Mergi la conținut
Jurnalism fără lesă.

Caută o pagină sau un articol..

  • Investigații
  • Panourile „Ostașului Ciucă”: 2 milioane de euro plătiți din bani publici de PNL pentru cartea lui Nicolae Ciucă

    Panourile „Ostașului Ciucă”: 2 milioane de euro plătiți din bani publici de PNL pentru cartea lui Nicolae Ciucă
    PNL a comunicat, la întrebările Snoop, că din luna mai și până azi a cheltuit „din subvenții acordate de la bugetul de stat” 510.000 de euro pe lună pe 400 de panouri stradale care promovează cartea lui Nicolae Ciucă, un proiect personal finanțat din bani publici. Partidul a mai achitat 450.000 de euro pentru producerea și montarea afișajului în toată țara.

    În total, 2 milioane de euro pe primele trei luni. Contractul continuă.

    • În perioada 10 mai – 9 iunie 2024 a fost prima oară din 2015, de când legea română a interzis publicitatea electorală outdoor, când un partid și-a păstrat panotajul în timpul campaniei. În locul lui Nicolae Ciucă, pe panouri a apărut cartea lui Nicolae Ciucă, cu figura acestuia pe copertă.
    • „Noi am făcut un deal că am luat panourile pe un an de zile”, a explicat Rareș Bogdan, prim-vicepreședinte PNL. El a spus că „panourile le-am plătit strict în zona electorală, iar, în rest, le-am ocupat cu altceva”, referindu-se la cartea șefului său de partid.
    • PNL a oferit sumele cheltuite pentru marketingul cărții lui Ciucă, la cererea site-ului de investigații Snoop.
    • Rareș Bogdan nu vede niciun conflict de interese în a finanța din bani publici o carte privată și spune că „Faptul că vorbim despre o carte pe mine mă bucură. După mult timp, de la Cățeluș cu părul creț și Capra cu trei iezi, unii vor mai ține, în sfârșit, mâna pe o carte”.

    400 de panouri de outdoor cu imaginea lui Nicolae Ciucă sunt prezente în orașele, pe autostrăzile și pe drumurile naționale din România. Imaginea lui Ciucă se reflectă în 762 de afișaje, a comunicat oficial PNL, la cererea site-ului de investigații Snoop. Partidul subliniază că există panouri cu mai multe „fețe” ale lui Ciucă, de aceea numărul de afișaje e mai mare decât numărul celor 400 de panouri. 

    Fotografia lui Nicolae Ciucă este cea de pe coperta cărții „Un ostaș în slujba țării”. Snoop.ro vă prezintă detaliile acestei finanțări. 

    Pentru perioada 15 mai – 15 iunie, care s-a suprapus în bună măsură peste campania electorală, prețul a fost de 510.000 de euro chiria, TVA și taxe locale, a comunicat PNL. În plus 450.000 de euro este costul care a fost înregistrat o singură dată, la începutul campaniei, pentru producerea panourilor cu cartea și pentru montarea lor.

    Totalul de până acum al publicității outdoor pentru carte a fost de 2 milioane de euro, pe cele trei luni scurse. 

    Până la finalul anului, afișarea volumului lui Nicolae Ciucă va costa, în total, peste 4 milioane de euro. 

    Răspunsul PNL pentru Snoop:

    Notă: aproximativ 15,5 euro / zi / AFIȘAJ, nu panou. Ce înseamnă afișaj? Un panou poate avea 1-2, chiar 3 fețe/afișaje (de exemplu, un panou de la Promenada Mall București, dispus în triunghi).

    Drumurile se măsoară în „ciuci”

    „Cât mai este până la Cluj? Vreo 17 ciuci”. Omniprezența panourilor cu volumul lui Nicolae Ciucă, „Un ostaș în slujba țării”, n-a trecut neobservată. A fost tratată, în general, ca o glumă.  

    „Bulgaria, sufocată de panouri cu Ciucă pe drumurile care duc spre Grecia”, scrie Times New Roman – „site de umor involuntar”. În emisiunile de la televizor se discută ludic sau tangențial despre această puternică publicitate a unei cărți. Nimeni nu spune însă cât a costat sau cine a plătit rețeaua extinsă de afișaj stradal.

    Panourile sunt publice și sunt amplasate în cele mai vizibile locuri, însă lipsește un element fundamental: care este sursa de finanțare pentru cea mai scumpă campanie outdoor din 2024?

    Cartea va apărea la editura RAO

    Nicolae Ciucă a anunțat, în timpul campaniei electorale pentru europarlamentare, că va publica, în luna iunie, o carte la editura RAO. Nu a oferit informații despre costuri.

    Primul termen de lansare nu a fost respectat. Lansarea cărții s-a amânat pentru luna august. Ca autor și deținător inițial de drepturi intelectuale pe carte, Nicolae Ciucă a precizat că toate încasările vor fi „donate către inițiative caritabile”. 

    „Paginile acestei cărți sunt despre mine. Sunt gândurile mele despre ce a însemnat tranziția de la om de armată la om politic. Sunt despre viața mea, cea din spatele pupitrului, microfonului sau televizorului”, a scris Nicolae Ciucă pe site-ul dedicat cărții, nicolaeciuca.ro.

    Panou afișat în Bănești, Prahova

    Promisiunea lui Ciucă: „Nu am nimic de ascuns!”

    Snoop a luat legătura cu președintele PNL, Nicolae Ciucă, și i-a solicitat să ofere detaliile legate de promovarea lucrării „Un ostaș”. Cererea a ajuns la partid.

    PNL a admis că a plătit pentru marketingul cărții lui Nicolae Ciucă, că a închiriat panourile până la finalul anului și că sursa de finanțare o reprezintă banii publici. Dar partidul nu  a oferit sume.

    Președintele PNL a promis și a garantat către Snoop că va oferi toate informațiile legate de costul promovării prin intermediul panourilor.

    „Nu am nimic de ascuns”, a fost mesajul transmis de Nicolae Ciucă.

    A treia variantă de răspuns la solicitarea Snoop a fost primită pe 26 iulie 2024. Sunt sumele de mai sus: 353.000 de euro chirie pe lună, 150.000 de euro TVA și taxe locale, de asemenea plătibile lunar. Apar informații despre numărul panourilor și costul plătit. 

    Hotărârea din ianuarie: chipul lui Nicolae Ciucă să fie pe panourile PNL

    Povestea banilor din spatele promovării începe în ianuarie 2024, lună în care PNL a decis să demareze un intens marketing outdoor. În centrul ei trebuia să fie chipul lui Nicolae Ciucă.

    Chiar dacă aspirațiile prezidențiale ale liderului PNL se negociau încă în Coaliția cu PSD, decizia promovării fusese deja luată.

    „În luna ianuarie-februarie s-a luat decizia. Am închiriat cele mai bune zone de panotaj din toată țara, până în luna decembrie. A fost o strategie gândită pentru prezidențiale, dar care a ajutat și la locale și europarlamentare”, a dezvăluit un lider PNL pentru Snoop.ro.

    Rareș Bogdan: „Un deal foarte bun, pe un an de zile”

    El insistă că PNL a luat panotajul pentru un an și că a realizat „un deal foarte bun”.

    „Noi am făcut rezervare, putem considera că nu au costat nimic panourile și le-am plătit strict în zona electorală, iar, în rest, le-am ocupat cu altceva. Noi am luat panourile pentru campania electorală, în rest puteam pune pe ele orice. Dacă veți trimite la o companie, Euromedia, Exclusiv Media, cele care dețin 14.000 – 20.000 de panouri, dacă solicitați să vă dea octombrie – noiembrie, veți vedea că prețul e explodat. Noi am făcut un deal că am luat pe un an de zile”, a explicat prim-vicepreședintele PNL strategia partidului.

    Rareș Bogdan a repetat că panourile stăteau „goale”, dacă nu exista panotajul pentru publicitatea cărții lui Nicolae Ciucă.

    „Cititul cărților este mai mic în România decât în Spania, stăm destul de prost. Faptul că vorbim despre o carte pe mine mă bucură. După mult timp, de la Cățeluș cu părul creț și Capra cu trei iezi, de la Aventurile lui Huckleberry Finn și Tom Sawyer, unii vor mai ține, în sfârșit, mâna pe o carte. Probabil, nici Cireșarii cele cinci volume sau Winnetou nu le-au mai avut în mână. Nu le cer să citească nici Goethe, nici Dante Alighieri, nici Cărtărescu, nici Bergler, nici Istoria Religiilor a lui Eliade, nici Giovanni Sartori”

    – Rareș Bogdan pentru Snoop.ro

    Înainte de reclama cărții, chipul lui Ciucă a fost promovat ca un mesaj politic, pe aceeași rețea extinsă de panouri, în martie și aprilie. Acestea au fost lunile în care PNL a umplut țara cu chipul lui Nicolae Ciucă. 

    Până în luna mai, legea nu a impus restricții pentru publicitatea politică, martie și aprilie fiind considerată perioadă de precampanie.

    „Prima dată au apărut panourile cu PNL din precampanie. Era luna martie, panourile erau albastre. Acelea cu «Construim, dezvoltăm». În faza a doua, toate panourile au avut cu ele chipul lui Nicolae Ciucă. Nicolae Ciucă a apărut pe toate panourile PNL și a fost prins și în campania pentru locale. Candidații pentru primării și șefii de Consilii Județene au apărut pe panouri cu Nicolae Ciucă”, a explicat un alt membru al conducerii PNL.

    Costul acestei prime campanii este ținut la secret de conducerea partidului. De două luni, PNL nu a răspuns. 

    „Panourile albastre” din aprilie 2024. Foto via Epsilonmedia.ro

    Ostașul Ciucă”, singurul care iese din regula „colii A4”

    A venit luna mai și toate partidele au fost obligate de lege să renunțe la campania de panotaj. În campania electorală este interzis ca partidele politice să aibă o expunere outdoor: niciun partid nu a avut voie să aibă bannere sau panouri. Toate posterele trebuie limitate la dimensiunea unei coli A4.

    Spre exemplu, USR a renunțat la bannerele și panourile cu Cătălin Drulă, deși nici acesta nu candida la locale sau europarlamentare.

    Singura excepție a fost outdoor-ul cu același Nicolae Ciucă, metamorfozat în afișaj, pe aceleași panouri, în favoarea cărții ”Un ostaș”. 

    „Aici a fost întreaga cheie. Noi am întrebat Autoritatea Electorală Permanentă dacă putem să păstrăm panourile cu Nicolae Ciucă. Ele nu au semnul PNL, nu vreun îndemn la vot. Panourile au culoarea neagră și au două tipuri de mesaj: «Un ostaș în slujba țării»și «Povestea mea: de la ostaș la om politic». Am primit ok-ul să nu le dăm jos, chiar dacă ele au fost contestate și la Birourile electorale județene”, susțin surse din PNL.

    Liberalii consultați de Snoop precizează că spațiul pentru panotaj „nu avea sens să rămână gol” și de aceea a fost concepută „campania pentru Ciucă și cartea sa”.

    AEP nu a răspuns întrebărilor Snoop până la publicarea acestui articol.

    În unele județe, birourile electorale le-au considerat ilegale, dar nu au fost date jos

    AUR și PSD au contestat la Birourile Electorale Județene (BEJ) menținerea panourilor cu președintele PNL. 

    Formate din judecători, dar și reprezentanții partidelor, BEJ-urile sunt singurele autorități care pot decide în timpul campaniei electorale.

    Mai multe Birouri Electorale Județene au dat dreptate solicitării partidului condus de George Simion, contra panourilor cu volumul lui Nicolae Ciucă.

    Alte Birouri Electorale Județene au respins aceeași sesizare AUR.

    Într-o decizie din 5 iunie 2024, Biroul Electoral de Circumscripție Municipală Bistrița a decis că panoul publicitar de pe DN17, „pe porțiunea de drum între sensul giratoriu din dreptul benzinăriei PETROM și pasarela peste calea ferată”, cu „imaginea domnului Ciucă pe fundal negru” trebuie înlăturat.

    În unele decizii BEJ se precizează că legea este încălcată, iar panourile reprezintă materiale de propagandă electorală care trebuie interzise și înlăturate.

    „Biroul electoral de circumscripţie judeţeană nr.33 Sălaj a dispus înlăturarea afişelor amplasate pe un panourile publicitare din localităţile Zimbor, Vârşolţ şi Bizuşa ce îl reprezintă pe domnul Nicolae Ciucă, pe fundal negru, având inscripţionat mesajul: «Un ostaş în slujba țării», numele Nicolae Ciucă, gradul militar – general (R) şi o adresa paginii de internet nicolaeciucă.ro”, este decizia BEJ Sălaj în urma unei sesizări depuse de Partidul Social Democrat.

    Dar decizia nu a fost aplicată, susține președintele PSD Sălaj, Ionel Ciunt, nu înțelege de ce panourile nu au fost demontate.

    „Chiar dacă BEJ ne-a dat câștig de cauză și a impus măsuri pentru demontarea panourilor, ele au rămas acolo unde au fost montate și sunt în proximitatea drumului național Zalău – Cluj. Mi se pare ciudat că panourile nu au fost demontate”, a declarat liderul social-democrat din Sălaj pentru Snoop.

    Foto: Inquam Photos / George Călin

    În Timiș au fost coborâte câteva zile

    Panourile au rămas, astfel, la locul lor, în pofida deciziilor luate de Birourile electorale județene. Au fost înlăturate doar câteva. Biroul Electoral Municipal din Timișoara decide ca panourile să fie înlăturate. Câteva zile mai târziu, Biroul Electoral Timiș a decide că panourile pot rămâne.

    PNL a solicitat un punct de vedere Autorității Electorale Permanente, care a răspuns că panourile nu reprezintă propagandă politică, au explicat lideri PNL pentru Snoop.

    „Într-o mișcare care ar putea fi considerată una dintre cele mai scumpe farse politice ale deceniului, Partidul Național Liberal (PNL) a decis să investească milioane de euro în panouri publicitare gigantice cu imaginea premierului Nicolae Ciucă. Deși sperau să impulsioneze popularitatea liderului lor, rezultatul a fost, surprinzător, un nemișcat și încăpățânat 6% în sondaje”, este ironizat președintele PNL pe site-ul AUR.

    Panourile lui Nicolae Ciucă, cu mesajul „Un ostaș în slujba țării” reprezintă prima campanie outdoor care rezistă în timpul unei campanii electorale după intrarea în vigoare a noii legi privind finanțarea partidelor și a campaniilor electorale, modificare legislativă din 2015.

    AUR a mai făcut sesizări către Birourile Electorale Județene în județele Giurgiu, Albă, Călărași, Sălaj, Tulcea, Sibiu, Constanța și Prahova. Au fost admise, potrivit prim-vicepreședintelui Marius Lulea, în Giurgiu, Călărași, Argeș și Constanța, celelalte sesizări fiind respinse.

    Panourile cu Ciucă au fost considerate ilegale în fieful PNL

    Biroul Electoral Județean din județul Cluj, dar și instanțele care au judecat contestațiile, au decis că panotajul pentru Nicolae Ciucă nu respectă legislația. 

    „S-au montat în municipiul Cluj-Napoca, în comunele învecinate cum ar fi Feleacu, Apahida sau Baciu, sunt în zona metropolitana. Am mai avut în sate precum Tureni, Săndulești și Mihai Viteazul. Ni s-au admis toate sesizările de înlăturare a panourilor. Au fost înlăturate aproape toate panourile, în cazul comunelor Tureni și Săndulești deși am avut decizii definitive ele nu s-au pus niciodată în aplicare. Știu că s-au dat și amenzi”, a precizat Oana Murariu, președinta USR Cluj.

    Potrivit acesteia, în comuna Feleacu a fost demontat un panou, dar a doua zi a fost instalat altul „fix vizavi”.

    Birourile Electorale de Circumscripție au admis și sesizările PSD împotriva panourilor instalate de PNL pentru Nicolae Ciucă în luna mai. 

    În decizia unui Birou electoral de circumscripție se precizează că „nu poate fi disociată funcția de președinte PNL de imaginea acestui partid în contextul alegerilor din 9 iunie 2024”.

    Cât costă panourile cu Nicolae Ciucă și câte sunt. PNL a folosit bani publici ca sursă de finanțare

    Panou cu Nicolae Ciucă amplasat între Predeal și Azuga, cu Munții Bucegi în fundal


    Site-ul Snoop.ro l-a întrebat pe Nicolae Ciucă, pe 10 iunie, prin intermediul unei solicitări în baza legii privind informațiile de interes public, cât au costat panourile prin care își face marketing la propria carte și cine le-a plătit. 

    Primul răspuns a venit din partea Biroului de Presă al PNL pe 19 iunie. Nu conținea nicio informație despre costul reclamei pentru cartea lui Nicolae Ciucă.

    Conținea, totuși, o informație importantă: PNL a plătit pentru campania outdoor „Un ostaș în slujba țării”. Justificarea oferită a fost că este multiplicat „mesajul președintelui partidului, Nicolae Ciucă”

    „Cartea promovată, Un ostaș în slujba țării, conține informații relevante și valoroase care contribuie la o mai bună înțelegere a viziunii și experienței liderului PNL, aspecte esențiale pentru electoratul nostru. Este important de menționat că utilizarea panotajului outdoor pentru promovarea liderilor politici este o practică comună și legală, folosită de toate partidele politice din România. Aceasta reprezintă un mijloc eficient de comunicare a mesajelor esențiale și de evidențiere a calităților liderilor partidului, în conformitate cu normele și reglementările în vigoare”, se arată în răspunsul primit de la PNL la solicitare.

    PNL despre finanțare: „Din subvenții acordate de la bugetul de stat”

    A doua informație oferită de PNL este legată de contractul pentru serviciile de panotaj outdoor: „a fost încheiat pe durata întregului an, asigurând o prezență continuă și consistentă a mesajelor noastre”

    Snoop a revenit cu o nouă solicitare către conducerea PNL pentru că informațiile financiare privind publicitatea outdoor cărții lui Nicolae Ciucă nu au fost prezentate, deși s-au folosit bani publici.

    Pe 1 iulie 2024, PNL revine cu un răspuns și insistă că s-a respectat cadrul legal. Nici de această dată nu oferă informații despre prețul finanțării pentru cartea președintelui PNL.

    „Panotajul outdoor prin care s-a promovat apariția cărții Președintelui Partidului Național Liberal, Nicolae Ionel Ciucă nu a constituit activitate de publicitate electorală în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale și pentru Parlamentul European, raportat la condițiile cumulative prevăzute de art. 36 alin. 7 din Legea nr. 334/2006 pentru materiale de propagandă electorală”, precizează liberalii.

    PNL adaugă că nu au fost stabilite detalii precum „editarea/promovarea sau distribuirea cărții”.

    Liberalii menționează în răspuns că în timpul campaniei electorale poate fi făcută publicitate care nu constituie propagandă electorală, iar plata pentru aceste materiale putându-se realiza inclusiv „din subvenții acordate de la bugetul de stat”.

    400 de panouri

    Europarlamentarul PNL spune că toată campania outdoor pentru Nicolae Ciucă „nu are relevanță din punctul de vedere al candidaturii”, dar recunoaște că s-a promovat cartea pentru ca „lumea să înțeleagă cine este liderul PNL”.

    „Este un om care a făcut foarte multe lucruri pentru România. De jos, din Plenița, la liceul militar, apoi la Academie, apoi cu studii făcute inclusiv în SUA, unde a avut colegi prestigioși care conduc azi ministere, fie diverse corpuri de armată la nivelulul NATO, Franței, Marii Britanii sau țărilor nordice”, este descrierea făcută lui Nicolae Ciucă de Rareș Bogdan.

    Liberalii au explicat pentru site-ul de investigații Snoop.ro că au amplasat circa 400 de panouri/ 762 de „fețe” cu chipul lui Nicolae Ciucă. Ele au diferite dimensiuni și localizări, provenind de la mai mulți furnizori specializați, cu date de montaj diferite. Toate sunt folosite în campania outdoor „Un ostaș în slujba țării”.

    Un panou poate avea, potrivit informațiile primite de la partenerii PNL, o față, două sau chiar trei.

    Într-o singură lună, în intervalul 15 mai 2024 – 15 iunie 2024, 510.000 de euro au fost folosiți din subvenția PNL pentru chiria panourilor, potrivit datelor oficiale oferite în exclusivitate de conducerea partidului pentru Snoop. Prețul include taxe, costurile de producție sau de montaj.

    PNL a precizat că este un cost recurent, adică suma poate să fie plătită în fiecare lună, dacă panourile sunt păstrate până în luna decembrie.

    Rezultă că doar campania de panotaj pentru marketingul cărții lui Nicolae Ciucă poate ajunge la 4 milioane de euro, dacă panourile actuale sunt menținute.

    „În momentul de față se analizează strategia media pentru perioada următoare ceea ce poate impacta panotajul, având în vedere faptul că Partidul Național Liberal a rezervat și contractat aceste panouri încă din luna februarie pentru întreg anul 2024, având în vedere toate campaniile electorale din acest an și toate materialele de promovare ale partidului”, subliniază PNL în răspunsul pentru Snoop.ro.

    Potrivit sursei citate, drepturile patrimoniale de autor cu privire la cartea „Un ostaș în slujba țării” au fost cedate de Nicolae Ciucă către PNL cu „titlu gratuit”, iar „toate deciziile privind editarea, promovarea și distribuirea cărții reflectă exclusiv strategia de comunicare a Partidului Național Liberal”.

    PSD nu crede în panourile lui Ciucă: Cea mai scumpă campanie de marketing

    Social-democrații au remarcat campania agresivă de panotaj a PNL, iar premierul Marcel Ciolacu a avut un mesaj dur la adresa partenerului său de Coaliție: „onoarea nu este doar pe panouri”.

    Pentru Lucian Romașcanu, purtător de cuvânt al PSD, campania lui Nicolae Ciucă pentru reclama cărții „Un ostaș în slujba țării” reprezintă doar un „soi de furat startul în campania electorală”.

    „Am un mesaj, sper să îl preia amical Victor Ponta, Am mai avut și noi campanii cu panouri și cine a făcut campania cu panouri nu a câștigat”, a spus Romașcanu pentru Snoop.ro. La fel ca reprezentanții AUR, nici social-democrații nu îi dau mari șanse lui Nicolae Ciucă în competiția pentru prezidențiale.

    Cu experiență în zona de media și marketing, Romașcanu spune că „nivelul ROI (Return on investment) va fi foarte slab” în cazul președintelui PNL.

    „Mi se pare cea mai scumpă campanie de marketing pentru un rezultat în vânzări care nu va fi pe măsură, dar este decizia PNL. Cred că e o cheltuială exagerată pentru beneficiile pe care le va obține domnul Ciucă. Fiecare cheltuie banul cum crede, legal să o facă”, a declarat purtătorul de cuvânt al PSD.

    Campion pe drumul Bran – Valea Prahovei – București

    La începutul lunii iulie, o echipă Snoop.ro a numărat panourile de pe cel mai aglomerat drum din România, DN1 – Valea Prahovei. Cu două completări:

    – DN73E și DN73A Bran – Predeal, două dintre cele mai vizitate stațiuni turistice din România
    – autostrada A3 Ploiești-București.

    Adică drumul parcurs de mii de oameni care ajung, în weekend, fie în stațiunile montane din Bucegi, fie în zona castelului Bran și Moieciu.

    Sunt 176 de kilometri între ieșirea din Bran și finișul autostrăzii A3 de la intrarea în București, strada Gherghiței.

    176 de kilometri care trec prin Râșnov, Predeal, Azuga, Bușteni, Sinaia, Comarnic, centura Câmpinei și a Ploieștiului și alte câteva localități mai mici.

    Snoop a indexat toate panourile publicitare mari și medii, vizibile pentru șoferi ori pasageri. Sunt 266 în total.

    Ciucă, peste La Cocoș

    Pe traseul Bran-București, Snoop.ro a numărat 16 panouri cu promovarea cărții lui Nicolae Ciucă. În medie, un panou la 11 kilometri. Când reporterul Snoop a făcut drumul, la începutul lunii iulie, acestea erau amplasate la Tohanul Nou, două între Predeal și Azuga, două în Azuga, unul în Câmpina, trei în Bănești, două în zona dintre Băicoi și Ploiești și cinci vizibile de pe A3. 

    Dintre cele de pe autostradă, trei erau amplasate de-a lungul drumului, iar două dintre ele se vedeau de pe un pod care trece peste DN1.

    Panourile cu Nicolae Ciucă sunt cele mai multe.

    Peste cele cu magazinul La Cocoș (14), producătorii de sisteme de acoperișuri Wetterbest (8), producătorul de țiglă metalică Novatik (7) și magazinul de electrocasnice Altex (6).

    George Simion are un singur panou: în Comarnic.

    Între Bran și intrarea din București sunt 13 reclame la pariuri ori săli de jocuri, cu trei mai puține decât cele cu Nicolae Ciucă.

    Comparație cu promovarea „Planului Simion”

    Panou cu George Simion pe Calea Văcărești din Capitală

    Dacă PNL a făcut publicitate pentru cartea „Ostașului Ciucă”, Alianța pentru Unirea Românilor a demarat o campanie outdoor pentru „Planul Simion”.

    Panourile cu „case la doar 35.000 de euro” au fost amplasate în București, în marile orașe, dar și în punctele vizibile de pe autostrăzi sau drumuri naționale.

    Fără să aibă, în general, dimensiunile panourilor plătite de PNL, AUR a făcut o campanie de promovare de două luni, între 15 iunie și 15 august, „după care se va lua o decizie dacă se prelungește”.

    „Costul este de 450.000 de euro cu TVA, pe care îi plătim în două tranșe. Sunt 350 fețe de panou în această campanie. Ele sunt distribuite în toată România destul de uniform”, a declarat, pentru Snoop.ro, Marius Lulea, prim-vicepreședinte AUR.

    Prim-vicepreședintele AUR a explicat că în fiecare lună s-a folosit un alt tip de mesaj, iar în prețul de 450.000 de euro sunt incluse producția, montarea și demontarea, dar și TVA și taxele locale.

    „Primul mesaj a fost cu casele de 35.000 de euro, acum sunt mesaje despre suveranitatea și controlul asupra resurselor țării. Sunt mesaje suveraniste”, a spus Lulea.

    Suplimentar, în toată țara, AUR a desfășurat o campanie cu chipul lui George Simion pe panouri de tip cub, de mai mici dimensiuni.

    „Prețul pentru acest tip de afișaj este undeva la 100.000 de euro, pe total, dar fiecare filială s-a ocupat”, a precizat Lulea în exclusivitate pentru site-ul de investigații Snoop.ro.

    Pentru că alegerile prezidențiale nu vor mai avea loc în luna septembrie, așa cum anunțase inițial premierul Marcel Ciolacu, AUR a prelungit campania outdoor până la campania electorală pentru prezidențiale.

    „O să avem o nouă alocare de 300.000 de euro, se va reduce puțin numărul de panouri. 100.000 de euro pe lună, atât ne putem permite. 300.000 de euro pentru trei luni”, a afirmat Marius Lulea.

    Dacă adunăm sumele declarate de AUR: 

    • Două luni pentru campania națională cu case și suveranitate costă aproape 450.000 de euro
    • La care se adaugă 100.000 de euro plătiți de organizațiile locale
    • Plus alți 300.000 de euro pentru perioada septembrie – noiembrie. 
    • În total, suma pentru promovare se apropie de un milion de euro.

    AUR: Prețurile anunțate de PNL sunt o minciună. Un panou de 100 mp costă 5.000 – 6.000 de euro pe lună

    Liderul AUR, Marius Lulea, contestă sumele declarate de PNL pentru campania „Un ostaș în slujba țării” și le consideră „o minciună”.

    „Fețele pe care le au cei de la PNL sunt gigantice. Un panou de 100 de mp ar costa câteva mii de euro pe lună, 5.000 – 6.000 de euro pe lună. Înseamnă că cineva le oferă niște prețuri foarte bune, dar în realitate nu își declară adevăratele costuri”, este poziția lui Marius Lulea.

    Potrivit acestuia, afișele sau mesh-urile cu Nicolae Ciucă au un cost de producție foarte mare. „Cel mai probabil nu sunt plăți efectuate din partid, ci doar s-a mimat un contract, iar restul cheltuielilor s-au asigurat sub altă formă”, a mai afirmat liderul AUR.

    Nu cred că Ciucă a scris vreo carte. De ce plătesc din fonduri publice o carte privată?”

    AUR a contestat panotajul PNL pentru Nicolae Ciucă, dar a avut câștig de cauză doar în anumite județe în timpul campaniei electorale.

    „BEJ-urile au aproape în totalitate o componentă politică, acolo majoritatea este cea care ia decizii, deciziile nu se iau pe baza legislației. Și judecătorii spun că nu au ce face pentru că PSD și PNL, plus oamenii pe care ei îi introduc în BEJ-uri din celelalte partide, UDMR, partide mai mici, minorități, domină aceste instituții, în cele din urmă deciziile ca și la CCR sunt politice”, justifică AUR faptul că a pierdut în mai multe județe.

    Marius Lulea susține că „totul este o campanie electorală mascată” pentru președintele PNL. 

    „Nu știu de ce ar plăti din fonduri publice lansarea unei cărți a unei persoane private. Pare puțin probabil că Nicolae Ciucă să fi scris vreo carte”, a spus prim-vicepreședintele AUR pentru Snoop.ro.

    El consideră că „ar fi pentru prima dată în istorie când reclama pentru vânzarea unui produs ar costa de 1.000 de ori cât vânzarea produsului”.

    Reprezentantul AUR crede că „este doar o încercare disperată a PNL de a ridica un personaj care se află la 5-6% intenție de vot”.

    „Va fi cel puțin la fel de bună ca Pas cu Pas scrisă de Klaus Iohannis, dacă nu chiar mai bună”

    În schimb, liderul liberal Rareș Bogdan crede că volumul lui Nicolae Ciucă va fi o carte politică importantă, stilistic precum cărțile liderilor de talia Angelei Merkel, cancelar al Germaniei, sau Barack Obama, președinte al SUA. 

    „Nu vă așteptați să fie Alexis de Tocqueville cu «Despre democrație în America», ci va fi în stilul cărților scrise de Tony Blair, fost premier britanic, Angela Merkel, fost cancelar al Germaniei, sau Barack Obama, fostul președinte al SUA. Va fi cel puțin la fel de bună ca «Pas cu Pas» scrisă de Klaus Iohannis, dacă nu chiar mai bună”, a fost concluzia lui Rareș Bogdan despre viitoarea carte care va fi lansată de președintele PNL.

    Foto deschidere: Inquam Photos / George Călin / colaj Ion Mateș
    Editor: Cătălin Tolontan
    A contribuit: Răzvan Luțac

    Despre autor
    Cristian Andrei este jurnalist de 17 ani, fiind preocupat de politica internă și modul în care partidele finanțează mass-media. A lucrat în presa tipărită, televiziune și online. A făcut parte din redacția Gândul ca reporter special, iar în televiziune a lucrat pentru Digi24. A fost senior editor la Radio Europa Liberă România și reporter Libertatea. În 2022, a câștigat premiul „Ion Rațiu” pentru jurnalism după investigațiile despre mecanismul prin care partidele își cumpără, cu bani publici, imagine pozitivă în presă.