Sari la conținut
Jurnalism fără lesă.

Caută o pagină sau un articol..

  • Alegeri 2025
  • 356 de afișe cu Nicușor Dan. Toate detaliile campaniei „România onestă”: cât costă, unde sunt panourile, de unde vin banii

    356 de afișe cu Nicușor Dan. Toate detaliile campaniei „România onestă”: cât costă, unde sunt panourile, de unde vin banii
    Panourile cu Nicușor Dan și mesajul „România onestă” au fost instalate la începutul lunii februarie, fiind primul prezidențiabil care a demarat o campanie outdoor la nivel național. Costul pentru două luni este de peste 200.000 de euro, potrivit unui răspuns pentru Snoop.ro.

    Nicușor Dan și-a anunțat intenția de a candida independent pentru Palatul Cotroceni după anularea alegerilor prezidențiale din noiembrie 2024. Primarul Capitalei nu a participat în competiția din toamna anului trecut.

    Campania de promovare a candidatului Nicușor Dan se derulează între 1 februarie și 3 aprilie 2025, iar valoarea totală a contractului, potrivit echipei primarului, este de 210.616 euro cu toate taxele incluse. El a precizat că plățile se vor face după 30 sau 45 de zile de la instalarea panourilor.

    „Bugetul include închirierea spațiilor, producție, decorare, taxă locală de publicitate și TVA”, se precizează în răspunsul pentru Snoop.ro.

    Edilul afirmase, sâmbătă, în cadrul unui eveniment de campanie, că suma o va plăti din donațiile pe care le strânge pe site-ul său.

    Nicușor Dan a obținut din donații, până pe  12 februarie, peste 600.000 de lei (circa 120.000 de euro). Obiectivul declarat este să adune trei milioane de lei până la 1 martie 2025.

    Până în seara zilei de 12 februarie, cea mai mare donație aparține unei persoane care nu a dorit să-și prezinte identitatea și este de 24.900 de lei. În total, au donat peste 1.800 de persoane. Fiecare donație este însoțită de actul de identitate al donatorului, dar acesta poate decide să rămână anonim.

    Imagine din București cu un panou care îl afișează pe Nicușor Dan. Foto: Răzvan Luțac / Snoop

    Cine sunt firmele de panotaj

    Contractul de promovare a fost semnat cu Getica OOH, companie care are panouri proprii, dar care a închiriat locații suplimentare de la Aleea Media, Euromedia, New Age, City Media, Universal Solution și Alsacian Group, se arată în răspunsul pentru Snoop.ro.

    Firma Getica OOH este administrată de Jean-Costin Rădulescu, dar la acționari apare un offshore înregistrat în Cipru: Ecurdo Limited. Compania a declarat pentru 2023 o cifră de afaceri de aproape 20 de milioane de lei și un profit de 2,18 milioane de lei.

    Cele mai multe panouri cu Nicușor Dan au fost instalate în București – 113 bucăți. Suprafața de expunere, potrivit echipei de campanie, reprezintă o singură față a unui panou publicitar. În răspunsul pentru Snoop.ro sunt cuprinse și panourile cu led pe care apare Nicușor Dan.

    Alegerile prezidențiale sunt programate pe 4 mai, primul tur, și 18 mai, turul al doilea. Candidații au voie, potrivit legii, să folosească afișajul outdoor în perioada de precampanie, care se încheie cu 30 de zile înainte de primul tur.

    Cheltuielile candidaților din precampanie nu sunt rambursate de Autoritatea Electorală Permanentă. Campania lui Nicușor Dan nu beneficiază de subvenție de la stat, ci se bazează integral pe donații sau împrumuturile luate de candidat.

    Ieri, un cetățean i-a donat peste 16.000 lei lui Nicușor Dan, cu mesajul „sper să câștigați”

    Zece reguli pentru campanie și precampania electorală

    prezent – 3 aprilie 2025

    1. Panourile, permise în precampanie

    Panourile electorale și afișajul outdoor („mesh”-uri, bannere) sunt permise în perioada de precampanie. Parlamentul a stabilit prin lege că precampanie înseamnă orice perioadă care nu e campanie. 

    4 aprilie 2025 – 3 mai 2025

    2. În campanie, doar tipărituri mici

    Campania electorală durează 30 de zile și reprezintă perioada înaintea unui vot. În cele 30 de zile de campanie, afișajul outdoor este interzis. Sunt permise doar tipăriturile de mici dimensiuni, afișate în zone speciale stabilite de autorități. 

    3. Cheltuielile din precampanie nu se decontează

    Cheltuielile din precampanie nu se decontează de Autoritatea Electorală Permanentă. Orice cheltuială efectuată până în data de 3 aprilie 2025 este considerată cheltuială efectuată în precampanie. 


    4. În precampanie se strâng semnături

    Precampania nu are o limită de cost, iar scopul ei este să crească notorietatea unor candidați. În această perioadă se strâng și semnăturile pentru susținerea candidaturii. 

    5. Singura excepție din ultimii 10 ani

    Campania lui Nicolae Ciucă de promovare a cărții „În slujba țării” s-a derulat și în timpul campaniei pentru europarlamentare și locale. A fost singura campanie outdoor din ultimii zece ani care s-a suprapus cu o campanie electorală. Mai multe Birouri Electorale Județene au cerut PNL să elimine panourile cu Nicolae Ciucă, motivând că încalcă legislația electorală. În alte județe, BEJ-urile au decis ca panourile să nu fie înlăturate. 

    6. Cine a dat jos panourile în campanie

    USR, AUR, PSD nu au avut panouri în perioada campaniilor electorale (30 de zile înainte de vot).

    7. Când se marchează cu CMF

    Candidații care obțin 3% pot solicita rambursarea sumelor cheltuite în campanie, dar nu a celor folosite în precampanie. Toate materialele electorale din perioada campaniei se marchează cu un cod CMF (Cod Mandatar Financiar). Nu există CMF în perioada de precampanie. 

    8. Când NU ai voie să te promovezi contra cost la TV

    Candidații nu au dreptul să se promoveze contra cost la televiziuni în perioada de precampanie. Marile partide, PSD – PNL, au folosit însă un artificiu: au încheiat contracte de promovare cu site-urile televiziunilor. 

    9. Cine trebuie să controleze campania

    Controlul campaniilor electorale, dar și precampaniilor, revine Autorității Electorale Permanente. Dacă există sesizări, pot interveni și procurorii.

    10. Trebuie să declari sumele cheltuite

    Un candidat nu poate beneficia de campanii făcute de alte persoane/entități fără să declare sumele cheltuite. Spre exemplu, Klaus Iohannis, președinte în funcție, a primit în 2019 bani de la PNL pentru campanie.

     Notă: fotografiile de mai sus au scop ilustrativ.

    Cât au costat panourile lui Ciucă, Lasconi și Simion

    Cea mai scumpă campanie de promovare outdoor a avut-o în 2024 candidatul PNL, Nicolae Ciucă. Liberalii au plătit doar pentru promovarea cărții lui Nicolae Ciucă 2.5 milioane de euro, în intervalul mai – august, după cum a dezvăluit Snoop.ro.

    Potrivit informațiilor obținute de Snoop.ro, Nicolae Ciucă a beneficiat de 400 de panouri cu 762 de fețe.

    USR a precizat că a plătit peste 1.5 milioane de euro pentru panourile Elenei Lasconi. Uniunea a contractat 683 de fețe panouri publicitare.

    George Simion, candidatul AUR la alegerile prezidențiale, a cheltuit 450.000 de euro pentru panourile instalate în perioada iunie – august 2024. Partidul a folosit alți 300.000 de euro până la începerea campaniei electorale. Marius Lulea, prim-vicepreședinte AUR, a precizat că au fost 350 fețe de panou cu George Simion.

    Fotografii și infografice: Răzvan Luțac

    Despre autor
    Cristian Andrei este jurnalist de 17 ani, fiind preocupat de politica internă și modul în care partidele finanțează mass-media. A lucrat în presa tipărită, televiziune și online. A făcut parte din redacția Gândul ca reporter special, iar în televiziune a lucrat pentru Digi24. A fost senior editor la Radio Europa Liberă România și reporter Libertatea. În 2022, a câștigat premiul „Ion Rațiu” pentru jurnalism după investigațiile despre mecanismul prin care partidele își cumpără, cu bani publici, imagine pozitivă în presă.