măcar o zi, este chiar încântat. Nu forțează și nu pune presiune pe partide, nu își bazează campania pe partidele politice, trebuie să convingă românii”, a descris Roșca situația din campania lui Crin Antonescu. 

    Marcel Ciolacu ar putea lipsi de la evenimentul lui Crin Antonescu de la Cluj

    În această săptămână, Coaliția va organiza un miting electoral pentru Crin Antonescu la Cluj. Responsabil pentru campania candidatului în Transilvania este Emil Boc, prim-vicepreședinte PNL. La eveniment ar urma să participe Kelemen Hunor, președintele UDMR, Sorin Grindeanu, prim-vicepreședinte PSD, dar și președintele interimar al PNL, Cătălin Predoiu. 

    Nu este încă sigură participarea premierului Marcel Ciolacu din cauza programului. 

    „Agenda dânsului suferă, nu avem o confirmare la momentul acesta”, a afirmat Mircea Roșca pentru Snoop. 

    La mitingul din piața Albă Iulia din Cluj sunt așteptați să participe 10.000 – 15.000 de persoane. 

    „Ne bazăm ca jumătate din cei care participă să vină din proprie inițiativă. Emil Boc este gazda noastră, ne așteptăm să fie foarte multă lume, deși nu am mobilizat foarte tare organizațiile. Este o strategie pe Cluj și localitățile învecinate să vină oamenii din proprie inițiativă. Este un miting al Coaliției, dar asumat de PNL Cluj. Va fi un miting electoral clasic, cu scenă, discursuri, ne bucurăm de candidatul nostru”, a dezvăluit coordonatorul campaniei lui Crin Antonescu. 

    Staff-ul lui Crin Antonescu pregătește alte două mitinguri până la startul campaniei electorale, unul fiind în Oltenia. Potrivit mai multor sondaje de opinie, Crin Antonescu este cotat cu șanse să intre în turul al doilea al alegerilor prezidențiale.

    Foto deschidere: Malina Norocea/Inquam Photos

    Despre autor
    Cristian Andrei este jurnalist de 17 ani, fiind preocupat de politica internă și modul în care partidele finanțează mass-media. A lucrat în presa tipărită, televiziune și online. A făcut parte din redacția Gândul ca reporter special, iar în televiziune a lucrat pentru Digi24. A fost senior editor la Radio Europa Liberă România și reporter Libertatea. În 2022, a câștigat premiul „Ion Rațiu” pentru jurnalism după investigațiile despre mecanismul prin care partidele își cumpără, cu bani publici, imagine pozitivă în presă.